Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-10-08 20:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Tänkte konvertera min Volvo 940 -93 Turbo till Etanol.
Vad rekomenderas, vad har ni för förslag? Det är ju lägre komp i min Turbo motor, man kan/bör väl komphöja om man kör med E85, samtidigt som man kan höja turbotrycket om man har lägre komp.
Har en Flexitune Sequential, men den vill väl att man har högohmiga spridare (mina är lågohmiga, om jag inte har fel), kan man bara byta till högohmiga spridare eller det blir inte bra?
Finns det någon kam som är speciellt lämpad till konvertering tex VX eller VX-3 kam. Är en 531 topp att föredra framför en 530 topp? Är det "smart" att chipptrimma? Skall man använda en ställbar BTR, större spridare eller Flexitunen?
Vidare snackas det om luftförvärmning, borde ju vara bra med Turbo, den om något borde ju värma luften (ska kanske koppla bort Intercoolern, eller inte). Har läst någonstans att man kan ändra tändningen genom att jorda något eller några stift på styrenheten, vad kan vara lämpligt på en Turbobil. Vill ju fåut effect, samtidigt som den inte skall ruinera bensin- förlåt Etanol-kontot... Var kopplar man in motstånd för att "lura" styrboxen att tro att det är kallare än vad det är (för att få bättre kallstart)? Uppskattar tips, erfarenheter och funderingar...

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Alltsammans finns väl beskrivet i en hel del tidigare trådar på forumet.

Det är inga problem att använda en Flexitune på Volvo med LH 2.4 vare sig spridarna är lågohmiga eller högohmiga, detta för att LH 2.4 -systemet har yttre förkopplingsmotstånd när lågohmiga spridare används.

Däremot går det inte bra att använda Flexitune på en bil där styrdonet självt ansvarar för strömbegränsningen till de lågohmiga spridarna (som t ex på Renault och Volvo 400-serie med Fenix motorstyrsystem).

Man vinner inte så mycket på en kompressionshöjning att det är mödan värt att riva en fungerande motor bara av den anledningen, men om man ändå är tvungen att ta av toppen av något annat skäl kan man överväga att plana den litegrann.

Beträffande inkoppling av Flexitune och vilken pinne som är vad på LH-styrdonet så kan du se i den här tråden:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... c&start=15

På styrdonet till tändsystemet EZ116K finns det fyra styringångar som kan jordas för att få styrdonet att göra olika saker, det är pinnarna 18, 19, 21 och 25. Av dem så verkar det vara helt klarlagt att grundtändläget kan påverkas genom att man jordar pinne 18 och/eller 19, eventuellt också 21, i olika kombinationer. Vad pinne 25 har för funktion är okänt, och det är osäkert vad pinne 21 gör. Samtliga dessa pinnars funktion är mjukvarustyrd och det är inte självklart att alla olika programversioner till EZ116K hanterar dem likadant.
Lämplig jordpunkt är EZ116K-styrdonets pinne 11 eller 20.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-09 10:09 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag funderar själv på att köpa en 945 Turbo senare under vintern. Fekzen som är aktiv på forumet sysslar med chiptrimning, han ska ta fram ett E85-chip med inbyggd kallstartsfunktion, så det är nog vad jag kommer att göra då.

Men eventuellt ta bort intercoolern då man vinner en del på att ha varmare luft i etanoldrift, men kolla det mer. Vet att jag har läst något om det här någonstans på forumet.

/Erik

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 21:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Har nu hittat var "förkopplingsmotstånden" sitter. Men funkardet att använda Flexitune Sequential till denna bil och hur kopplar jag in den i så fall?? Behöver ju bara en ingång från styrenheten och en utgång till spridarna, men Sequential-boxen har ju 4 ut- och 4 in-gångar. Skall jag "bryggkoppla" dessa, eller någon som har ett bättre förslag. Kanske får köpa den lite billigare varianten med bara en ut- och en in-gång(Flexitune 2 ).

