Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 20-03-31 15:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite siffror
InläggPostat: tis 08-09-09 21:37 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
Det vi jobbar med (dvs nyare bilar) kostar en del.
En certifierinstest hos AVL-MTC ( 1 test på bensin (eller fler) och upp till 3 på E85 beroende på hur nära emissionerna hamnar mot tillåtna, OBD test och tomgångstester ca 90.000:-. Därtill "övervakning effekttest ca 10.000.
Innan dess skall en inledande kontroll göras och det innebär att man måste visa upp någon form av kvalitetssystem. En rapport skall skrivas av tekniska tjänsten (kan vara AVL-MTC) eller Vägverket. Priset beror här lite på vad som framkommer under arbetet.
Samtidigt kan man vara tacksam för att Vägverket inte kräver -7 graders tester också för nyare bilar.

Med detta i jmf på de förhållandevis enkla testerna på bilar innan 1993 som mycket väl kan vara rena stinkbomberna på mellan och höglastområdet och ändå godkännas (eftersom de bara behöver klara tomgångsproverna) kan tyckas märkligt ur miljösynpunkt.

Rolf L


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-09-09 22:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
guzzi skrev:
Men avgastestet? Vilket test är det fråga om? Och vad kostar ett sådant i så fall?

Jag får väl ringa och fråga antar jag i så fall. Trodde bara att det skulle finnas folk här som kunde detta som ett rinnande vatten. :wink:


Test kostar 40000kr per gång om jag minns rätt. Man riskerar att behöva göra flera om den första underkändes.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite siffror
InläggPostat: tis 08-09-09 23:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-30 22:50
Inlägg: 6
Ort: Från
Rolf skrev:
Det vi jobbar med (dvs nyare bilar) kostar en del.
En certifierinstest hos AVL-MTC ( 1 test på bensin (eller fler) och upp till 3 på E85 beroende på hur nära emissionerna hamnar mot tillåtna, OBD test och tomgångstester ca 90.000:-. Därtill "övervakning effekttest ca 10.000.
Innan dess skall en inledande kontroll göras och det innebär att man måste visa upp någon form av kvalitetssystem. En rapport skall skrivas av tekniska tjänsten (kan vara AVL-MTC) eller Vägverket. Priset beror här lite på vad som framkommer under arbetet.
Samtidigt kan man vara tacksam för att Vägverket inte kräver -7 graders tester också för nyare bilar.

Med detta i jmf på de förhållandevis enkla testerna på bilar innan 1993 som mycket väl kan vara rena stinkbomberna på mellan och höglastområdet och ändå godkännas (eftersom de bara behöver klara tomgångsproverna) kan tyckas märkligt ur miljösynpunkt.

Rolf L


Tack Rolf!

Och detta är alltså ett sådant test jag blir tvungen att göra om jag ramlar in där och försöker få mitt ocertifierade system godkänt? Vad jag menar är att det finns inte något förenklat "hemmapultest" för de som ändå lagt så mycket energi på att utveckla ett eget system? Utan du menar att det är samma förfarande (test) som ni på BSR måste genomgå för att få ett system certifierat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 03:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Etanolkonvertering måste väl falla under "Begränsad registreringsbesiktning" eller vad det kallas numera?


registrerat fordon – mindre enstaka ändring.

Exempel på detta är montering/demontering av kopplingsanordning (dragkrok), dubbelkommando, larmanordning, taxiutrustning, handmanövrerat gas- och bromsreglage.


F.ö, var kommer kravet på effektmätning på rullande landsväg ifrån??

Imo kommer ingen att bry sig om att utföra detta utan det kommer att vara som tidigare..

VV och SPB har tvingats att krypa till korset trots att de hatar detta vad gäller efterkonvertering av begagnade bilar och i ett sista ryck av trots har de lyckats sätta kraven på ett sådant sätt att INGEN kommer att försöka eller lyckas registrera sin gamla bil som miljöbil..

Alla bor inte i storstäder och alla har inte nytta av miljöbilspremier! Visserligen skulle skatten sjunka med om man fick sin bil godkänd men man sparar en del på bränslet i allafall..

Konvertera rätt, spara pengar och miljö och skit i att tala om vad du har i tanken när du besiktigar din bil!

