Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 20-02-26 12:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 20:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4732
Ort: Sundsvall
Varför slår du av och slår på tändningen flera gånger? Flexitune har ju inget backupminne av något slag, så om du stänger av tändningen "glömmer" den allt.
Om du läser innantill i manualen så ser du att det enda som avgör hur kraftig kallstartanrikningen från Flexitune blir, är det antal sekunder tändningen står på innan du börjar köra startmotorn och bilens styrdon lämnar sin första spridaröppningspuls. Om Flexitune skulle bli strömlös ett ögonblick däremellan så börjar tiden räknas på nytt från det ögonblick den får ström igen. Och 5 sekunder ger max extraanrikning från Flexitune, det är ingen mening att ha tändningen på längre än så i förväg.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 21:48 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Gör ju som det står i manualen via fördröjd tändning styrs steglöst upp till 5 sekunder innan start. manualen via fördröjd choke.

Vid kallstart på vintern kan man behöva flera startförsök, försök då att starta med
full choke, om bilen inte startar, vänta i några sekunder och gör sedan ett till
startförsök med choke. Om bilen inte startar vid andra försöket, försök då att
starta som vanligt utan choke tredje gången.

Det gör jag ju via tändnyckel eller hur?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 10:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Matar du +12V till Flexitune med samma kabel som motorns ord ECU?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 14:48 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Nej det finns en plint på höger sida vid säkringsboxen som jag tagit spänning ifrån,den har spänning vid tändning på och vid start.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 16:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4732
Ort: Sundsvall
Är du helt säker på att den inte bryts bort ett ögonblick när tändningslåset går mellan drift- och start - läge? Eller, för den delen, att spänningen efter tändningslåset sjunker så kraftigt just i startögonblicket att Flexitune bootar om? Tänk på att startmotorsolenoidens tillslagslindning kan dra uppåt 40 A under några tiondels sekunder, det kan räcka för att spänningen ska sjunka så långt att det ställer till problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 20:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-29 08:42
Inlägg: 5
Ort: Halmstad
För att vara helt bombsäker på att flexitunes choke är aktiverad kan man koppla flexitune direkt till batteriet och sedan använda knappchoken (trycka 5 gånger innan start).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 13:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
MB skrev:
Nej det finns en plint på höger sida vid säkringsboxen som jag tagit spänning ifrån,den har spänning vid tändning på och vid start.


Säkringarna sitter på vä sida av bilen..? ECU på höger sida..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 21:33 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
karlmb, stämmer jag kollar framifrån ,såg du hade en länk på en rysk sida bra info fanns,undrar om du har ställt om oktan-pluggen? kan man bryta förseglingen och välja S eller 1 för att uppnå 98 oktan läget?skulle det kunna motverka spikning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
OK, Prova att mata från samma kabel som ECU istället!
Oktanpluggen har jag kollat upp.
För högsta oktantal skall den stå i S (om du har N(ormal) och S(uper)) på ett par av de 7 lägena.
Har du bara 1-7 så brukar normalläget vara 1, plomerat.
(Både min AMG och E220:n har endast lägena 1-7)
All andra lägen ger tyvärr då senare tändning eller t.ex mer kallstartsanrikning (!) eller andra liknande, mindre effektiva lägen.
Det verkar som bilar som är optimerade för Super inte har något N-läge medan motsatsen, BF95- optimerade motorer har ett S-läge där tändningen höjs ngt vilket man givetvis skall göra efter E85 konvertering.
Jag har tillgång till WIS, så jag kan läsa om det där.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 12:49 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Såg att jag hade läget 1 plomberat så då går det inte att höja.
Skall ta spänning från ECU,har idag en kabel dragen i gummi listen till en kopplingsplint M5 gängad på vänster sida,får se om det gör nån skillnad.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011