Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Konverterad volvo b230f btr, spridare köpes
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=3984
Sida 1 av 1

Författare:  schnitzelfritz [ sön 08-09-21 21:00 ]
Inläggsrubrik:  Konverterad volvo b230f btr, spridare köpes

Kört snart 1000 mil på e85 med btr-konvertering. Förra veckan gick bränslefiltret sönder!?! Filtret fick ett läckage i skarven. Konstigt tyckte jag. Filtret var bara ca 5 månader gammalt. Visserligen ett biltemafilter, menvaffan. Hur som helst, efter att jag nu monterat ett nytt filter så har bränslepumpen börjat låta illa som f-n. Vad kan detta bero på?

Funderar på att ändra konvertering genom att byta spridarna. Delvis för att slippa bekymret med överarbetade bränslepumpar. Nån som har några erfarenheter om detta? Letar ju givetvis efter spridare som sitter på Volvo 850/V70 turbo (Boschnr: 0 280 150 785)

om det är ngn som har ett gäng sådana liggandes så kan jag köpa dom rakt av.

Erik

Författare:  torbjorn [ sön 08-09-21 21:36 ]
Inläggsrubrik: 

Kolla att du har vänt det nya filtret åt rätt håll (se flödespilar eller in/out -markering på det), lita inte på att det nya filtret har den fastvalsade gaveln i samma ände som det gamla hade.

Om man råkar vända ett bränslefilter fel väg finns det dels risk att insatsen i det trycks ihop av flödet från bränslepumpen och det blir nästan totalstopp i det, och dels finns det risk att det släpper ifrån sig ludd som sätter igen spridarna.

Om bränslepumpen låter illa kan det också bero på något problem på sugsidan, t ex att förpumpen inte fungerar som den ska, att sugsilen i tanken börjar vara igensatt eller att slangen mellan förpump och huvudpump är otät så att huvudpumpen suger in luft genom den.

Ett alternativ som är nästan lika billigt och arbetsfritt som att byta spridare är ju annars att montera ett billigt piggybacksystem, t ex Flexitune.

Författare:  schnitzelfritz [ mån 08-09-22 12:44 ]
Inläggsrubrik: 

Om jag inte minns helt fel så tror jag att det är olika storlek på gängorna i anslutningen, vilket borde göra det omöjligt att montera åt fel håll men får gå o dubbelkolla iallafall. Vad kostar ett "billigt" piggybacksystem som t.ex flexitune och vart får man tag på ett?

Författare:  nyfiken [ mån 08-09-22 12:53 ]
Inläggsrubrik:  Billig konvertering

Här, direkt från "tillverkaren": http://www.flexitune.se/
Men du får alltså löda ihop och koppla in det själv.

Författare:  schnitzelfritz [ mån 08-09-22 13:04 ]
Inläggsrubrik: 

Jahajaaa, där ser man. Nu var det iallafall 7-8 år sen sist jag lödde ihop någonting efter instruktion. Men är det puligt som f-n eller? När man väl har lött ihop allting så är det bara att koppla den mellan spridarna och spridarkontakterna, eller?

Författare:  nyfiken [ mån 08-09-22 13:13 ]
Inläggsrubrik:  Billig konvertering

Du har rätt bra både bygganvisning och monteringsanvisning på Flexitunesidan.
Se bara till att du har rätt sorts lödtenn och en anpassad lödkolv. Det var ett inlägg från sommaren om någon som hade råkat använda hygroskopiskt lödtenn (innehåller syra). Det skall man alltså inte ha. Det tar åt sig vatten ur luften.

Egentligen är det inte lödtennet som är hygroskopiskt, utan flussmedlet. En snabbtitt i t.ex. Clas Ohlson förklarar en del. Vill man ha en längre utredning, så tittar man i ELFA.

Författare:  schnitzelfritz [ mån 08-09-22 13:43 ]
Inläggsrubrik: 

Aaah, tror nog att jag kör på min eminenta spridar-idé istället. :P

Men tack för tipsen!

Författare:  Ragamuffin [ mån 08-09-22 22:22 ]
Inläggsrubrik: 

Det finns iofs färdigbyggda flexitune med..

Priset blir ju ett annat men kanske ändå värt det?

http://www.tankaetanol.nu/etanolkit.html eller kanske nån som säljer i köp&säljdelen?

Författare:  schnitzelfritz [ tis 08-09-23 13:23 ]
Inläggsrubrik:  Oljudet från huvudpumpen

Börjar misstänka att det är någonting som inte står helt rätt till med förpumpen. Det ska enligt Haynes Handbok vara batterispänning på förpumpen, jag mätte upp den till ett värde mellan 6-8 volt. Nån som vet vad detta kan bero på?

Författare:  torbjorn [ tis 08-09-23 13:53 ]
Inläggsrubrik: 

Är du säker på att du mäter på rätt pinnar i kontakten då, så att du inte mäter spänningen över tankmätargivaren? Ett sätt att kolla detta är att mäta igen med tändningen på men motorn stillastående, då ska det inte finnas någon spänning till pumpen men däremot till givaren.

Om det verkligen är dåligt med spänning till förpumpen, så ta reda på om spänningsfallet finns på + eller - sidan. Studera elschemat och ta reda på var misstänkta kabelskarvar, jordpunkter och liknande kan tänkas finnas.

Om bilen är en 240 så kan det på vissa exemplar finnas en hängsäkring i närheten av batteriet som matar hela motorstyrsystemet, den blir ofta sönderärgad och ful och ställer till med konstiga problem pga spänningsfall.

På 740/940 är det vanligt att bränslepumprelät (dubbelrelä i elcentralen) går sönder. Vanligtvis rör det sig om att lödningar spricker upp på kretskortet i relät, det är lätt att reparera i så fall.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/