Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 08-09-13 16:23 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Hej! Har konventerat min Mercedes C220-94 med Flexitune Sequetial och den går bara bra med 100% E85,dock undrar jag vilken givare jag skall koppla in ett kallstarts motstånd på? vid temp lägre än 10+ så är den svårstartad,även med choken på flexitune.

Har tidigare haft en Opel astra-93 där jag var tvungen att koppla in ett kallstartsmotstånd på 15Kohm och därefter försvann alla kallstartsbekymmer.

MVH MB


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 23:36 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
Detta kanske hjälper lite på vägen...
B24 Är din motortempgivare som du ska koppla in dig på.
http://www.ladda-upp.com/bilder/9092/schema
Här kommer lite värden till givaren...
http://www.ladda-upp.com/bilder/9093/v-C3-A4rden


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-09-14 14:54 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Dock undrar jag vart den sitter exakt på motorn? är det den som sitter på höger sida mitt i insugsröret. Skulle 15Kohm fungera bra,nån som har gjort likadant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-14 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vanligtvis brukar motortempgivaren sitta någonstans i närheten av termostathuset. På Mercedes "102" -motorer från slutet av 80-talet sitter den långt fram till vänster (sett i färdriktningen) på toppen, intill en massa andra givare, termoventiler och termokontakter.

Men vanligtvis är det enklare och bekvämare att göra inkopplingen vid insprutningsstyrdonet än ute i motorrummet vid tempgivaren, det blir ju mer skyddad miljö för kabelskarvar och sånt, och kortare ledningsdragning in i kupén.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-09-14 21:14 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Kollade inte så noga förut men hittade styrdonet och skall klippa kabeln stift 36 och koppla in motståndet där, har ju för övrigt kopplat in flexitune där skyddat under styrdonets plastlucka så det skall nog fungera bra Vi Mercedes ägare kan ju inte vara sämre att köra på E85 än andra :lol:

Återkommer med fakta senare.Tack för ett bra forum som jag kollat ofta i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 11:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roligt med fler som konverterar denna fina 150-hästare!
Men varför vill du koppla in ett motstånd, flexitune har ju kallstartsfunktion.
Räcker den inte till ens nu på hösten?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 16:22 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
karlmb skrev:
Roligt med fler som konverterar denna fina 150-hästare!
Men varför vill du koppla in ett motstånd, flexitune har ju kallstartsfunktion.
Räcker den inte till ens nu på hösten?


Tyvärr duger inte choke historien på flexitune under 10+ får choka 15 gånger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MB skrev:
karlmb skrev:
Roligt med fler som konverterar denna fina 150-hästare!
Men varför vill du koppla in ett motstånd, flexitune har ju kallstartsfunktion.
Räcker den inte till ens nu på hösten?


Tyvärr duger inte choke historien på flexitune under 10+ får choka 15 gånger.


Då måste det vara ngt fel. Har du dragit in både chokeknapp o lysdiod i bilen? Ett fel jag gjorde som var lurigt, var att jorda o ta 12V till 0/50/100% E85 brytaren och knappen och lysdioden, inne i bilen.
Allt bör tas ifrån samma ställe som Flexitunen är inkopplad.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 14:04 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Flexitune är riktigt installerad och löd korrekt, har köpt stycken och båda har samma fenomen då tempraturen sjunker under 10+
Båda bilarna uppförs sig likadant dock är mercedesen lättare att starta enligt ovan.
Skulle tro att dom flesta E85 fantaster har detta fenomen med flexitune.
Vid varmare temp så fungerar det perfekt.

Så ett tips till er alla som har kallstartproblem,koppla in en kallstartmotstånd så bör problemen upphöra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 14:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De flesta med Flexitune har rapporterat att choken inte räcker till riktigt, men det är först under noll o ännu kallare som man ibland får starta om.
Aldrig hört om problem så tidigt som vid +10.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur stora kallstartproblemen är beror på hur mycket kallstartanrikning biltillverkaren har tagit till från början också. Och det kan variera kraftigt mellan olika motortyper.

Jag har väl nämnt ett intressant fall några gånger förut, nämligen en Audi A3 1,6 '03 som kallstartar hur lätt som helst med Flexitune's kallstartfunktion, men däremot räcker inte den bilens "nachstart"- och varmkörningsanrikning till så man får finna sig i en del tjuvstopp, mycket svag motor, obefintligt svar på gaspådrag osv under första kilometerns körning efter start. Främsta anledningen till att den inte har fått något kallstartmotstånd (eller ska man säga varmkörningsmotstånd?) än är att det verkar vara lügens att ta sig genom torpedväggen med kablage på den bilen. Styrdonet sitter dessutom i luftintagslådan så tempgivarkablarna finns överhuvudtaget inte tillgängliga "inomhus".

En annan Audi - A4 1,8 T från ungefär '02 , har varken kallstart- eller varmkörningsproblem med Flexitune.

Den absolut bästa lösningen är ju ändå att använda elektrisk motorvärmare så mycket som möjligt, även om bilen i och för sig går bra att kallstarta ändå. På det sättet slipper man ju onödigt motorslitage, onödig utspädning av motoroljan med bränsle osv också, och det oavsett om man kör på E85 eller bensin.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 14:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men problem att ens få igång motorn vid +10 tyder ju på ingen kallstartsanrikning alls ifrån flexitune.
För ungefär så brukar ju en vanlig motor bete sig som endast konverterats med höjt bränsletryck eller liknande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 15:29 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Om jag vrider om tändlåset 3 gånger=15 sec chokning så startar ju bilarna men det skall ju vara fruntimmers vänligt som start med bensin :lol:

Sen är ju nyare bilar säkert bättre på kallstarten än äldre bilar.

Sen kan man ju fråga sig sanningshalten i bilar som går på enbart flexitune och ej bytta spridare o.s.v. och vid vilken temp ute.

Det är ju lättast att berätta det som gått bra men det negativa är man tystare om?

Nåväl nu bevisas det att mina flexitunes fungerar och har äldre årgång på mina bilar så alla motorer är väl olika.

Jag vill ju som andra att det skall smärtfritt att starta bilen liknande bensindrift och jag blev mkt nöjd med mercedesen, lägger i P-läget vrider på tändnyckeln startar omgående för att sen åka iväg i D-läget. under kallstarten i P-läget så höjs tomgången till 1000V/min för att sen sjunka efter några sekunder.

Tror även att styrning via handbromsen fungerar bra vid manuell låda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 16:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Har du ständig spänningsmatning till Flexitune och använder chokeknapp, eller matar du den via tändningslåset och väntar 5 sekunder från tändningstillslag till start?

Tänk i det senare fallet på att om man väntar för länge, jag tror gränsen är omkring 20 sekunder men det står i manualen för Flexitune, så återställs chokefunktionen och man får ingen kallstartanrikning alls.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 16:49 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Matar via tändlåset och väntar i 5sec,släcker tändningen och sätter på den 5sec osv innan den startar.allt inom 20sec


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011