Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Omregistrerad!
InläggPostat: tor 08-12-18 10:49 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-29 07:46
Inlägg: 8
Ort: Uppsala
Då kan jag meddela att min Saab 9-5 numera är att betrakta som en "riktig" miljöbil, efter att jag i morse gjort en registreringsbesiktning hos bilprovningen! Allt tog mindre än 10 minuter och det som kollades var att tre(3) klistermärken satt rätt och att intyget från BSR sa samma sak som det som stod på manualen (och klisterlapparna...). 650kr och allt är klart!

Att konvertera bilen hos/med BSR's PPC är säkert både det dyraste, bästa och enklaste sättet. Toppeffekten på bilen är lägre nu än med det "ocertifierade" E85-trimmet jag hade innan, men det är faktiskt inget som jag märker av... Bilen är (fortfarande) mycket rapp och kul att köra.

Han som gjorde besiktningen sa att det var den femte han gjort på en vecka, och den tredje i Uppsala (så jag blev inte först...).


Senast redigerad av ErOg tor 08-12-18 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 11:00 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Hur mycket kostade det allt som allt? Är det ekonomiskt försvarbart?

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 11:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-29 07:46
Inlägg: 8
Ort: Uppsala
Njaej, det är kanske inte ekonomiskt försvarbart för just mig, men för någon som kör mycket och dessutom passerar biltullarna i Stockholm kan det nog betala sig på sikt. Men det är inte (i första hand) en ekonomisk fråga för mig.

Totalt har jag nog betalat ca 12000 för hela kalaset, inkl. konvertering samt byte av luft och bränslefilter mm (fast det skulle jag kanske ändå gjort).

Just nu är det ju tyvärr billigare att köra på bensin än sprit, men i somras sparade jag 3-4kr per mil...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 12:25 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Kul erfarenhet,,, och sedan var det ju detta med ekonomiska försvarsbarheten och detta gäller så bara "utvalda" nyare bilar som tex BSR pysslar med, medan i dom flesta fall med andra och äldre bilar även fortsättningsvis är hänvisade till andra former av hemkonverteringar,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-24 15:10 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Du bör i alla fall få något mindre vägskatt, 10kr/g CO2 istället för 15kr/g.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011