Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel Ascona 2.0i Exclusive
InläggPostat: fre 07-01-19 14:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Objekt: Opel Ascona 2.0i Exclusive

Bilen är en Opel Ascona på 2 liter. Insprutningsmotor med Motronic 4.1 styrsystem. Årmodell 1988. Lite bakgrund först. Införskaffade Opeln april 2005 och när detta dokument skrivs är det slutet på november 2006. Det har alltså gått ungefär 1.5 år sedan köpet. I början blandtankade jag med bensin till att börja med ca 20% och sen stegade jag uppåt till 50%. Körde på denna blandning ett tag och gick sen över till att tanka 100% E85 i okonverterat skick. Bilen gick att köra men det blev något svagare. Det var ingen som jag tänkte på just då på sommaren men på en etanolträff i september blev jag varnad för att det kunde bränna ventilerna om den inte får tillräckligt med bränsle. Eftersom etanolen har lägre energivärde än bensin innebär det att man måste öka mängden bränsle gentemot luften. För bensin är det 14.7 kg luft per 1 kg bränsle (14.7:1) och för etanol E85 9.8 kg luft per 1 kg bränsle (9.8:1). E85 betyder 85% etanol och 15% bensin kortfattat sagt.

På en del motorer som har vida adaptionsgränser kan man köra E85 på dessa utan att göra något ingrepp i motorn. Men man bör verkligen ta reda på om det är möjligt först. T.ex genom att söka på etanolforumet Etanolforumet
Genom åren och månaderna som har gått har jag provat olika metoder för att få bilen att gå bra på etanol. Det första försöket var att installera en justerbar bränsletrycksregulator som man kan hitta på Ford Sierra bilar. Den är av märket WEBER och bakom ett täcklock sitter en skruv av insextyp. Genom att använda insexnyckel kan man skruva på denna medsols och på så sätt öka bränsletrycket. Det innebär att man ökar mängden bränsle till spridarna. Men då måste bränslepumpen vara i gott skick annars hänger den inte med att leverera det högre flödet. Min bränslepump klarade köra med ökat flöde. Under tiden provade jag att sätta på större spridare. Vilket fungerade något sånär.

Det berodde på att spridarna levererade samma flöde som originalspridare och i tron att de var högre så sänkte jag bränsletrycket... ILLA. Sen dess har jag provat andra spridare och mixtrat och så. Det har fungerat godkänt. Men jag hade problemet när den gick på lågvarv och man krypkörde så ryckte det ganska lätt.
Tidig höst 2006 beslöt jag mig för att prova större spridare som jag vet levererar mer och även placera en ordentlig justerbar bränsletrycksregulator samt större spridare. Sedan gjorde jag även en mätning med bredbandslambda. En bekant till mig hade skaffat en sådan och med hjälp av hans bärbara dator hade vi överblick på hur AFR värdet låg. Och det låg något svagt först. Men sen höjde vi trycket litegrann igen och sen var det i det närmaste perfekt!

Nuvarande konfiguration på en C20NE motor 8 ventiler. Sitter på flera vectror och kadetter också.
Bilmodell Opel Ascona 2.0i Exclusive
Antal cylindrar 4
Cylindervolym 2.0
Styrsystem Motronic 4.1
Originalspridare BOSCH 0280-150-725
Nuvarande spridare BOSCH 0280-155-830
Original bränsletryck 2.25 bar vaccum bortkopplat
Nuvarande bränsletryck 2.9 bar vaccum bortkopplat
Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-19 14:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Är det rätt detta?
"För bensin är det 14.7 kg luft per 1 kg bränsle (14.7:1) och för etanol E85 9.8 kg luft per 1 kg bränsle (9.8:1)." ??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-01-27 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Inga frågor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 19:30 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Jo, en fråga; hur har du lyckats hitta en Ascona -88 i det skicket??? :shock:
Den måste vara tagen från ett museum... :wink:

I övrigt verkar du ha pysslat med samma saker som flera andra berättade här, innan forumet kraschade för ett tag sen.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-01-29 22:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Alexander skrev:
Jo, en fråga; hur har du lyckats hitta en Ascona -88 i det skicket??? :shock:
Den måste vara tagen från ett museum... :wink:

I övrigt verkar du ha pysslat med samma saker som flera andra berättade här, innan forumet kraschade för ett tag sen.

/Alexander


Ja det var bra skick på den. Men nu så skulle behöva renovera den ganska mycket. Särkskilt skärmkanterna och så lite i bak lite plast som har ploppat dän.

Men jag kan inte sånt.

Eventuellt en projektbil då jag byter bil framöver i år.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-02-01 15:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Nerkörd i diket.

Den rullar men något demolerad i fram. Fick byta kylare.

Detta hände igår. SUCK

Det beror inte på etanolen. Det beror på halt väglag, hög hastighet och sen bromsning. (Gled ner till diket och stopp där)

Bild

Bara stötfångaren iofs.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: tankade bensin
InläggPostat: ons 07-02-28 13:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
tankade bensin i måndags därför att jag har missat att tanka och trodde mätarn visade för mycket. Nåväl. Stannade en bit från en mack. Som inte hade etanol men tankade dunken med bensin och fyllde på i bilen.

