Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Van
InläggPostat: mån 08-10-20 19:09 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Införskaffat en riktig dragbil istället för 960.
Vanen har 350 insprut och 700 låda med överväxel.
Skall köpa ett chip som gör det möjligt att köra vanen fullt ut på Etanol.
Nu till frågan.
88:ans 350 motorn är väl rätt så lågkompad,så jag funderar på att borra om den med högkompkolvar eller är det onödigt.
Någon som har erfarenhet av 350 motor .
Hur har ni gjort med eran Etanolkonventering.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 20:23 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Kör min Van på E85 med ombyggd dator och ommappad. Förbrukningen på landsväg steg från ca 1.35 på bensin till ca 1.7 på E85. Annars inga konstigheter förutom att spridarna inte hänger med vid fullgas.

Kompet ligger på 9.3:1

_________________
Cheva Van konverterad med DynamicEFI EBL Flash.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 23:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Rent generellt brukar kompressionen vara låg på amerikanska 80-talsbilar med katalysator eftersom de var konstruerade för ganska lågoktanig bensin. Dessutom var det lättare att med den tidens teknik klara kraven på kväveoxidutsläpp med en stor och tung bil om motorn hade låg kompression.

Men att riva motorn och byta kolvar är ett så pass stort och dyrt ingrepp att man knappast tjänar in det i praktiken, vare sig på bränsleförbrukning eller prestanda. Det är bättre att inte röra motorn så länge den går bra, men om du ändå blir tvungen att lyfta topparna av någon anledning så kan det kanske vara värt att höja kompressionen den dagen.

Visst har den centralinsprutning (TBI) ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 06:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Hej.Ja den har TBI.
Motorn har gått 40000 mil vilket jag tycker är långt.Kanske den är utbytt eller renoverad.Skall ta ett kompprov någon dag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 06:59 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Vill man höja kompet så är det enklast att byta topparna till 305:ans, mindre förbränningsrum ger ett komp runt 10.5, men det gäller att kolla gjutnummer på topparna då det finns många olika.

_________________
Cheva Van konverterad med DynamicEFI EBL Flash.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 18:38 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-08 07:05
Inlägg: 60
Ort: Från
Tacka för svaret.Skall kolla upp det.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011