Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konvertera Bmw 320 -92
InläggPostat: sön 08-09-21 11:53 
Offline

Blev medlem: sön 08-05-18 00:03
Inlägg: 5
Ort: Från
tja

tänkte höra om jag tänkt rätt nu till denna konvertering.

0-280-150-414 154 cc/min Högomig BMW 6-2.0l

dessa sitter i bilen nu.

154*6 = 924 cc/min
924cc*1,4 = 1294 cc/min
1294/6 = 216 cc/min

alltså ska jag stoppa i spridare som är på ungefär 216 cc/min och är högomiga ?

skulle dessa spridare som sitter på volvo fungera ?

0-280-150-749 218.1 högomiga Volvo 4-2.3l


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-21 18:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om flödena är angivna vid samma tryck för båda spridarna så bör det fungera bra. Men de här spridarlistorna som cirkulerar på nätet är tyvärr inte alltid så noga med att ange vid vilket tryck som flödesuppgifterna gäller.

Få se nu, om jag inte minns fel så används 0 280 150 749 på Volvos 16V-motor, B234F. De är inte så där helt vanliga, egentligen är det väl bättre om du kan hitta någon lämplig spridartyp som används på 8-ventils Volvomotorer - B200F eller B230F. T ex ...209, ...734 eller ...762..
Volvo använder 3,0 bar bränsletryck på alla modeller med insprutningssystemen LH 2.4 eller Regina, och rimligtvis är flödesvärdena för spridarna också angivna vid samma tryck. På modeller med LH 2.2 eller LU-jetronic (300-serien, 4-cylindriga 200/700-modeller fram till tidiga '88 , 6-cylindriga 760 och vissa 400-serie fram till ca 1990-91) är bränsletrycket 2,5 bar.
Volvo använder lågohmiga spridare på turbomotorer och högohmiga på sugmotorer. Enda undantaget från detta i historisk tid är 400-serie med Fenix motorstyrsystem, där spridarna alltid är lågohmiga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 15:26 
Offline

Blev medlem: sön 08-05-18 00:03
Inlägg: 5
Ort: Från
Det verkar som bmw´n kör på 3bars bränsletryck

Då bör det gå att använda 0-280-150-762 från Volvo B230F LH2.4 som flödar 213 cc/min och är högomiga ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det har goda förutsättningar att fungera bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011