Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
MITSUBISHI PAJERO SPORT -04 http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3980 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | 2 Loud [ sön 08-09-21 10:01 ] |
Inläggsrubrik: | MITSUBISHI PAJERO SPORT -04 |
Har konverterat en MITSUBISHI PAJERO SPORT År -04, 170 hk Reg.dat 040322 Tillverkad 2003-12 med bränsletrycksregulator den GÅR fint , inga tendenser att få för lite bränsle på WOT men den tänder motorlampan efter en stunds körning .. när den tänder är det bägge upstreams lambdorna som registrerar koderna 171 och 174 (mager förbränning lean condition ) ,, regulatorn är nästan i botten problemet försvinner om man tankar dionsarieolja (bensin) har inte mätt något bränsletryck men som sagt ingenting i bilens gång berättar att det ska behövas mera bränsle ... nån som har nån idé ? |
Författare: | torbjorn [ sön 08-09-21 10:17 ] |
Inläggsrubrik: | |
Troligtvis ligger den på gränsen till hur mycket lambdaregleringen kan korrigera, och sätter felkod av den anledningen, även om den fortfarande inte har nått utanför någon gräns. Har du möjlighet att läsa av reglerparametrarna (long term fuel trim och short term fuel trim) med någon OBD-programvara? Och en sak till: har du kopplat in vakuum från insugningsröret till den extra bränsletryckregulatorn (T-stycke på vakuumslangen till originalregulatorn)? Om du inte har möjlighet att koppla in en manometer för att mäta bränsletrycket, så mät åtminstone hur mycket ström bränslepumpen drar dels med ursprungligt och dels med höjt bränsletryck. |
Författare: | 2 Loud [ sön 08-09-21 10:35 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jodå jag har en autoxray 6000 så det ska inte vara några problem .. jag kan oxå koppla in en tryckmätare direkt på regulatorn men den satta jag så himla "snyggt" ![]() |
Författare: | 2 Loud [ lör 08-10-04 21:15 ] |
Inläggsrubrik: | |
Tänkte återkomma med resultatet mätte och pillade lite på bilen long term fuel trim och short term fuel trim uppförde sig "städat" kördebilen tomoch tankade bensin för att få en refferens , tankade sedan upp den men E85 och short term slog i taket direkt ,, den MAXAR på 25 % well upp med bränsletrycket som slutligen hamnade på 60 psi ,, då håller sig short term något högre än på bensin och loong term låg maximalt på ca 12 % ,,nu tänds inga felkoder längre och bilen funkar bättre ,, fick dock felkod från en tempgivare under testperioden men sedan konstaterat bränsletryck ställtin har som sagt inga felkoder registrerats och naturligtvis är vaccumet kopplat på den extra regulatorn soppatrycket "orginal" kunde jag inte mäta ,, regulatorn sitter ju på retursidan så det är först när jag bromsar returen som mätbart tryck uppnås men baserat på följande faktaså vill jag påstå att anledningen till problemet låg i för HÖGT bränsletryck ,,,, skruven i regulatorn sitter rent fysiskt högre upp nu med úpp mätta 60psi |
Författare: | AcuraJan [ sön 08-10-05 12:28 ] |
Inläggsrubrik: | |
Kan tänka mig att med för högt tryck, skruven i botten, sätter en säkerhetsventil i pumpen stop. Bilen reglerar bränslemängden, och vid kraftigare gaspådrag finns inget mer tryck att ge, därför blir det felkod för mager blandning. Nu med lägre tryck funkar regulatorn som den ska och pumpen kan ge ökat tryck vid gaspådrag. Istället får bilens ECU kompensera lite mer. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |