Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konstig tomgång på Golf
InläggPostat: mån 08-09-15 14:30 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-15 14:17
Inlägg: 1
Hej!

Jag har konverterat min Golf 1,8 CL -88 genom att öka bränsletrycket med hjälp av en bricka i original bränsletrycksregulator.

Den går att köra på ren E85 efter den konverteringen men tomgången är väldigt konstig på den.

När bilen är kall så startar den till och sen rusar den upp till 2000 varv/min i ca 5-10 sekunder och sen försvinner tomgången helt.

När den är varm så kan den ibland ha normal tomgång men oftast inte. Då står den också och hoppar mellan 0-1500 varv varpå den dör tillslut. Dessutom dör den när man kopplar ur när man tex rullar mot en korning eller liknande. Högst irriterande.

I annat fall så funkar konverteringen ganska bra. En tank så började den gula varningslampan för motorstyrningen att lysa ibland. Första gången det hände så var jag inte så långt ifrån en mack så då svängde jag in där och tankade lite 95 oktanigt bränsle och då försvann det ett tag. Jag bytte då bränslefiltret och efter det så har det inte inträffat någon mer gång. Jag har mina aningar att den går för magert men jag är inte helt säker.

Bränsleförbrukningen har ökat från 0,7 liter/mil till mellan 0,92-1,05 med samma körstil vilket verkar ganska rimligt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 16:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du misstänker att den går för magert är det ju mycket lätt gjort att läsa av felkoder på en sådan bil. Leta på testuttaget (en flatstiftshylsa som hänger ut ur insprutningskabelstammen där den går genom torpedväggen, jag har för mig att den brukar vara gul på vit/röd kabel). Starta motorn och låt den gå på tomgång om den går, annars kör startmotorn några sekunder och låt sedan tändningen stå på. Jorda testuttaget och räkna sedan blinkningar på motorelektronikvarningslampan. Listor på felkoder finns lite varstans på nätet, förmodligen också i någon tråd här på forumet, och i äldre upplagor av Haynes-boken för Golf II. I senare upplagor har uppgifterna om felkodsavläsning försvunnit.

När det gäller tomgångsproblem så orsakas de ofta av tjuvluft (ofta gummifästet mellan spjällhus och insugningsrör som brukar bli dåligt med tiden, eller slangen till bromsservot. Första biten mellan insugningsrör och backventil sitter det en mjuk oarmerad gummislang som brukar spricka).

En annan orsak till opålitlig tomgång är problem med tomgångskontakten som sitter i tomgångsmotorns tryckstång mot gasspjällarmen. Man kan behöva plocka isär tomgångsmotorn (en massa små spröda plasthakar) emellanåt för att göra ren kontaktytorna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011