Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 940 -91
InläggPostat: ons 09-01-14 22:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
Har tänkt att konventera min 940 -91 med en b230FB motor i sommar.
Tänkte använda mig av 850 turbo spridare (lr liknande).
Kommer bilen gå bätter lr sämmre på e85?
Eller är det bättre att köpa en flexitune? Då kan man ju bestäma lättare om man vill köra på e85 lr inte.

Jag har hafft en 740 gle på e85 och den gick riktigt bra medans min 242 med b21a gick sämmre än på bensin.

Vad kan jag förvänta mig?
Bränslefilter, olja och tänstift kommer också att bytas i samband med konventering.

Tacksam för ideer och förslag är välkommna.

Mvh Peter

_________________
Bruksbilar - Volvo 242 DL - 75
Saab 9-3 SE 2.0T -00
Finbilen - Chevrolet Camaro - 75
Raggarbilen - Pontiac Bonneville -66


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-14 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag föreslår nog piggyback (t ex Flexitune). Dels får man ju en viss inbyggd kallstartfunktion, och dels har man ju möjligheten att nödköra på bensin eller blandtankat.

Bränslefiltret är det ingen mening att byta i samband med konverteringen, byt hellre det först när du har kört några veckor eller månader på E85 så att de gamla hartsavlagringar som eventuellt fanns i bränslesystemet säkert har hunnit lossna och lägga sig i filtret. Ett sätt att avgöra under körning om filtret håller på att bli igensatt är att mäta bränslepumpens strömförbrukning. Om den stiger kraftigt är det hög tid att byta filter, gör man inte det kan man räkna med att bli stående inom 5-10 mil efter att strömmen började öka tydligt. Normal ström är omkring 4-4,5 A , om den börjar krypa upp över 5-6 A och ligger kvar där länge är det dags att titta till filtret. Det är normalt att strömmen är något högre om bränslet i tanken är kallt och mer trögflytande än vanligt. Sommartid kan man märka det när bilen är nytankad med kallt bränsle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 17:00 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
Om du bara byter spridare utan att göra något med ECU'n så kommer du väl att få problem. ECU'n förutsätter väl en känd mängd bränsle som kommer när den ger en impuls till spridaren?

Om det kommer mer bränsle vid samma impuls - så går motorn sämre. Åtminstone på bensin. Men om du listat ut att spridaren flödar motsvarande så mycket mer som du behöver för E85, då ska det fungera. Men, E85 har ju också varierande halt etanol över säsongerna.

Personligen hade jag valt att byta spridare, om jag samtidigt hade en ECU som kunde kompensera för olika blandningar, och som var satt upp för just de spridare jag kör med.

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 17:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
Ska göra en service på bilen snart, jag kommer ju inte konventera bilen fören det har blivit varmar ute så den kommer ju hinna gå 700-800mil till dess. Och bränslefiltret måsta jag byta då med då jag mistänker att det börjar bil tätt.

Har kollat en del på felxitune men det känns som bilen kommer gå bättre med större spridare. Men det går kanske att kombinera.

_________________
Bruksbilar - Volvo 242 DL - 75
Saab 9-3 SE 2.0T -00
Finbilen - Chevrolet Camaro - 75
Raggarbilen - Pontiac Bonneville -66


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 19:48 
Offline

Blev medlem: ons 09-01-14 13:04
Inlägg: 8
Om du bara byter spridare, och gör det mot spridare som är beräknade för att fungera mot etanol - så borde det fungera.
Det får inte bilen att gå bättre - men det kan få bilen att fungera med etanol istället för bensin.
Men då fungerar bilen inte med bensin

Du byter ju för att få mer bränsle av samma impuls från ECU'n - väl ?

Om du dessutom monterar Flexifuel - så får du både mer bränsle pga av spridare, men också för att flexifuel förlänger impulsen från ECU'n till spridarna. Då får du för mycket bränsle totalt sett - och bilen går dåligt/inte alls.

Varför "känns" det som om bilen ska gå bättre med större spridare?

Om du har möjlighet att programmera ECU'n, så innebär större spridare att du får lättare att tuna motorn, och då kan du kombinera större spridare med justering av impulserna till spridarna.

_________________
Oslo, Norge - 'Den som tror på telekinesi räcker upp min hand nu !'

-97 Volvo 855, -84 Alfa Romeo GTV6, -70 Alfa Romeo Junior Zagato


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-01-15 22:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en så pass gammal bil lägger man ju förmodligen inte ner en massa jobb på att börja hacka programvara i styrdon (eller betala dyrt för att någon annan ska göra det). Man spar ju också mycket arbete på att bara montera ett piggybacksystem istället för att hålla på och jaga lämpliga större spridare, och sedan lägga ner arbetet att byta dem.

En fördel med att ha relativt små spridare som får arbeta med längre öppningstider (som det ju blir med ett piggybacksystem och originalspridare) är att spridarna då har chans att arbeta med bättre precision vid tomgång och lätt motorbelastning, eftersom öppningstiden blir relativt lång i förhållande till spridarens "reaktionstid", som kan vara något slumpmässig, variera mellan olika spridarexemplar osv.

Det är ingen risk att originalspridarna inte skulle "räcka till" för att köra med piggybacksystem på E85, de är definitivt tilltagna i överkant på Volvo B230Fx-motorer.

Och, nej: man kombinerar ALDRIG större spridare och piggybacksystem. Antingen konverterar man på det ena sättet ELLER på det andra sättet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-16 12:22 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-28 09:09
Inlägg: 54
Ort: Från
Kanske är bäst att köpa en flexitune då, verkar ja va ganska många som kör med det utan problem, samt att man köra på bensin om det behövs.

Som jag ser det just nu så är det att spridare är lätta att byta men då måste man köra på e85.
Och en flexitune är lite jobbigar instlation men bättre i längden då man kan välja bränsle.

_________________
Bruksbilar - Volvo 242 DL - 75
Saab 9-3 SE 2.0T -00
Finbilen - Chevrolet Camaro - 75
Raggarbilen - Pontiac Bonneville -66


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-16 13:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
förmodligen är det en utgång på styrboxen så det är enklare att joxa med än att byta spridaventiler
se hur jag gjorde när jag satte den i en polo från 1991
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 5314#35314
för att göra det enkel drar man en 2 ledare med olika färger till styrboxen
en jordledare
en ledare för + matning tex från tändspolens + matning
en 2 lägesomkopplare för bensin /E85 satte jag på boxen direkt för att slippa omständig kabeldragning
kjell c/o har en 3 lägesomkopplare
http://www.kjell.com/?item=36118&path=2 ... ,261000000
man skulle då kunna använda följande symboler 0=E85 I=E50 II=bensin
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 5314#35314

:wink:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011