Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Dra husvagn.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3929
Sida 1 av 2

Författare:  Huggo [ lör 08-09-13 08:46 ]
Inläggsrubrik:  Dra husvagn.

Har märkt att Etanol inte är optimalt att använda i 960 när man drar husvagn.
Bilen blir slö fast den drar fasiken så mkt mer.Jämnför med bensin är som natt och dag.
Ja ja jag har rätt delar för etanolkonventeringen.
Det ligger väl till så att en motor måste optimalkonventeras för att få bättre effekt.
Hålla på och pallta med spridare och BTR känns inte så meningsfullt.
Skall plocka ur motorn,renovera den,och om jag har den orginal så måste kompett ökas.Skall även balansera hela motorn.Gör ca 15 hk.
Annars funderar jag starkt på dubbelturbo så att motorn kompenserar aut lådans förluster samt att den inte växlar i onödan.
Först då lär jag få ordentlig nytta av etanolens låga energi.
Med turbo så kommer etanolen till 100% att verkligen visa vilken suvärent bränsle det är.
Dock icke med orginalmotor när man drar tunga släp/husvagnar mm.
Det som är viktigaste är vridmomentet,vilket skall vara så högt vid låga varv.
Hur blir det med en turboinstallation.
Någon som bromsat motorn efter att byggt om den.
skall inte ha en racermotor utan bara en massa vrid och hygglig bränsleåtgång.

Författare:  torbjorn [ lör 08-09-13 09:40 ]
Inläggsrubrik: 

Att det blir hög förbrukning vid husvagnsdragning beror väl antagligen mest på överdriven fullgasanrikning och att motorn kanske går med onödigt sent tändläge vid stort gaspådrag.

Istället för att lägga ner en massa arbete och kostnader på motorhårdvaran är det nog bättre att börja med sådana åtgärder som t ex att koppla bort fullgasanrikningen (om det är gasspjällkontakt som på äldre Volvo, så är det bara att klippa kabeln till fullgaskontakten. Om det är en analog givare så får man ordna en klippkrets med zenerdiod eller liknande för att begränsa utspänningen från den), laborera med belastningsstyrning av automatlådan, koppla bort eller skärma av intercooler osv. Om du har möjlighet att börja rota i tabeller och mappar i styrdonet kan det vara idé att se över tändförställningskurvan.

Författare:  Huggo [ lör 08-09-13 11:18 ]
Inläggsrubrik: 

Har provat både ekonomi och sportläget där växeln håller i längre.Likt fullt förbenat så ligger den och växlar vid laglig hastighet och växlar överhuvudtaget onödigt mycket,men det är inte det som är bekymmret .
Det är orkeslösheten på etanolkörningen jämnfört mot bensin.
Tydligen är inte 3,0 liters motorn optimal när man drar tunga släpoch kör på etanol
Kompressionen är troligtvis för låg på standardmotorn.Optimala för etanolen lär väl ligga på ca 11 kg.
Sedan att klippa kablar till fullgasspjället har ej någon betydelse när man saknar vridet i mellanregistret som jag har på bensinkörning.Ligger väl inte och bränner 150 km/tim med vagnen.
Tommer går bilen som en skållad råtta men just vid tunga drag är det ett bekymmer.

Hög etanolförbrukning,taskigt drag dvs dåligt vrid där jag behöver det,och då är det läge att öka på kompressionen med att plana toppen eller byta till högkompkolvar om det finns,alt turboinstallation.
Ett alternativ är att sälja eländet och köpa en dieselbil med stor motor,för där finns vrid så det räcker och blir över.

Författare:  MechaniX [ sön 08-09-28 10:16 ]
Inläggsrubrik: 

Har du ändrat tändpunkten? På min Cheva gjorde det underverk med både orken och förbrukningen.. den drar nu ca 1.7 l/milen landsväg på E85 mot ca 1.35 l/milen på bensin och känns dessutom piggare.

Skillnaden är från ca 2 grader i botten och topp, till ca 8-10 grader i mitten.
Med originaltändmappen var den trött och hinkade i sig bortåt 2 l/milen på landsväg.

Författare:  AcuraJan [ sön 08-09-28 15:13 ]
Inläggsrubrik: 

Hur många steg har automaten? Kanske kan vara idé att använda ett lägre steg, eller har den bara lockup på högsta växeln?
Möjligen använda högsta växeln i svag utförslutning.

Drar den verkligen bättre på bensin? Med normal förbrukning?

Författare:  Huggo [ sön 08-09-28 20:30 ]
Inläggsrubrik: 

Aut har 4 steg och växlar perfekt.
Naturligtvis så ligger den på gränsen att växla vid 80.
Kör 90 där det går.
För att kompensera etanolens sämre energivärde så måste motorn optimeras för etanolkörning.
Enbart att byta spridare och BTR stämmer inte.
Eftersom motor är optimerad för just bensin så blir det en jäkla skillnad att köra på etanol när det går tungt.
Med packning och allt + 4 pers i bilen så blir det tungt.Bara vagnens vikt är 1500 kg + lite till lastad.
Så antingen plockar jag ned motorn,balanserar,ökar kompet ja ev en chipning för att få motor att gå optimalt på etanol.
En ide är att riva ur sexan + lådan och slänga i 940 delar.
Turbo motor o man låda.
Enklast är att sälja bilen och enbart använda S80 och dra med.
Att slänga i en man låda var tydligen ett komplicerat arbeta och massor av arbete med elen.
Den biten är lagd på hyllan.
Eller köpa en 940 T och plocka över allt från 960 kan åxå vara en bra ide.