Startade den och den gick igång. Den gick hyfsat på bensin. Åkte hemåt efter avslutet ärende och den stod över natten.

Igår gick den att starta på morgonen men efter en bit så la den av.. Med blurrig gång.. som om den dränktes i bensin. Det är ju troligt eftersom bränsletrycket är högre och när det är bensin får den antagligen för mycket bränsle.

Så den blev stående och sedan bogserad hemifrån.

Laddade batteriet under natten och fulladdad när jag gick ut förut. Startade inte. Hade även sänkt trycket också så att den skulle starta på bensin. Kopplade bort +pol och -pol på batteriet så att datorn nollställdes. lät den stå så i två timmar.

Kom tillbaka och startade den. Gick igång perfekt och lät den bli varm och justerade trycket till 2.5 bar. Med bensin i tanken. Drog iväg upp till macken för att tanka etanol och jag lyckades rulla intill denna mack igen :D.. Skulle tanka men då funkade inte kortet i automaten. :evil: :evil:

Lyckades få igång den och rulla hemåt igen och nu står den här uteoch har kopplat bort batterierna. Skall höra med kompis om hur vi kan göra för att den ska gå igen.

Har snurrat lite på trycket och försökt få det till 2.5 bar. Men tycker att den svänger mellan 1.5 bar och 2.5 bar och skruvar lite och den svänger mellan 2-3 bar.. (vaccum bortkopplat).

Ser ingen läckage under bilen som att det droppar eller något. Och inte heller skvätter i motorn något. Spridarna sitter ordentligt.

Är det normalt att det svänger på tomgång 2-3 bar?



Det verkar som att den inte alls gillar bensinen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 11:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Kan det vara kolen i bränslepumpen som börjar ge upp? Mina brukar ge upp
efter 28000 - 30000 mil då börjar dom först gå ojämnt, blir bättre om man
knackar på pumpen men börjar sedan gå ojämnt igen efter ett tag.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 16:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Yingen skrev:
Kan det vara kolen i bränslepumpen som börjar ge upp? Mina brukar ge upp
efter 28000 - 30000 mil då börjar dom först gå ojämnt, blir bättre om man
knackar på pumpen men börjar sedan gå ojämnt igen efter ett tag.


Skulle ju kunna knacka på pumpen lite ja. Provar det.
Men pumpen är köpt mars förra året... Men skall knacka..

Försökte få igång den förut nu men näää. gick nästan igång. Trycket vet jag inte längre vad det är. det är bensin i tanken nu. 4 liter eller något ungefär.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 18:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man mäter pumpens strömförbrukning samtidigt som man mäter bränsletrycket är det ganska lätt att dra slutsatser om var problemet sitter.
Om strömmen sjunker kraftigt när bränsletrycket sjunker så kan man nog direkt säga att antingen kolen är slut i bränslepumpen eller att det är bekymmer med strömförsörjningen till den.

Om däremot strömmen håller sig normal (3,5 - 5 A) eller kanske ännu högre men bränsletrycket är lågt eller ostabilt så kan man misstänka stopp i bränslefiltret eller något mekaniskt fel i pumpen. Prova i så fall att lossa tryckledningen före bränslefiltret och låta pumpen pumpa fritt ut i en dunk, se om strömförbrukningen sjunker och blir stabil då.

Stopp i sugledningen eller tjuvluft på sugsidan kan leda till ostabilt bränsletryck, normal eller något låg strömförbrukning hos pumpen och kraftigt oljud.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 18:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Japp. det var pga för lite bensin fast numera etanol :oops:

Funkar bra igen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
Har nu fyllt tanken och sen sprutade det ur BTRN pga högt tryck. över 5 bar och då lossnade en spridare också. Så jag sänkte trycket och satte dit spridaren igen. Det var BÖÖÖÖKIGT :(

Nu fungerar den hyfsat och så. Tror det är beroende på att det är blandning bensin kvar i tanken. Men efter ett par etanol takningar tror jag det har planat ut sig.

Mvh Erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-01 20:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Yingen skrev:
Kan det vara kolen i bränslepumpen som börjar ge upp? Mina brukar ge upp
efter 28000 - 30000 mil då börjar dom först gå ojämnt, blir bättre om man
knackar på pumpen men börjar sedan gå ojämnt igen efter ett tag.


på min förra bil en golf från -2000 vid 19000mil konverterad med flextek
var det inte kolen som var slitna men däremot statorn var helt uppäten in till bakeliten, vilket uppenbarade sig att bilen tillslut hadde en toppfart på ca 10-20 km/tim :twisted:
pumpen lät dock innan den nästan packade ihop men jag trodde det berodde på kylan

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 21:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
har kört bilen lite idag och den går hyfsat. Den går bra vid acceleration men när man ligger och håller farten har den en tendens att smårycka lite.

Eftersom jag själv hör lite sämre bad jag en kompis beskriva ljudet som är i motorn. Och han beskrev det som att det väser lite. Som hysch hysch ljud vid fuelrailen.. Konstant väsen.

Har ännu inte tagit startspray och kollat om det är nån luftläckage.. att motorn går upp i varv om det kommer gas in i läckaget.

Kan det vara något annat än luftläckage möjligen?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 129 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011