Hej ! Har en Ford Taurus FFV, har sällan dragit släpvagn, inte behövt, med lade de gångerna märke till att växellådan i Taurusen arbetade med fler växlar än man normalt tror att det finns.
Taurusen har en 4vx-lad automatlåda med överväxel på både trean och fyrans växel. Överväxeln hoppar lådan obemärkt förbi när man kör "tommen". Taurusen har en sug-motor på 3-liter, ingen turbo. Klart är att bränsleförbrukningen ökar när man drar släpvagn.
Nu är Taurusen (96-årm FFV) tillverkad för E85/B95 och att säljas-användas i USA och Canada, på hela nordamerikanska kontinenten (troligen) och fronten har mindre ytor som är öppna för fartvinden, så sommartid upplevs kylfläkten arbeta intermittent (nu och då) troligen beroende på det mindre fartvinds-kyllufts-intaget i fronten än på en normal bensinbil.
Märker att E85-sugmotorn 3.0Lit (Taurusen) är ojämnare i bränsleförbrukningen än den Saab-Ltt 2.0Lit jag kör med.
Ang din Volvo 3.0 Lit 960... Tycker att du kanske överväger att prova med ett mindre turboaggregat, utan intercooler, (mindre att montera osv) Turboaggregat är inte särskilt dyra på beg-bildelar marknaden, kanske att grenrör osv är svårare att finna till rätt pris.
Lycka till !
Hälsar Etalappen
|