Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-04-06 06:07 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Hej
Har en Yaris 2006 med 3 cyl 1.0 liters motor.

Har nu provat två Bioadaptors med samma version 3.0 (http://bioadapter.com/)

Bioadaptor funkar toppen till att börja med men sedan får jag problem, motorn tappar kraft vid när man gasar på och börjar oscillerar vid normal drift. Har fått en ny låda gratis men har inte varit någon skillnad. Dock är det version 3.0 på den också.

Jag har inte fått någon vettig förklaring till beteendet mer än att mjukvaran är ruttet skrivet. Vilket också indikeras på denna sida http://sourceforge.net/p/bioadapter/home/Home/

Jag har några youtube klipp som visar på eländet på tomgång.

Första lådan
http://youtu.be/J3obqIt-YjQ
http://youtu.be/c35dpWqv_wU

Andra lådan.
http://www.youtube.com/watch?v=BP7uMc6WIhA

Det spelar ingen roll vilken blandning. Fenomenet uppstår även när man kör på bensin. De olika valen hjälper inte heller till.
Om jag återställer motorn genom att ta bort batteriet fungerar allt mycket bra till en böhttp://www.youtube.com/watch?v=BP7uMc6WIhArjan med efter några km så är det samma sak igen.

Någon som vet vad jag kan göra?
Eller vad som är fel. Eller varför motorn låter som den gör?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-06 17:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänds motorelektronikvarningslampan? Har du provat med en OBD-läsare att läsa av felkoder och se om det finns några? I så fall, är det någon skillnad om du raderar felkoder och nollställer adapteringen med den respektive om du nollställer genom att göra bilen strömlös?

Går motorn normalt på tomgång? Är det någon skillnad beroende på om den är kall eller varm?

Det föreslogs ju i en annan tråd att bränslefiltret skulle kunna vara igensatt. Jag tror för min del inte att det är någon större risk på en så pass ny bil (om den inte har stått avställd någon längre tid med gammal bensin i tanken). För att kolla den saken utan att behöva byta filter på chansning kan man dels mäta bränslepumpens strömförbrukning (mycket lätt gjort om den har en egen säkring, gör bara i ordning ett par testsladdar till multimetern med banankontakter i ena änden och flatstift som passar i säkringshållaren i andra änden) och dels kan man mäta bränsletrycket. Om det sjunker markant vid större gaspådrag samtidigt med högt varvtal så är det ett säkert tecken på att något hindrar bränslet från att komma fram.
Det kan naturligtvis också vara frågan om att sugsilen i tanken är igensatt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-06 19:22 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Du skriver att den går lika på ren bensin med, är det även med bioadaptern urkopplad?
Eller med den inställd på 100% bensin?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 07:04 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Motorelektroniklampan hat tänts några gånger när vi kört på ren etanol även. Detta händer både med boxen i kopplad dvs på någon av etanol inställningarna, samt med boxen kopplad på GAS vilket jag tror bara släpper igenom signalerna som den är.

Jag har inte läst av med ODB. Men jag har nollstält med batteri. Då funkar det toppen i några km inga problem med kraftförlust vid gaspådrag och inte heller någon oscillation. Men efter 5-10km så är fenomenet där igen.

Motorn går normalt på tomgång när boxen är kopplad i GAS läge.

När jag kör någon av alternativen etanol och har etanol i tanken eller om jag kör auto läge med bensin i tanken så låter den som på filmerna.

Har jag etanol i tanken och en blandning typ 50-50 och har boxen inställd på GAS så går den rent och fint på tomgång.
Har inte lyssnat noga på skillnaden mellan nystartad motor och varmmotor.

Så om bränslefiltret är igensatt så märker man inte det när man kör bensin för då kommer tillräckligt med soppa fram?
Men när man börjar köra etanol och boxen säger åt insprutarna att spruta in mera så kommer det inte nog?


Frippis.

Om jag har bensin i tanken och kör på auto läge på boxen så får jag samma occilerande effekt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 07:17 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Vad ska man kolla efter/på när man mäter bränslepumpen?

Hur byter man bränslefilter på en Yaris? :) Läste på ett annat ställe att den satt i tanken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 08:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det vore ju bra att ha en aning om vad som är normal strömförbrukning för bränslepumpen, men utan att ha några specifika uppgifter för just Yaris så skulle jag gissa att 3-4 A är normalt. Om strömmen är avsevärt högre så kan man misstänka att det är stopp i något filter så den måste arbeta mot högt mottryck. Och om strömmen är lägre eller mycket ostabil kan det tyda på att pumpen har svårt att hålla trycket för att den t ex suger luft eller att det är stopp i sugsilen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 10:27 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Hade det varit min bil så hade jag testat att köra på ren bensin och koppla ur boxen, det är ju lätt gjort. För att se om den går lika som på GAS läget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 17:33 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Det har jag så klart gjort. Jag har inte märkt någon skilland på GAS läget med ren bensin och Ren bensin utan box.
Det är när man börjar blanda in boxen som det blir knas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-07 22:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kan det vara så att bilen har peak and hold spridare?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 17:37 
Offline

Blev medlem: ons 12-05-09 17:15
Inlägg: 7
Hej,

Jag har liknande problem, men jag har version 3.1 på mina boxar (V8 = 2st boxar) bilen har gått bra i ca en vecka men idag
efter ett flertal korta stopp (shopping runda) så gick det knappt att varva motorn provade E70 läget och E85 läget och det blev inte bättre
tog mig med möda till bensinstation, tankade i så att jag fick ca 50% bensin i tanken då går bilen att köra men då och då rycker det till och jag ser att motorn går snålt en
liten stund och sen tillbaks till lambda 1 och det händer lite till och från, misstänker att det är skit i bränslefiltret men problemet kom så plötsligt..

