Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Opel C14SE. BTR??
InläggPostat: tis 08-10-07 18:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-07 18:23
Inlägg: 6
Ort: Hudik
Hej på er alla.
Har en enkel fråg som jag hoppas få svar på.
Räcker det att byta BTR på en Astra med C14SE motorn?
Någon som testat detta??
Kommer jag att få start problem?
Tacksam för svar.

MVH: Johanhudik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 19:28 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det finnes ingen anledning til at det ikke skal fungere, men du må antagelig ha en kaldstartsløsning, f.eks. et kaldstartsmotstand. Ellers kan du jo vurdere et piggybacksystem.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad är det för årsmodell på bilen och vad har den för motorstyrsystem?

På en del Opel har ju lambdaregleringen så vida gränser att bilen redan har "FFV-egenskaper", man kan alltså (bortsett från eventuella kallstartproblem) köra på ren E85 utan att konvertera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 12:50 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-07 18:23
Inlägg: 6
Ort: Hudik
Det är en Opel Astra 1,4i -92
Tror den har lambda sond men är ej säker.
Det är ingen central insprutad motor utan har spridare vid varje cylinder.
Troligen motronic.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 13:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, då finns det all anledning att börja att prova med blandtankning och se hur det går!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 13:10 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-07 18:23
Inlägg: 6
Ort: Hudik
C14SE 1389 cm3 82 ch à 5800 tr/min 113 Nm à 3400 tr/min Inj. Multipoint SOHC 10.0:1

Hitta jag på Wikepedia. men det säger inte mig något alls...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 13:27 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Såvidt jeg vet er det multec på de halvgamle smallblockene.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 08:48 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-07 18:23
Inlägg: 6
Ort: Hudik
Tanka etanol igår i bilen. Fick i 26liter så nu kör jag på ungefär 50% etanol. Har inte märkt ett dug skilnad på bilens gång. I morse då det bara var 3 grader plus så gick jag ut för att prov starta och den starta direkt helt utan problem.. NICE! 8)

Har dock beställt en btr för att öka upp trycket lite ( Vilket tryck brukar man lägga dom på??, den btr jag beställt har inbyggd manometer) Tänker även göra en bygling med ett kallstarts motstånd, tänkte mig ett 4.7kohm NTC-motstånd. Kommer detta att fungera för 100% E85??
För här ska köras på 100% E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 12:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Teoretiskt ska bränsletrycket ökas till 1,7 gånger ursprungligt bränsletryck.

Med tanke på att motorstyrsystemet är adaptivt och har brett lambdareglerområde så är det förmodligen inte nödvändigt att gå hela vägen upp utan det räcker gott med omkring 1,3 gånger det ursprungliga trycket. Då får man ju också bättre marginaler och belastar inte pumpen så hårt.

Om originaltryckregulatorn är tillverkad av Bosch så står ursprungligt tryck troligen instansat eller stämplat på den, annars får du mäta upp det eller ta uppgiften ur verkstadshandbok för bilen. Tänk på att all mätning och inställning av bränsletryck ska göras med vakuumslangen bortkopplad från tryckregulatorn.

Beträffande kallstartmotståndet så är det bara att prova sig fram, det beror på hur mycket kallstartanrikning biltillverkaren har tagit till från början osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 14:06 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-07 18:23
Inlägg: 6
Ort: Hudik
Tack så hemskt mycket för era svar.
Återkommer med info om resultatet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 19:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-07 18:23
Inlägg: 6
Ort: Hudik
Nu går opeln på 100% E85. :!:
Köpte en btr från http://www.coborimport.com/
Enligt verkstads handboken så låg orginal trycket på 3 bar, höjde det till lite över 4 bar.
För att motverka kallstarts problem så har jag monterat ett NTC motstånd på 6,8kohm (från http://www.kjell.com ) i serie med orginal givaren.
Detta regleras med en brytare i bilen, i läge ett så är bara org givare aktiv och vid kallstart så slår man om brytaren och det går i serie med NTC motståndet.
Allt verkar funka enligt planerna ännu iaf. :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011