rickard skrev:
b230 block efter ca 1500 mil på e85. hittade ingen bild på toppen men det var lite rödfläckigt minns jag. ej något som gick att skrapa bort så inget klegg direkt. När motorn sattes ihop innan dom där 1500 milen var kolvarna kolsvarta av sot sen tidigare körning på bensin, Sen blev dom ju som nya?

GL: 10 L e85 blandat med 50 L bensin ska inte ens märkas! alltså bränsleförbrukningens ka inte ens höjas. jag tror du haft högre blandning, men näe lmbdalampan ska inte tändas såklart. det kanske kan vara en bra ide att byta soppafiltret också?
Å du har inget avgasläckage mellan motor och lambdasond?
Detdär blocket såg ju finfint ut
Lambdalampan tänds inte, utan får bara felkoden o absolut ingen skillnad i motorgången, fick felkod engång med 10L etanol o resten bensin, just nu kör jag 20L etanol och resten bensin, felkoden dök upp ganska direkt..

Inget avgasläckage mellan motor och lambda, dock läcker det rejält från bakaxelkröken, den delen är snarare knäckebröd än plåt för tillfället..
Men motorn går precis som vanligt, ingen svartrök, drar kring 1,1-1,2, är ju automatare också, så det är väl en ganska normal förbrukning...
Har fått en jäkla massa lustiga felkoder med denhär bilen, dem flesta försvinner o kommer inte tillbaks igen efter man ryckt 1ans säkring.. Ska helt enkelt montera flexitunen imorgon, köra slut på det som är i tanken o sen slår jag i endast E85 o ser om den felkodar då också. Gör den det så blir det nog till att köpa ny lambdasond o se om det blir bättre..
torbjorn, tack för tipset, ska mäta upp skiten om den fortsätter att felkoda