Författare:  torbjorn [ sön 08-09-28 20:38 ]
Inläggsrubrik: 

Tänk på att det är en sak att E85 har lägre värmevärde än bensin, men en helt annan sak att den färdiga bränsleblandningen E85+luft har så gott som exakt samma värmevärde som blandningen bensin+luft, om vi antar att lambdavärdet är 1 i båda fallen.

Så om en motor känns svagare på E85 än på bensin, så ligger problemet någon annanstans.

Författare:  AcuraJan [ sön 08-09-28 20:44 ]
Inläggsrubrik: 

Du svarade inte direkt på min fråga om den går bättre på bensin?
Att den ligger på gränsen att växla vid 80 tolkar jag som att den inte gör det. Alltså drar den väldigt med bensin också?

Tycker det är lite fel att gnälla över att det skulle vara etanolens fel. Självklart kan man få ännu bättre egenskaper med hjälp av mer modifieringar, men det går väl knappast sämre nu än på bensin i vanliga fall?
Många andra, men även jag som kör automat, upplever bättre motorprestanda med enbart bränsleökning som konvertering.

Författare:  aryan [ mån 08-09-29 07:10 ]
Inläggsrubrik: 

AcuraJan skrev:
Tycker det är lite fel att gnälla över att det skulle vara etanolens fel. Självklart kan man få ännu bättre egenskaper med hjälp av mer modifieringar, men det går väl knappast sämre nu än på bensin i vanliga fall?
Många andra, men även jag som kör automat, upplever bättre motorprestanda med enbart bränsleökning som konvertering.


Precis vad jag tänker när jag läser denna tråd. Effekten och framförallt segdragningen ökar altid märkbart med efter en korrekt etanolkonvertering, idealiskt när man ska dra släp med andra ord.

Om den drar sämre än på bensin är det nått som inte stämmer. Kanske dags att byte bränslefiltret eller kan vara pumpen som håller på att ge upp och inte orkar ge tillräckligt med flöde? En annan orsak skulle kunna vara att termostaten inte stänger så att motorn inte blir varm nog när man kör på etanol.

/Aryan

Författare:  Huggo [ mån 08-09-29 07:37 ]
Inläggsrubrik: 

Den drar hälften med bensin.Och naturligtvis så växlar den vid 80 oavsett om jag kör tomme eller med vagnen,därför så kör jag i 85-90.
Nytt bränslefilter,ny bränslepump.Motorn blir varm nog.
Att ligga på 3 an och dra känns lite fel + att den drar mer bränsle.
Och när man kör tommer med etanol så går en perfekt.
Men när jag kopplar på vagnen så märks skillnaden på en gång.
Orkeslös.Känns som att körea i en degklump.
Med bensin drar den utav helvete.
Spridarna specar 30 % mer Etanol + att jag har BTR och finjusterar med.
Att det är fel någon annanstans tror jag inte på.
Frågade en annan kille som har 960 och drar vagnen med och han upplevde samma sak.
Så frågan kvarstår.
Är motorn optimal eller ej.
Det är först när jag hänger på en tung vagn som skillnaden blir mkt märkbar.
Precis som att köra med handbromsen i.
När jag kör på bensin vid just dom hastigheterna så går den kanon.
Har hört mig för i närheten om jag kan köra bilen på rullande landsväg och se vad felet är.

Författare:  aryan [ mån 08-09-29 07:57 ]
Inläggsrubrik: 

Om den är orkeslös och drar dubbelt så mkt är något fel. Tänds ingen lambda lampa?

Koppla på en voltmätare på lambdasensorn och kolla om den går i closed loop, det låter som att den inte gör det.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 08-09-29 08:11 ]
Inläggsrubrik: 

Den där 960:n har väl ett OBD II -uttag? Koppla också in en felkodsläsare, kolla att det inte finns några felkoder och håll koll på vad som händer med fuel trim-värden och sådant under en längre körning.

Kolla också, som Aryan föreslår, att termostaten fungerar som den ska. Tänk på att motortempmätaren på Volvos 700/900-serie är gjord så att nålen står stilla i mittläge från ungefär 50 till 105 °C motortemperatur, så den duger inte för att avgöra om termostaten fungerar. Istället, läs av motortemperaturen via OBD eller koppla provisoriskt in en multimeter i stället för motortempmätaren för att läsa av tempgivarens resistans.

Om bilen har luftförvärmning, så förvissa dig om att den fungerar som den ska.

Författare:  fantasydanne [ mån 08-09-29 13:16 ]
Inläggsrubrik: 

Frågan är ju hur mycket den drar per mil med full last..?
Har kört ett tag nu med etanol å häst transport min tar exakt 2l/milen med 1500kg oavsett om vi är fyra eller två i bilen. Nu har ju jag ju en mycket mindre motor men jag är näjd med den förbrukningen. :D

Författare:  Huggo [ mån 08-09-29 14:02 ]
Inläggsrubrik: 

Aryan.Skall kolla upp det.
Lampan för lamndan tändes efter ca 50 mil varpå jag släckte den.Då körde jag utan husvagnen.
Felkoden för mager blandning.3 liter milen etanol med husvagn,inte alls roligt.
Skall prova att byta enbart till BTR och skita i spridarna.
Skall även mäta upp det ni rekomenderar.
Sedan att bilen tar mer soppa med aut en en med mindre hk o manuell låda är naturligt.
Men 1,2 l/blandad körning är normalt för denna typ av bil.
Under det är det svårt att få någon gammal 960 att gå.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/