Jag har en blåtands OBD2 läsare inkopplad och app till min Android mobil, har fått felkod om att motorn går snålt på cylinder bank 1 och 2.. (kod P2177 och P2179)

P2177 Oxygen Sensing Adaptation, Lower Load Range, Bank 1 (FRAU1) – Above Limit

Possible fault cause
- Intake air system leaking
- Leaking exhaust system (draws fresh air)
- Incorrect main charge signal from MAF sensor
- Fuel pressure too low
- Fuel injector(s) mechanically faulty (sticks)
- Volume supply of fuel pump too low

P2179 Oxygen Sensing Adaptation, Lower Load Range, Bank 2 (FRAU2) - Above Limit

Possible fault cause
- Intake air system leaking
- Leaking exhaust system (draws fresh air)
- Incorrect main charge signal from MAF sensor
- Fuel pressure too low
- Fuel injector(s) mechanically faulty (sticks)
- Volume supply of fuel pump too low

Har googlat och hittar ej bränslefilter till min bil som är en Porsche Cayenne Turbo 2004, har även kollat Meca och Mekonomen finns ej filter?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 18:16 
Offline

Blev medlem: fre 12-04-06 05:49
Inlägg: 17
Intressant har tänkt skaffa blåtands ODB-II läsare.

Har pratat med Toyota om att bilen gått lite "segt" och att jag misstänkte bränslefiltret. De sa "Bilen är ju klen" det kan inte vara nått med bränslefiltret, de trodde luftmasse mätaren. De visste ju dock inte att jag körde på etanol..
Jag kör 50% etanol nu utan box och det är inga som helst problem med det!

Får se om jag kan lyckas få dem att byta bränslefiltret!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-09 18:37 
Offline

Blev medlem: ons 12-05-09 17:15
Inlägg: 7
Köp en ELM327 blåtands OBD2 läsare dom är bra, finns på Blocket för 220kr..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 06:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Felkoderna tyder ju på att origianlECU inte kan öka på spridarpulserna mer, och att det inte räcker utan det är för mager blandning.
Den där boxen slutar tydligen att förlänga pulserna då efter 5-10 km.
Eller gör något med signalen från lambdasonden så att OriginalECU får fel info.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 09:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det skulle ju kunna vara ett jordpotentialproblem.

I piggybackboxarnas jordledning flyter ju all ström som spridarna drar, och den kan ge upphov till ett spänningsfall som är fullt tillräckligt för att störa lambdamätningen om boxen inte har separat signaljord för den senare kretsen (som det brukar vara gjort i de flesta bilars motorstyrsystem). Ett sådant fel kan påverka både boxens och bilens egen lambdareglering.
Prova att jorda boxen (eller boxarna) med så kort ledning som möjligt till samma jordpunkt som används för bilens eget motorstyrsystem (vanligtvis sitter den någonstans på motorblocket eller toppen) och se om det hjälper. Separera störande och störningskänsliga ledningar så mycket som möjligt - se till att hålla allt kablage som har med boxen att göra borta från tändkablar och andra delar till tändsystemet, och se till att eventuella oskärmade ledningar för lambdasondssignal går långt från t ex spridarsignaler.

Det finns en del udda motorstyrsystem där lambdasonden inte är jordad i chassijord utan ansluten på annat sätt till bilens insprutningsstyrdon (t ex balanserat eller med jorden kopplad till en referensspänning på några volt). Skulle bilens lambdasond vara inkopplad på ett sådant sätt går det inte att "låna" lambdasondssignalen till ett piggybacksystem utan att koppla t ex en instrumentförstärkare emellan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-10 09:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vodka skrev:
Har googlat och hittar ej bränslefilter till min bil som är en Porsche Cayenne Turbo 2004, har även kollat Meca och Mekonomen finns ej filter?


Är filtret orimligt dyrt som originalreservdel?
De svenska bildelskedjornas sökverktyg brukar inte fungera alls på ovanligare bilar (det behöver inte röra sig om en Porsche, det räcker gott med t ex ett udda motoralternativ i en svenssonbil för att sökverktygen ska få allt om bakfoten).
Prova att söka i de stora välkända filtertillverkarnas webkataloger (t ex https://www.mann-hummel.com/mann-filter/?iKeys=2.2 , andra tillverkare som t ex Knecht, Bosch och Baldwin har motsvarande siter), gärna med hjälp av detaljnumret på originalfiltret. När du väl har fått fram beteckningar på filter hos några eftermarknadstillverkare så kan du höra med dina vanliga bildelsleverantörer om någon av dem kan ta hem det. Det är ju inte omöjligt att precis samma filter sitter på många vanliga VAG-bilar också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011