Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 05:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-09-17 13:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-09-17 13:06
Inlägg: 1
Hittar nada info om vad jag behöver byta för att få det att lira.

Någon som har koll?

/R


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag antar att det är samma 1,4 l-motor med "Simos" motorstyrsystem som sitter i många andra VAG-bilar från slutet av 90-talet?

I så fall är nog den bästa konverteringsmetoden att montera ett piggybacksystem, t ex Flexitune Sequential. Andra lösningar som t ex att montera justerbar bränsletryckregulator eller byta till större spridare kan förstås också fungera, i bästa fall kanske till något lägre kostnad, men med betydligt mer arbete och risk för krångel och dåligt driftresultat. Troligen är bilen för gammal för att det ska fungera att programmera om originalstyrenheten med Lemmiwinks eller liknande programvara.

Om motorn skulle ha centralinsprutning (Mono-jetronic eller Mono-motronic) så finns det goda chanser att den går att köra på 100 % E85 helt utan åtgärd eller eventuellt med en lätt bränsletryckhöjning (lämplig bricka över fjädern i bränsletryckregulatorn). VAG-motorer med centralinsprutning har ju det förnämliga värmeelementet i insugningsröret som utgör en utmärkt kallstarthjälp, det är bara att ordna en manuell strömbrytare för att "tjuvkoppla" det så att man kan värma 30 sekunder före start.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 23:49 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
Tjenare! Jag kollade upp vad du har för styrsystem i din kärra.
Motronic MP9.0... Systemtryck (bränsle) 3,0Bar vaccum bortkopplat.
Gör inte samma tabbe som jag gjorde och konverterade med btr för att det var billigast :oops: Satsa på flexitune sequential direkt istället funkar klockrent med extra kallstartsmotstånd som du enkelt kan bygga själv.
Dina spridare är högohmiga oxå ser jag och du ska koppla flexitune enligt följande.
Injektor 1 på plats 7. grå/svart eller bara grå
Injektor 2 på plats 6. grå/grön
Injektor 3 på plats 28. grå/röd
Injektor 4 på plats 4. grå/blå

Kallstartsmotstånd kopplar du på plats 42. blå

OBS! Allt detta jag skrivit förutsätter att du har motorkod AEX

Lycka till med konverteringen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 00:48 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
" C2H5OH" Varför funkade det inte med BTR och kallstartsmotstånd? (Bara intressant att veta) :o


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 22:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-23 22:59
Inlägg: 18
Ort: Från
Tännlappen skrev:
" C2H5OH" Varför funkade det inte med BTR och kallstartsmotstånd? (Bara intressant att veta) :o

Jo sant som du säger det funkar med BTR och kallstartsmotstånd. MEN om orginalpumpen inte pallar med att hålla det ökade trycket i längden (gjorde inte min) så blir
det som jag ser det bara trassligare att koppla extra pump och sen alla extra skarvar på bränsleslangar som tilkommer plus eventuella justeringar samt ökat slitage på bränslepumpen (om ej extrapump kopplas in) Jag tror att dom olika piggy varianterna är mer exakta i sprut än endast BTR med höjt bränsletrycktryck.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011