Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 20:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 21:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
steffe skrev:
----
Citat:
The 234-9020 is a thimble type Air / Fuel Ratio sensor.

more info at this website.
http://www.globaldensoproducts.com/em/g ... ensor.html



Där stog ju inte särskilt mycket.
------
Citat:
Så jag undrar om det fungerar med spänningsdelning på denna ...


Jag menade att du skulle ta signalen från den ordinarie lambdasonden och spänningsdela den, inte från den extramonterade.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-03-28 21:34 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 22:18
Inlägg: 9
Ort: Avesta
Detta är den ordinare.

_________________
V70-00 170hk B5244s, AutoFFV konverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-29 11:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg tror at disse AFR-meterne har invertert signal i forhold til Ti02-sensorene. De lineære er av typen AFR=k + a*U der k er en konstant (har sett 9) og det samme gjelder a (har sett 2). Det vil vel si at høy spenning betyr magert og lav spenning fett.
AEB som jeg henviste til oppe i tråden har emulator for invertert 5V sensor. Kan det være tiltenkt denne typen sensor?

-Magnus-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-03-29 21:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 22:18
Inlägg: 9
Ort: Avesta
magnul skrev:
Jeg tror at disse AFR-meterne har invertert signal i forhold til Ti02-sensorene. De lineære er av typen AFR=k + a*U der k er en konstant (har sett 9) og det samme gjelder a (har sett 2). Det vil vel si at høy spenning betyr magert og lav spenning fett.
AEB som jeg henviste til oppe i tråden har emulator for invertert 5V sensor. Kan det være tiltenkt denne typen sensor?

-Magnus-


Ja, det är precis så jag ochså fått för mig att AFR fungerar.
Därför min skeppis till spänningsdelare denna gång.

//Steffe

_________________
V70-00 170hk B5244s, AutoFFV konverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-26 22:25 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 22:18
Inlägg: 9
Ort: Avesta
Problemet med att motorn gick för fett, ser nu ut som att jag lyckats åtgärda. För tillfället i alla fall.

Jag gjorde så här:

Jag resetade styrdatorn i bilen, genom att lägga av ena pluspolen från batteriet ett par timmar.

AutoFFv har en inbyggd filterfunktion som egentligen bara skall behöva användas till små motorer.
Citat:
For vehicles with an engine size of 1.0L, where fluctuation in the engine rotation is noted, the yellow wire should be connected to the battery negative or grounded. This activates a reading filter in the control unit to compensate for the fluctuations.
Note: This is only necessary on 1.0L engines where fluctuations are noted. The wire should be isolated in all other cases.


Så jag kopplade den gula till jord(-).

Jag har mätt hur det står till med LongFuelTrim efter denna åtgärd som ligger mellan -13% till 7%. Och därmed tycks syrdatorn ochså nöjd, har ej tänt checkenginee lampan någon mer gång.

Så nu går bilen går som en klocka. Tenderar att behöva några extra varv från startmotorn innan den startar, men det är ju en vane sak.

// Steffe

_________________
V70-00 170hk B5244s, AutoFFV konverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Struligt
InläggPostat: sön 07-06-03 19:32 
Offline

Blev medlem: sön 07-06-03 11:25
Inlägg: 8
Ort: Från
Tja, Steffe.

Tycker det låter struligt... visst har AutoFFV en "häftigare" teknik
och logiskt mera avancerad än Flextek som har manuell brytare
för bensin eller etanol bränsle.

Men då jag själv har Flextek-original och vet vad bra och effektiv
den fungerar med min lambdasond, som tillsammans ser till att
upprätta lambdavärde 1. Så ser jag inte vinsten med häftigare och
bevisligen struligare teknik.

Sedan finns du en delux variant av Flextek -> Med Flextek-sensor
aktiveras kallstartsfunktionen automatiskt

Men jag kan ha fel, eller?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011