Vi har diskuterat det här (otal ggr) innan med "enklare" konverteringar och ni som följt den debatten vet också vår (BSR:s) ståndpunkt. Ex om rikser med höga Nox utsläpp. Ofullständig förbränning/felaktig bränsleblandning ger också högre utsläpp av HC från bensininnehållet. Alltså man kan inte bara "ursäkta sig" för att det enbart blir högre HC från etanolen. (som iofs är tämligen harmlös).
Lamdan har också diskuterats men kortfattat så går motorn även ofta utanför det lambdareglerade området och lamdan kan/hinner inte justera större förändringar. Men som sagt använd "sök" där så hittar ni mer utförliga svar från "oss".
Egentligen är det bara att "tacka och ta emot" det regelverk som finns som öppnar upp i princip för det mesta när det gäller konvertering av äldre bilar än 1993
. Det borde vara tämligen enkelt att klara kraven där med tomgång o förhöjd tomgång och några intyg.
Att jämförande effekttest (bensin och konverterad) skall genomföras står i regelverket så det är inga direkta konstigheter.
Mvh
Rolf