Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

opel kadett 89
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3711
Sida 1 av 1

Författare:  mika [ lör 08-08-09 20:35 ]
Inläggsrubrik:  opel kadett 89

Hej är ny på forumet och har en liten fråga.
Har en Opel kadett 89 1,6i-k(c16nz) som jag har funderingar att etanol konvertera.Vad är det lättaste sättet btr eller någe annat? Hur är det med besiktning kan man ha kvar btr som säkert syns vid bes ? :D

Författare:  Anders [ lör 08-08-09 20:51 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har för mig att det funnits några sena 80 tals kadetter här på forumet/gamla forumet. På dom var det tryckhöjning som gällde, shimsning och någon med tryckluft har jag för mig. Sök runt lite så hittar du säkert dom.

Författare:  torbjorn [ lör 08-08-09 22:26 ]
Inläggsrubrik: 

Det går också utmärkt att använda ett piggybacksystem, t ex Flexitune.

Tänk bara på att spridaren har ett förkopplingsmotstånd i form av en motståndsledning i kabelstammen, det måste finnas kvar i serie med spridaren även efter konvertering. Därför kan man inte ansluta Flexitune vid spridarkontakten i motorrummet utan måste koppla in den vid styrdonet som sitter på höger A-stolpe, under instrumentbrädan.
Spridarsignalen finns på styrdonets pinne D16, blå ledning.
Spänningsmatning finns på pinne A6, svart ledning.
Jorda Flexitune till pinne D1, brun ledning.

Det verkar inte fungera särskilt bra att höja bränsletrycket på GM´s centralinsprutningssystem, spridaren tycks vara gjord så att den lämnar ungefär samma flöde oberoende av trycket.

Om du ska konvertera en sådan bil så rekommenderar jag att du skaffar ett datorprogram (gratisprogram) som heter Winaldl, och gör i ordning en kabel för att logga data från bilens testuttag. Där kan man se en hel del intressanta parametrar, t ex hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera vid olika belastningsfall. Bitvis mycket mer utförligt än det man kan få ut via OBD-II på moderna bilar!
Dock är Winaldl i första hand gjort för amerikanska GM-bilar. Det finns en del parametrar som inte stämmer på en Opel, bl a blir motortempvärdet helt felaktigt (minskar med ökande temperatur).

Författare:  torbjorn [ sön 08-08-10 20:14 ]
Inläggsrubrik: 

Det kan vara så att hela motståndsledningen ligger på plussidan av spridaren i vissa Opel.
För en del år sen var jag inblandad i att flytta över hela motorstyrsystemet från en Kadett med C16NZ till en gammal Volvo med B20-motor och då blev det en del arbete med olika Opelkabelstammar. I vissa av dem var uppenbarligen den ena ledaren till spridaren en motståndsledning (blankare och styvare isolering än övriga ledningar i kabelstammen och trådarna är blanka, troligen förtennade), medan i andra kabelstammar var båda ledarna till spridaren av det utförandet.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/