Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 19:00 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Nu har jag snart kört 3000mil med FullFlex Gold, och nu verkar jag inte kunna köra på bättre än 50/50 E85/B95 utan att motorlampan börjar lysa i uppförsbacke.
När Toyota läser av koden visar den att "luftmängdsmätaren är trasig".
Egenartat att den bara krånglar när tanken innehåller E85...

Jag misstänker fortfarande bränslepumpen, men jag hittar inte var den är placerad eller något sätt att mäta strömförbrukningen.

Jag får väl försöka få tag på en nyare på skroten och be någon sätta in den åt mig och se vad som händer.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-11-06 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det borde väl inte vara alltför svårt att hitta verkstadshandbok eller åtminstone elschema för bilen på nätet, där framgår det säkert var bränslepumpen sitter och var man kan komma åt matningen till den. Hur det ligger till med bränslefilter bör också gå att läsa sig till där.

Om det nu inte skulle finnas något filter utan bara en sugsil före pumpen, så följer nog den med när man lyfter upp tankarmaturen (alltså insatsen med pump, givare för bränslemätare mm). Då är det lätt att se om den är igensatt. Jag tror Aryan har bilder i någon tråd på forumet på hur sugsilen såg ut i hans Citroën BX.

Kolla förresten om bränslepumpen har en egen säkring, det bör stå i bilens instruktionsbok eller på någon skylt vid säkringsdosan (eller någon av säkringsdosorna, det finns ofta flera på japanska bilar). I så fall är det lätt gjort att tillverka ett par testsladdar med banankontakter i ena änden och 4,8 mm flatstift i andra änden, och med dem koppla in en multimeter istället för säkringen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-10 17:40 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Efter 5000 mil (nu 24500), inga större problem att rapportera.
Toyota bytte luftmängdmätaren, och problemet med motorlampan försvann.
Förbrukningsexempel:
7 mil om dagen till jobbet ensam med olastad bil 70-90km/h, ca 0.75 lit/mil E85
Semester Hindås - Hudiksvall med hela falmiljen och full packning, 100-110km/h, ca 0.86 lit/mil E85.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-03 13:44 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
En liten blänkare i en gammal tråd:
Nu har jag kört 13800 mil med Fullflex Gold i min Toyota Yaris Verso utan några problem alls.
Numer brukar jag tanka 10 liter B95 + 25 liter E85 för bästa bränsleekonomi.
Det verkar slå om ganska snabbt till nästan "bensinförbrukning" om man bara har en aning bensin i tanken jämfört om man enbart kör på E85. 10+25 drar ungefär 0.65-0.7 liter milen. Ren B95 drar drygt 0.6 liter milen.

BN

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011