Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 12:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 12:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
I dagens utförande tas ingen hänsyn till detta, men skulle ev. kunna läggas till i kommande firmware versioner. Dock tror jag inte det är så stort problem.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-05 12:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra att det kan läggas till.

Jag tror problemet är påtagligt om man verkligen vill få till en perfekt konvertering. Vid tomgång kan öppningstiden vara så stor som hälften av spridertiden. Det innebär att en faktor 1,2 ger lambda 1 om man ska ha 1,4 ggr så mkt bränsle.Så fort man trycker på gasen går den då för mager.

Skulle det vara möjligt att mata i hur många ms ens spridare behöver (det varierar en del) vore det ännu elegantare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm
Tar Flexitune hänsyn till öppningstiden?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 09:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej det tror jag inte.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 10:12 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Databoxen skrev:
Det går självklart att flytta displayen från kortet, men då bör man även flytta knapparna.


Det er noe som ikke er helt klart for meg: Er alle knapper allerede montert på kretskortet, eller må alle kobles inn?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 10:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
magnul skrev:
Databoxen skrev:
Det går självklart att flytta displayen från kortet, men då bör man även flytta knapparna.


Det er noe som ikke er helt klart for meg: Er alle knapper allerede montert på kretskortet, eller må alle kobles inn?


Display + tre st kortmonterade tryckknappar används för att ställa in parametrar i ett enkelt menysystem med ca 20st parametrar. I bilen monterar man brytare för driftläge P1 eller P2 samt kallstartsbrytare som ansluts till ENRICH.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 13:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Hmm
Tar Flexitune hänsyn till öppningstiden?


Öppningstiden är till råga på allt väldigt beroende av spänningen, det tar mkt längre tid när batterispänningen är låg (såklart) och motormanagement systemet känner till detta och kompenserar för det. Det är inte allt eller inget heller utan under öppningstiden så kommer det redan lite bränsle. Högohmiga spridare är långsammare än lågåohmiga.

Det finns också en stängningstid som gör att det fortsätter att komma lite bränsle fast det inte finns spännig på spridaren längre.

Med högre bränsletryck förlängs öppningstiden och förkortas stängningstiden.

Jag hade förrut en tabell med olika spridernas öppningstid vid 13V men hittar inte den nu.

Här http://www.hywell.org/plhelp/injdutycycle.html står det lite om det:

Citat:
There is a thing called injector dead time. This is the time it takes for your injector to respond to an "open-sesame" command from the ECU. It gets complicated because this time varies with the voltage at the battery. The ECU has a lookup table of dead-time vs. battery voltage and really is the main reason the ECU looks at battery voltage in the first place (there are other less important reasons). This time can range from 0.65ms to 2.1ms. Anyway, you have to subtract this from the time available to get the true time available to the injector.

Note: subtracted from this dead time is the time it takes to turn off the injector. But, when people talk of injector duty cycle, they never include this time. Well, they do, but they say things like, "Never run an injector over 80% (or 90%)." But such a thing is really kind of silly to say, as duty cycle is a ratio that doesn't take into account the times involved.


Eftersom öppningstiden är en (spänningsavhängig) konstant faktor borde den räknas bort från den tid som piggybacksystemet baserar sin pulsförlängning på.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man verkligen vill kan man mäta öppningstiden hos en spridare genom att koppla in ett lågohmigt motstånd (mätshunt) i serie med den och studera spänningsfallet över motståndet med oscilloskop. Det syns ett tydligt "knä" på strömmens stigande flank vid tillslag när spridarens ankare har rört sig färdigt.

Man bör inte heller försumma spridarens stängningstid, i idealfallet är ju den ungefär lika med öppningstiden så att de båda tar ut varandra. Men den kan variera, dels beroende på hur stark returfjädern i spridaren är och dels beroende på hur "snubberkretsen" som ska ta hand om den spänningsspik som magnetspolen ger vid frånslag är gjord.
En del styrdon (framför allt Bosch och äldre japanska) använder ett RC-nät parallellt med drivtransistorn medan andra (t ex Ford, GM och Flexitune använder en zenerdiod som eventuellt är inbyggd i drivtransistorn. I de fallen kan begränsningsspänningarna variera kraftigt, från 25 V upp till över 100 V. Ju högre spänning desto kortare stängningstid för en given spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 14:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Om man verkligen vill kan man mäta öppningstiden hos en spridare genom att koppla in ett lågohmigt motstånd (mätshunt) i serie med den och studera spänningsfallet över motståndet med oscilloskop. Det syns ett tydligt "knä" på strömmens stigande flank vid tillslag när spridarens ankare har rört sig färdigt.


Ja ett system som själv mäter öppningstiden vore det mäst eleganta det skulle då börja räkna tiden efter knäet

Här ett diagram på strömen där knäet tydligen syns (vid "injector fully opens")

Bild

Det är ifs en lågohmig spridare med peak and hold med PWM och dessa öpnnar snabbare än högohmiga spridare men principen är den samma.

Tyvärr är nog inte stängningstiden vara lika långa som öppningstiderna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 14:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Nu är mjukvaran uppdaterad till V1.1 som innehåller kompensering för öppningstid av spridare. Man kan ställa in tiden mellan 0.5mS-2.5mS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 15:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad bra!

Och jag kan glädjande nog annonsera att ha förhandlat fram 5% rabatt för betalande medlemmar i etanol.nu :-)

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm..verkar ju riktigt seriöst detta!
Du verkar ha tagit till dig våra synpunktet på bästa sätt, Databoxen! Bra jobbat!
Ngn som provat kallstartfunktionen än? Att för den använda en tempsensor i kombination med steglöst inställbar extramängd är givetvis det optimala.

Dags att Flexitune hänger på...?
Är en uppdatering av kallstartsfunktionen hos Flexitune möjligen något vi kan hoppas på?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 14:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Dags att Flexitune hänger på...?
Är en uppdatering av kallstartsfunktionen hos Flexitune möjligen något vi kan hoppas på?

Det finns faktiskt en beta-version med sådana uppdateringar. Jag har fått den för test, men då deras sätt att uppgradera tyvärr innebär att man antingen måste skicka in burken eller som i mitt fall försöka löda lös processorn för att byta så har jag tyvärr inte kommit mig för ett byte än. Kanske skulle ha hunnit med det om inte "Adam" behagade få trassel med både det ena och andra dessutom :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 15:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
AHA! Anmäler härmed mitt intresse!
Kanske även en uppdatering så man kan ta hänsyn till spridarnas öppnings/stängnings tider..?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-11 13:57 
Offline

Blev medlem: tis 08-09-02 10:07
Inlägg: 46
Attans att man inte viste att det var på gång.
Var inne på att sätta en sockel på kretskortet för att lätt kunna
ta loss om det skulle behövas i framtiden.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011