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 08:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är bättre att använda den enkla Flexitune II till en Volvo med LH 2.4 och spara den Sequential man har tills det dyker upp en bil som verkligen har individuell styrning av spridarna som man vill konvertera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 18:22 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Förstår vad du menar, köpte en begangnad Sequential i tron om att det var en Flexitune 2. Har varit i kontakt med dom "ansvariga" på Flexitune och det skall funka med en Sequential även på min bil. Kan ju likabra använda denna boxen. Skulle bilen bli till salu så kan man ju antingen plocka bort boxen eller köpa en ny sen. Funderar även på att fixa andra spridare som e hög ohmiga och sen skrota förkopplingsmotståndet.. (va ska det vara bra för med låg ohmiga spridare??) Tackar Torbjörn och erikn för svar, funderingar och åsikter....

_________________
Köratilljobbetbil Volvo 945 Turbo -98 och 240 GL -87
Sommarbil Cadillac -60
Busbil Cheva Mallibu SS -65


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 21:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fördelen med lågohmiga spridare och förkopplingsmotstånd är att den totala resistansen i kretsen ändras mindre med temperaturen än om man har högohmiga spridare. Det gör att spridarnas "reaktionstid" blir mer stabil och förutsägbar med lågohmiga, speciellt på en turbomotor där det kan vara högst varierande temperatur på insugningsrör och spridare.

Det är därför som bl a Volvo använde lågohmiga spridare på turbomotorer långt efter att man hade börjat med högohmiga på sugmotorer. T ex har Citroën och Peugeot gjort på samma sätt.

Bosch började tillverka högohmiga spridare omkring 1981, och vad jag vet så var Opel och BMW först med att använda dem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 21:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag tror att den huvudsakliga anledningen till lågohmiga spridare är att de får kortare öppningstider på grund av den lägre induktansen. Det leder också till ett större intervall av möjliga öppningstider vilket är särskilt viktigt för torbomotorer där det blir stor skillnad i bränslemängd per cylinderfyllning mellan tomgång och full gas med fullt turbotryck.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 21:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
GL skrev:
Jag tror att den huvudsakliga anledningen till lågohmiga spridare är att de får kortare öppningstider på grund av den lägre induktansen. Det leder också till ett större intervall av möjliga öppningstider vilket är särskilt viktigt för torbomotorer där det blir stor skillnad i bränslemängd per cylinderfyllning mellan tomgång och full gas med fullt turbotryck.

Men lågohmiga med förkopplingsmotstånd har väl inte den fördelen du beskriver.

Jag tycker inte att det är något problem med 352 cc/min och högohmiga på saabs T5 motorer mellan tomgång upp till 100% dc.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
J.K Nilsson skrev:
----Men lågohmiga med förkopplingsmotstånd har väl inte den fördelen du beskriver.

Jo det är just det de har, strömmen bestäms huvudsakligen av motstånden och fördröjs inte av induktansen.

J.K Nilsson skrev:
----Jag tycker inte att det är något problem med 352 cc/min och högohmiga på saabs T5 motorer mellan tomgång upp till 100% dc.

J.K Nilsson

Nej men utvecklingen har väl gått framåt så det räcker med de högomiga.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 21:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
GL skrev:
J.K Nilsson skrev:
----Men lågohmiga med förkopplingsmotstånd har väl inte den fördelen du beskriver.

Jo det är just det de har, strömmen bestäms huvudsakligen av motstånden och fördröjs inte av induktansen.

Men varför vill man hålla på med Peak 'n' hold drivsteg då?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-15 22:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
J.K Nilsson skrev:
Men varför vill man hålla på med Peak 'n' hold drivsteg då?

J.K Nilsson

De får lägre total effektutveckling, energisparande.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-10-16 08:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En intressant sak, apropå att lågohmiga och högohmiga spridare har olika induktans, är att Bosch dimensionerar RC-nätet över styrdonets drivtransistor likadant oavsett vilken typ av spridare det ska användas för. Det enda som påverkar den dimensioneringen är hur många spridare samma transistor ska driva.

Typiska värden för drivning av fyra spridare (t ex LH 2.x eller L-jetronic) är 1,5 uF i serie med 22 ohm, för två spridare (Motronic 1.3) har jag för mig att man hittar 0,68 uF i serie med 47 ohm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011