Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Flexitune till SAAB 9000?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3956
Sida 1 av 1

Författare:  marasp [ ons 08-09-17 06:39 ]
Inläggsrubrik:  Flexitune till SAAB 9000?

Hej!
passar Flexitune Seq.. till en 9000-96 2,0 motor?
eller kan man göra på något annat enkelt sätt?
Mvh

Författare:  torbjorn [ ons 08-09-17 08:51 ]
Inläggsrubrik: 

Ja, det går bra att använda Flexitune Sequential till den. Men en ännu enklare lösning för en Saab med Trionic motorstyrsystem är ju att "mappa om" bilens eget styrdon. Det finns ett antal trådar om detta på forumet, t ex här.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2389

Författare:  karlmb [ ons 08-09-17 11:01 ]
Inläggsrubrik: 

Eller höja bränsletrycket då.

Författare:  marasp [ ons 08-09-17 16:53 ]
Inläggsrubrik: 

Mappa låter ju jättebra 8)
men det verkar inte vara så "enkelt" tyvärr
eller så får jag läsa på bättre :oops:
behövs väl lite programvaror m.m...?

Mvh

Författare:  torbjorn [ ons 08-09-17 19:05 ]
Inläggsrubrik: 

Det stämmer, det är inte direkt "tryck-på-knappen-enkelt" än så länge att mappa om ett Trionicstyrdon, men det pågår arbete för att underlätta saken så mycket som möjligt...

Författare:  J.K Nilsson [ lör 08-09-20 18:10 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Eller höja bränsletrycket då.

Och lyssna på kastratsångaren till bränslepump efter då eller?

J.K Nilsson

Författare:  Ragamuffin [ mån 08-09-22 23:16 ]
Inläggsrubrik: 

J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Eller höja bränsletrycket då.

Och lyssna på kastratsångaren till bränslepump efter då eller?

J.K Nilsson


Jag får nog hålla med.. Har begränsad erfarenhet men känslan är att pumparna snart ger sig vid dessa höga tryck.

Undantag finns säkert som alltid!

En kombination av lite större spridare och justerbart bränsletryck kan jag köpa för att enkelt kunna skifta mellan bränslen men att höja från säg 3kg/cm2 till 5,1kg/cm2 för att få tillräckligt flöde skulle inte jag rekommendera!

Det finns bättre lösningar och de är inte dyrare heller!

Spridarbyte skulle jag framhålla som den bästa lösningen för de många bilar med boschspridare av vanlig typ där utbudet av olika storlekar är stort!

Blandtankning är en annan variant som dock inte tilltalar mig själv!

Har man råd och priserna på bränslena ligger som nu så finns det imo ingen anledning att inte skaffa ett piggyback-system eller programmera om originalboxen!

Författare:  karlmb [ tis 08-09-23 12:48 ]
Inläggsrubrik: 

Detta har diskuterats många ggr.
Det räcker ju med ca 20% höjnig så får man ju en flexifuel på köpet.
De flesta bilar idag har väl 3 kPa så att höja till 4 vore ju lagom.
Mercedes har 4 och jag höjde till 5.2 som det är i en äldre KE-jetronic.
Har man som jag en kinapump för ett KE-jet så blir det ju inte ens en höjing för vad pumpen är avsedd för.
Och byta pumpen är ju ofta ngt man tvingas göra på äldre bilar ändå förr eller senare.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/