Så länge din bil har rätt värden på bensin så skall den ha det på E85 med!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 12:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, det är ju helt fel!
INte speciellt svårt att se till att lambdaregleringen fungerar i hela registret och inte bara vid tomgång/2500 rpm.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lite svar
InläggPostat: fre 08-09-12 12:19 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
Vi har diskuterat det här (otal ggr) innan med "enklare" konverteringar och ni som följt den debatten vet också vår (BSR:s) ståndpunkt. Ex om rikser med höga Nox utsläpp. Ofullständig förbränning/felaktig bränsleblandning ger också högre utsläpp av HC från bensininnehållet. Alltså man kan inte bara "ursäkta sig" för att det enbart blir högre HC från etanolen. (som iofs är tämligen harmlös).

Lamdan har också diskuterats men kortfattat så går motorn även ofta utanför det lambdareglerade området och lamdan kan/hinner inte justera större förändringar. Men som sagt använd "sök" där så hittar ni mer utförliga svar från "oss".

Egentligen är det bara att "tacka och ta emot" det regelverk som finns som öppnar upp i princip för det mesta när det gäller konvertering av äldre bilar än 1993 ;-). Det borde vara tämligen enkelt att klara kraven där med tomgång o förhöjd tomgång och några intyg.

Att jämförande effekttest (bensin och konverterad) skall genomföras står i regelverket så det är inga direkta konstigheter.


Mvh
Rolf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Vet du Rolf (eller nån annan) vad som krävs som effekt test intyg? Kan ni på BSR t ex göra det själva på egna bromsbänk eller måste det göras (dyrare?) hos någon ackrediterad firma som AVL-MTC?

Och hur ska effekten mätas: före och efter konverteringen eller mäter man bara effekten på hjulen och jämför det med fabriksuppgifter med någo sjablonavdrag (t ex 10%) för växellåda/däck osv?

Kan man rent av göra effektmätningen hos BSR och vad kostar det?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 10:27 
Offline

Blev medlem: sön 08-10-12 10:18
Inlägg: 1
aryan skrev:
Vet du Rolf (eller nån annan) vad som krävs som effekt test intyg? Kan ni på BSR t ex göra det själva på egna bromsbänk eller måste det göras (dyrare?) hos någon ackrediterad firma som AVL-MTC?

Och hur ska effekten mätas: före och efter konverteringen eller mäter man bara effekten på hjulen och jämför det med fabriksuppgifter med någo sjablonavdrag (t ex 10%) för växellåda/däck osv?

Kan man rent av göra effektmätningen hos BSR och vad kostar det?

/Aryan


Vi kör ett test orginal sen ett på E85 effekten mäts statiskt man ligger på fullgas i 40sek på varje varvtalspunkt sen mäter man medel effekten under dom sista 10sek.Vissa tempraturer ska ligga inom ett visst område under hela testet för att provet ska vara godkännt.BSR kör detta i Växjö men övervakade av personal från AVL-MTC.BSR är tyvärr fullbokade av egna project i våra testceller och har inte möjlighet att ta in externa jobb.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Godkänd bränsleslang
InläggPostat: tis 08-10-21 18:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1949
Ort: 08- och Småland
Jag har länge sökt uppgift på godkänd bränsleslang till bilar, alltså godkänd för både bensin och etanol och för användning och montering i motorrum i bilar. Nu vet jag. Den har ett ISO-nummer och heter då: ISO 4639-2. Detta nummer brukar vara stämplat på slangen, så det skall inte vara någon tvetydighet om det är rätt eller inte.
OBS! Den gäller inte för Diesel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 18:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Aha det är bra att veta, annars har Trelleborg (som ofta finns på OKQ8) intygad att deras slang är kompatibel med båda bensin och etanol.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-25 21:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 67
Ort: lkpg
Tänkte om man reggar sitt fordon som ombyggt fordon vad allt nu det innebär. Så borde man ju även kunna byta bränsleform i samma veva.

Bara en fu8ndering jag har.

Men jag har för mig om att man behöver avgas test även vid ombyggda fordon ?

_________________
volvo 740 går på sprit

gillar ni streetrace kolla in här streetracing.homeip.net/phpbb3


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-26 17:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, vad hindar detta egentligen?
Då slipper man ju tramset med effekthöjningen

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011