Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-12-08 20:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hej. Jag har en volvo 740 GL men B230F motor. Det är elektronisk insprut 2.2 LH tror jag. Det rekomenderas att chippa bilen om man ska konventera den till etanolbil. Villket chipp ska man ha då. Det finns ju olika och alla är olika bra. Jag vill ha ett chipp som gör bilen snål. Är det inte risk att något går sönder då?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 00:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, det är förvisso den bästa lösningen, men frågan är om det är så många som håller på och hackar LH 2.2 idag, med tanke på hur gammalt det systemet är. Ett annat bekymmer är att den typ av eprom som sitter i LH 2.2 -styrdon, 2732, börjar bli svår att få tag på.
Man ska också ha klart för sig att på en Volvo med LH-jetronic så finns det ett separat styrdon för tändningen (EZ-K), om man vill göra något åt tändförställningskurvorna måste man in och hacka programvaran där också.

I praktiken är det enklast, och fungerar fullt tillräckligt bra, med ett piggybacksystem. T ex Flexitune.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 16:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Men är inte Flexitune ett "chipptrim"?

Fungerar den till LH 2.2?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 17:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är inte riktigt ett chiptrim eftersom man inte ändrar originalchippet. Istället modifierar man de signaler som kommer från styrboxen (som visserligen originalchippet räknat ut). Man förlänger signalerna så att det sprutas in ungefär 30 % mer bränsle. Det är en väldigt prisvärd konverteringsmetod som fungerar mycket tillfredställande. Vill man däremot ha en mer sofistikerad metod så ser man till att ändra chippet så att allting är optimerat för etanol när alla faktorer är inräknade (varvtal, temperatur m.m.) Flexitune fungerar så vitt jag vet till alla insprutningsmotorer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 18:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den vanliga, enkanaliga Flexitune fungerar bra till alla varianter av LH-jetronic (och för den delen alla andra insprutningssystem där alla spridare matas från en enda utgång på styrdonet, och där styrdonet inte behöver sköta någon strömbegränsning). Hur man kopplar in det på en Volvo med LH 2.2 eller LH 2.4 finns tydligt beskrivet i trådar här på forumet.

På bilar där spridarna styrs individuellt får man istället använda Flexitune Sequential.

Flexitune går inte att använda på system där spridarna styrs på plus-sidan (t ex det Bendix-system som fanns på Cadillac och Oldsmobile i slutet av 70-talet), eller där styrdonet sköter strömbegränsning eller peak-hold-funktion (t ex vissa modeller av Renault och Volvo 400-serie med Fenix/Renix insprutningssystem).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 19:02 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Kan man inte "ställa" in så flexitune drar mindre än 30 %. tänk om den kan dra 20 eller 25 %. Jag vill att min bil ska dra så lite som möjligt.

Föressten, varför är bensinen billigare just nu? Etanol kostar 9.59 och bensin kostar 9.79


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 20:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
heretic skrev:
Kan man inte "ställa" in så flexitune drar mindre än 30 %. tänk om den kan dra 20 eller 25 %. Jag vill att min bil ska dra så lite som möjligt.

Föressten, varför är bensinen billigare just nu? Etanol kostar 9.59 och bensin kostar 9.79


nja inte riktig
ställer du flexitunen på tex. 20% kommer bilens styrbox att lägga på dom resterande 10%
då kan du lika gärna köra på E85 okonverterat
ett lamdareglerat bränslesystem klarar allt från 25-100% E85 inblandat
beroende på fabrikat/modell
klara den tex. nära inpå 100% E85 inblandat utan att motorn protesterar
räcker det att man ställer flexitunen på 25% som jag har gjort på min VW polo från 1991 det hade förmodligen räckt med 10-15% för att den ska få tillräckligt med bränsle eftersom den klarar ca 80% E85 klockrent utan konvertering, vill man opimera den till att gå ekonomiskt måste man i i bilens styrbox och joxa vilket inte är värt besväret och kostnaderna
annars kanske itsfun.nu har chip

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bränsleförbrukning
InläggPostat: tis 08-12-09 20:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Nej, det är just dom 30% mer bränsle som behövs för att köra på etanol. Det går åt mer bränsle "per luftenhet" än bensin när man kör på etanol. Om du skulle ändra på detta, får du inte längre Lambda 1.
Däremot kan du se till att du har motorn i god kondition, bra tändning, fräscha filter och olja, samt framför allt, en fungerande luftförvärmning. Etanol vill gärna ha något tiotal fler värmegrader på insugningsluften än bensin, för att brinna bra.
Sedan är det väl som i all bilkörning, körstilen som avgör bränsleförbrukningen. Även det klassiska, högre lufttryck i däcken, tomt bagerum, inget takräcke etc. etc.

