Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-08-24 20:21 
Offline

Blev medlem: mån 09-08-24 20:08
Inlägg: 5
Ort: Sölvesborg
Hej alla!
Har nu funderat ett tag på att börja tanka e85 och ställer mig frågan, vad måste göras? Har letat runt på nätet ett tag men saknar ett svar som passar just min bil. Bilen jag rattar är en Opel Zafira OPC -03 ( Z20LET )med en programvara som bytts till en vassare har även bytt turbon till den som sitter på nyare opc ( god för cirka 300hk). Har väl i dagsläget ca. 250-260 hk.
Är det någon som har erfarenhet av dessa motorer?
Är inte ute efter mer effekt( :lol: ) men inte mindre heller.
Vad behövs bytas och kan jag använda samma program som sitter i nu?

Många frågor och funderingar, har sökt på erat forum men inte hittat något om just min motor.
Mvh. Henrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-24 21:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Du borde ta reda på vilken Duty-Cycle du har på spridarna vid max-belastning i dagsläget.

Det avgör lite vad som behöver göras. Ligger du över 80% duty-cycle (taget på en höft) kommer spridarna att bottna på E85 om du bara förlänger spridar-tiderna. Då behöver du byta till större spridare eller öka bränsletrycket.
Ligger du runt 70-75% funkar det med flexi-tune. Har man inte turbo gör det inte så mycket om motorn går snålt, men med turbo bör man vara försiktigare.

Bäst vore förstås om du kunde mappa om för Etanol, eftersom man vinner mer om man kan ställa tändningen efter E85 (och inte bara förlänga spridartiderna/öka flödet).
Stökiometriska brönsleökningen ligger strax över 40% extra.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-25 05:39 
Offline

Blev medlem: mån 09-08-24 20:08
Inlägg: 5
Ort: Sölvesborg
Ok, Så en ny mappning är att föredra.
Får ringa opel idag och kolla hur mycket mina spridare kan ge.
Även kolla upp större spridare och större soppa pump.

Hur är det med intercooler? Finns det behov av en större sådan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-25 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Större bränslepump behövs knappast, den brukar alltid vara rejält överdimensionerad redan från början. Om inte annat är det ju lätt gjort att göra en provpumpning - bygla förbi bränslepumprelät så att pumpen går fast bilmotorn är avstängd, ta loss returledningen från bränsletryckregulatorn och skicka ner den i en 5-litersdunk, mät den tid som går åt för att få dunken fylld och räkna därefter ut flödet. Om det blir i minsta laget, så bör du kolla att bränslefilter och sugsil i tanken är rena, innan du börjar fundera på att lägga resurser på ett pumpbyte.

Tänk också på att det bara är vid ytterst sällsynta driftförhållanden som hela spridarnas flöde behöver utnyttjas (enbart vid SAMTIDIGT fullgas och mycket högt varvtal), om bränslet inte riktigt räcker till vid de tillfällena spelar ingen roll i praktiken.

Beträffande intercooler är det snarare frågan om du ska skärma av eller ta bort den, med tanke på att E85 är mer svårförångat och därför gärna vill ha mer luftförvärmning än vad bensin vill ha. En möjlighet skulle kunna vara en vattenkyld intercooler från en lastbilsdiesel, med en sådan riskerar man ju aldrig att luften blir kallare än motorns kylvatten.
En intressant siffra att ha i bakhuvudet är att om man utgår från luft och E85 med samma temperatur och ska få E85 fullständigt förångat, så går det åt så mycket värme att den färdiga bränsleluftblandningens temperatur sjunker med 83 °C !

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-25 17:47 
Offline

Blev medlem: mån 09-08-24 20:08
Inlägg: 5
Ort: Sölvesborg
Härligt med snabba svar :D , nu har jag fått lite mer kött på benen.

Andra frågor är om bränsletanken/slangar klarar e85?

Gärna tips på länkar till firmor som säljer spridare till vettiga priser.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-25 19:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har sagts förut, och det bör sägas många fler gånger: Alla plast- och gummimaterial som biltillverkarna vågar använda för bensin, klarar också E85 utan vidare.

Det enda problem man kan behöva se upp med är om det finns mycket hartsavlagringar i bränslesystemet, det kan förekomma på bilar som har stått länge med gammal bensin i tanken (t ex finbilar som ställs av varje vinter eller bilar som har stått osålda länge hos bilhandlare). I så fall kan avlagringarna lösas upp och lossna när man börjar köra på E85, och i svåra fall kan bränslefiltret bli igensatt. Det brukar i så fall inträffa några veckor eller några månader efter att man har börjat köra på E85, problemet tycks vara värre på bilar med plåttank än på bilar med plasttank. Men det är ju inte värre än att man får byta filtret en gång extra. Om man vill hålla koll på saken och inte riskera att bli stående med ett igentäppt filter så kan man koppla in en amperemeter för att mäta hur mycket ström bränslepumpen drar. Ser man att strömförbrukningen ökar tydligt så bör man byta filter snarast. Har man kört några månader på E85 utan att strömmen har ändrats nämnvärt, så behöver man inte bekymra sig längre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 06:01 
Offline

Blev medlem: mån 09-08-24 20:08
Inlägg: 5
Ort: Sölvesborg
Tack för alla svar!
Nu är det dags att sätta planen i verket.. Pratade med opel men dom kunde inte svara på hur mycket spridarna flödar så det blir till att kolla numreringen på dom och sen söka på nätet. Hade varit kul med lite mer effekt typ 270-280hk så jag ska nog kolla upp lite större för säkerhets skull. En btr skall oxå inhandlas. Sen får vi se vad det leder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 07:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Undvik justerbara BTR. De var ju vad som gällde för etanolkonvertering för 4-5 år sedan, men erfarenheten har visat att de flesta sådana som säljs av trimningsfirmor och liknande inte alls är pålitliga. Dels blir bränsletrycket inte stabilt utan varierar beroende på flödet i returledningen, och dels har vissa typer en risk för läckage om man inte drar efter skruvarna som håller ihop regulatorn regelbundet.

Behåll originalregulatorn om det överhuvudtaget finns en chans att göra det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 12:26 
Offline

Blev medlem: mån 09-08-24 20:08
Inlägg: 5
Ort: Sölvesborg
Okej? Man blir lite förvirrad när man läser på en sida att det krävs en btr och sen så ska man inte använda en sådan.. :? . Men okej, det känns som om man kan lita på dig och din erfarenhet i ämnet. Så du tycker att man ska köra original btr även om man ska höja laddtrycket till ca. 1.4 bar och byta spridarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-26 13:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja. Den enda anledningen till att ändra bränsletrycket är ju om man vill få ett högre flöde genom spridarna utan att behöva byta ut dem.

Men det är väl lämpligt att börja med att skaffa fram data för originalspridarna och bedöma om de duger som de är, innan du överhuvudtaget börjar fundera på spridarbyte.
Om det inte går att få fram data för dem så är det ju inte så svårt att mäta upp flödet själv om man har ett mätglas och en noggrann våg.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Kolla spridare
InläggPostat: ons 09-08-26 16:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här kan du se hur det går till i verkstadsmiljö.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJmdvoZ83hY
På samma YouTube-sida finns det ett par andra filmer också som kanske kan vara till vägledning?

Jag har inte prövat, men om man har ett garage och lite lämplig utrustning, tidtagarur, mätglas, extra slangar och kablar, så borde man väl kunna kolla åtminstone en spridare åt gången.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011