Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-10-13 18:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-10-13 15:17
Inlägg: 6
Jag behöver hjälp med att få reda på vilken kontakt som är spridarkontakten på min golf 1.8liter -89. Det sitter ju fyra olika kontakter omkring där bränsleslangarna går in till förgasaren. Men vilken är spridarkontakt?

Jag har lagt upp 2st bilder där jag numrerat de olika kontakterna. Men jag får ju inte bifoga länkar här eftersom jag inte skrivit minst 2 inlägg och varit medlem i 2 dagar. Så kommer vi inte fram till nått nu så ska jag skicka länkar till bilderna om 2 dagar.

Mvh Johan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-13 18:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
hej väkommen till etanol.nu:s forum
troligen är det en 4 poliga kontakt som går till insprutningsventilen och insugningslufttempgivaren
att se upp med på denna bilmodell om det är som på min polo från 1991
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 5314#35314
är att det eventuell finns motståndstråd i kabelhärvorna såväl före som efter insrutningsvetilen som absolut bör vara med i sin helhet när man kopplar in en tex. flexitune in/ut är att koppla in den alledes intill styrboxen
vilket kan vara det smidigaste alternativet
annars kan det resultera in en hopbränd insprutningsventil
om man förståss ej använder ett separat förkopplingsmotstånd
man behöver ett kopplingsshema på systemet som man evt. finner i autodata eller i en reparationshandbok


:idea:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-13 22:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-10-13 15:17
Inlägg: 6
Tack för svaret!

Vad jag kan se på flexitune´s sida så ska det vara en effektresistor i serie efter spridaren. Alltså i serie med den kabel som matar spridaren med 12V.
Om man går in på cars på deras sida står det att det ska vara en effektresistor till golf med mono jettronic.

Räcker det alltså inte med att sätta ett motstånd efter spridaren. Det ska vara en före med?

Det finns flera 4poliga kontakter i förgasarinsprutets närhet. Om jag nu lyckas hitta den kontakt som går till spridaren. Är det bara 2 utav de fyra kablarna i kontakten som går till spridaren?

Jag känner mig helt vilsen inom det här området, men jag ska nog få ihop det till slut. Tills dess får ni stå ut med en del dumma frågor!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 09:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Använd det förkopplingsmotstånd som redan finns i bilen och rör inte installationerna omkring det. På VW med Mono-jetronic sitter motståndet vanligtvis i närheten av insprutningsstyrdonet, om det inte är gjort som motståndsledning i kabelstammarna. Ur funktionssynpunkt spelar det ingen roll på vilken sida av spridarna motståndet sitter, eller om det är fördelat på båda sidor. Huvudsaken är att den totala resistansen i kretsen (spridare + alla motstånd) blir korrekt.

För att säkert få med den serieresistans som behövs, så koppla INTE in Flexitune vid spridaren utan gör det istället vid styrdonet (pinne 13).

Ta matning till Flexitune från insprutningssystemets huvudrelä (pinne 9 på styrdonet) och jorda till styrdonets kraftjord (pinne 25).

För säkerhets skull, studera elschema för bilen först.


Om du nödvändigtvis ska in och koppla eller mäta ute vid spjällhuset, så är spridaren ansluten till två av pinnarna i den kontakt som sitter upptill på spjällhuset, riktad framåt på bilar med tvärställd motor eller åt vänster på bilar med längsmonterad motor. De övriga två pinnarna i denna kontakt går till lufttempgivaren. Om man tar av luftintagskröken ovanpå spjällhuset syns det tydligt vilka ledningar som går vart.

För övrigt är det ofta inte nödvändigt att göra någon konvertering på VW med Mono-jetronic. Lambdareglerområdet är så brett att vissa exemplar (beroende på individuella toleranser och sånt) kan köras på ren E85 helt utan åtgärd, i andra fall kan man behöva förlänga spridartiderna litegrann med ett piggybacksystem alternativt höja bränsletrycket med en bricka över fjädern i tryckregulatorn.
Kallstarter klarar man bra tack vare det elektriska värmeelementet i insugningsröret, det är bara att slå på tändningen 30 sekunder före start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 16:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-10-13 15:17
Inlägg: 6
Tack tack för svaret!

Jag ska prova mig fram hur mycket e85 jag kan köra på. Kan jag köra på 100% så hade det ju varit kanon. Om inte så kör jag metoden med bricka i tryckregulatorn. Isf kommer det nog mer frågor.

Men stort tack till er som svarat!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 14:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-10-13 15:17
Inlägg: 6
Den här brickan man ska lägga över fjädern i regulatorn... Jag läste runt lite och såg att man kunde använda en vanlig m12 bricka som skulle fasas till lite grann, stämmer det även på min bil? Men jag läste oxå att brickan skulle vara 1,9mm tjock. Och en vanlig M12 bricka är 2.5mm tjock, det får jag inte riktigt att gå ihop?

M12. Ytterdiameter 24mm, innerhål 13mm. Tjocklek 25mm.

Tacksam för svar från den som vet!

Mvh Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 14:52 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
j.proud skrev:
Den här brickan man ska lägga över fjädern i regulatorn... Jag läste runt lite och såg att man kunde använda en vanlig m12 bricka som skulle fasas till lite grann, stämmer det även på min bil? Men jag läste oxå att brickan skulle vara 1,9mm tjock. Och en vanlig M12 bricka är 2.5mm tjock, det får jag inte riktigt att gå ihop?

M12. Ytterdiameter 24mm, innerhål 13mm. Tjocklek 25mm.

Tacksam för svar från den som vet!

Mvh Johan

2,5 mm låter mycket. Är du säker?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
M12-brickor kan ha diverse olika tjocklekar. 2,5 mm kanske är det vanligaste för planbrickor som man hittar i handeln, men det är vanligt med tunnare brickor inom t ex bilindustrin.
Den 1,9 mm tjocka bricka som jag använde kom förmodligen från någon skrotad 80-talsbil (möjligen motorfästen eller liknande på Citroën BX).

Men det är inte självklart att samma bricktjocklek är lagom på alla Mono-jetronic-tryckregulatorer, din bil är ju 8 år äldre än den jag konverterade och det kan ju tänkas att Bosch har hunnit ändra mått på delar i tryckregulatorn under den tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 15:49 
Offline

Blev medlem: mån 08-10-13 15:17
Inlägg: 6
Okej okej. Jag får helt enkelt prova mig fram då. Men man kan säga, ju tjockare bricka desto högre tryck?


J.K. Nilsson Jag kollade här:
http://www.pretec.se/Broschyrer/PDFsidor/sida51.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 16:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, ju tjockare bricka desto högre tryck. Men se till att fjädern inte riskerar att "bottna" varv mot varv, i så fall fungerar tryckregulatorn inte alls. Det bör finnas åtminstone en halv eller en mm marginal till det läget.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 16:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-10-13 15:17
Inlägg: 6
Jag får testa mig fram helt enkelt.
Stort tack för hjälpen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011