Det nuvarande priset på etanol är, som du kan se på det här forumet bl.a. en mycket svårförklarlig situation. Det finns politiska åsikter och beslut på att det inte skall vara som det är nu. Därför har vi våran namninsamling i protest mot den nuvarande situationen. Du har väl skrivit på? Men skriv bara en gång, annars blir listan fel eller falsk. Däremot kan du ju be kompisar och familjemedlemmar att skriva på om dom inte har gjort det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 21:48 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Jag har inte skrivit på, visste inte att den fanns :roll:
Okej 30 % får det väl bli. Bilen är mycket fräch och servad så den drar inte så mycket för att en volvo 740. kan räkna med 0.85 på bl.körning eller mindre. Men hur mycket värt är det att "joxa" med "datorn" i bilen så den går snålare. Sparar man en 1 dl eller en halv per mil?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En 740 med LH 2.2 blir aldrig lika snål som senare modeller av 740, eftersom de tidiga B230F-motorerna hade lägre kompression (optimerade för 91-oktanig blyfri bensin).

Luftförvärmningen är ju, som Nyfiken säger, mycket viktig för att få låg förbrukning när man kör på E85 på vintern.

En annan viktig sak är att se till att motorn blir varm så fort som möjligt efter start, det är noga att termostaten är i perfekt skick och att man inte drar på värmen för fullt förrän motorn har blivit varm. Tänk på att tempmätaren på Volvo 740 är lite lömsk, nålen går upp till mittläge redan vid 40-50 °C och står kvar där till drygt 100 °C innan den går vidare mot det röda området. Ett säkert sätt att mäta motortemperaturen är att mäta spänningen vid tempgivaren för LH-systemet (styrdonets pinne 2). Jag tror jag har skrivit i någon annan tråd vilka spänningar man kan vänta sig vid olika motortemp.

Ytterligare en sak man kan spara lite bränsle på är att koppla bort fullgasanrikningen, den behövs inte på E85. Det gör man genom att klippa kabeln till pinne 12 på LH-styrdonet. För att kolla att det är rätt kabel, mät spänningen på den med tändningen på och motorn avstängd. Spänningen ska vara 0 V vid fullgas och 5 V vid alla andra lägen på gaspedalen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-10 21:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Det bästa sättet är ju att köpa en nyare bil. T.ex volvo 850. Dom är billig. Billigare än 940.

Hur mycket sparar man om man klipper kabeln som du säjer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 02:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
heretic skrev:
Det bästa sättet är ju att köpa en nyare bil. T.ex volvo 850. Dom är billig. Billigare än 940.

Hur mycket sparar man om man klipper kabeln som du säjer?

Det beror på din körstil... Hur ofta gasar du mer än 80% (i stort sett plattan i botten)?
När jag hade min trimmade 240GLT accelererade jag i stort sett alltid med plattan i botten. Men så drog den soppa därefter.
Men roligt hade jag. :lol:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 02:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
heretic skrev:
Det bästa sättet är ju att köpa en nyare bil. T.ex volvo 850. Dom är billig. Billigare än 940.

Hur mycket sparar man om man klipper kabeln som du säjer?

Det beror på din körstil... Hur ofta gasar du mer än 80% (i stort sett plattan i botten)?
När jag hade min trimmade 240GLT accelererade jag i stort sett alltid med plattan i botten. Men så drog den soppa därefter.
Men roligt hade jag. :lol:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 14:55 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Torbjörn: Är det vanligt att det finns en pinne för fullgasanrikning? Vad heter isåfall det på engelska? Jag har två stycken pinnar som båda heter "Throttle sensor" men den ena heter "Throttle sensor (EC-AT)" och den andra "Throttle sensor (MT)", kan det vara någonting?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-11 14:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Torbjörn: Är det vanligt att det finns en pinne för fullgasanrikning? Vad heter isåfall det på engelska? Jag har två stycken pinnar som båda heter "Throttle sensor" men den ena heter "Throttle sensor (EC-AT)" och den andra "Throttle sensor (MT)", kan det vara någonting?


Förr i tiden var det vanligt, speciellt på Bosch-system. Men annars är det vanligt att man använder en analog givare för gasspjälläget och fullgasanrikar när utspänningen från den går över ett bestämt värde.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011