Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 20-03-29 12:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-08-31 20:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 21:36
Inlägg: 9
Ort: Haninge / Stockholm
Jag konverterade min AX GTi på enklaste budgetsättet men det funkar perfekt. Tills dess att jag fått min BTR så har jag bara satt en slangklämma på returen som jag skruvat åt tills dess att jag tyckt att bilen fått bra tryck, när jag får BTR så skall jag även testa ställa tändningen lite.
Passade på att göra lite reklam för det här med konvertering, se själva:
Bild
Bild
Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 21:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Fina dekaler och den verkar även vara trängselskattebefriad :-)

AX:n går nog bra att konvertera med bara några brickor under fjädern i tryckregulatorn som sitter i/ovanför spällhuset under fyra torx skruv, du ser den när plaströret från luftfiltret är bortplockad.

En förutsättning är att pumpen klarar av att ge tillräckligt me tryck, i min BX14 med ung samma motor sitter original en centrifugalpump som knapt klarar mer än de 0,9 bar som är standard systemtryck.

Annars kan en flexitune vara en lösning eller en Biltema bränslepump som kan ge lite mera tryck.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
Vad jag vet så är det exakt samma sorts tankmonterad bränslepump på både AX och BX med Mono-jetronic.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 22:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Aha då lär varken en extra BTR eller brickor under befintlig BTR -f.ö. Torbjörns tips ;-) - ge så mkt att kallstarten blir lätt, den gånog bra när den blir varm ändå men det gör den troligtvis också helt utan åtgärd.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 22:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4734
Ort: Sundsvall
För att få till kallstartegenskaperna är det väl snarare frågan om att ordna en lösning av typ kallstartmotstånd, än att höja bränsletrycket.

Förresten, om inte AX:en har motorelektronikvarningslampa så är det ju en god idé att koppla in en sådan (samma pinne på Mono-jetronic-styrdonet som är framdragen till testuttaget).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 23:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
För att få till kallstartegenskaperna är det väl snarare frågan om att ordna en lösning av typ kallstartmotstånd, än att höja bränsletrycket.


Ja det är också en elegant och low budget lösning.

torbjorn skrev:
Förresten, om inte AX:en har motorelektronikvarningslampa så är det ju en god idé att koppla in en sådan (samma pinne på Mono-jetronic-styrdonet som är framdragen till testuttaget).


Det borde nog finnas en sån lampa, med en katalysator symbol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 08:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 588
Ort: Lyckeby Blekinge
torbjorn skrev:
Förresten, om inte AX:en har motorelektronikvarningslampa så är det ju en god idé att koppla in en sådan (samma pinne på Mono-jetronic-styrdonet som är framdragen till testuttaget).


Det borde nog finnas en sån lampa, med en katalysator symbol.

/Aryan[/quote]

det finns en sådan lampa inkopplad

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Facet redtop
InläggPostat: fre 08-09-05 12:22 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 21:36
Inlägg: 9
Ort: Haninge / Stockholm
Har en högtryckspump till rallybilen som jag kan koppla i, en facet redtop. Frågan är då om jag ska koppla en BTR på soppaslangen TILL och hur mycket jag ska ställa BTR på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 12:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag skulle koppla in det så här:
tank med org pump -> extra pump -> T stycke till:
1 isprutningen med blockerad retur -> motor
2 inställbar BTR -> tank.

Elektriskt kopplar du den nya pumpen paralellt med originalpumpen. BTR ska bara vara inställd på ca 1,8 bar så det kan hännda att din rallypump har så stor kapacitet att den inställbara BTR inte kan ge tillräckligt lågt tryck, då kanske man behöver en svagare fjäder.

Anledningen att jag tycker att du ska använda ett T stycke och blockera returen är just pga att flödet annars kan bli fö stort för orginal BTR och trycket i systemet då blir högre än du vill ha den.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011