Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-09-09 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-09 09:59
Inlägg: 3
Ort: Nyköping
Jag har haft ett liet projekt på sidan om racingen där jag har konverterat min gammle 142a.

Består av:

B21 block borrat till 96mm
b23e kolvar
orginal "160" topp
orginal volvo 940 insug
orginal sug grenrör
vx3 kam
volvo turbons 337cc spridare
Megsquirt 1 V3
msd6 box och blasterspole

Projektet började som en turbokonvertering men sen fyllde jag gubbe(25) så började jag prioritera andra saker.
Så nu går den som sugis och agerar bruksbil.

Nu till det roliga. Var och tankade första tanken igår. Bilen hade alltså gått 34mil på 31.54 liter e85.
Den är absolut inte trött på nått sätt utan drar fint.

Åker för under 10kr/milen idag
Jag börjar iaf gilla detta bränsle :lol:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Se där, ytterligare en som fått fina förbrukningssiffror.
Kan du köra magert (och på en 142:a finns ju ingen katalysator!) så kan du spara än mer vid dellast.
Tändningen måste dock optimeras för varje lambda-nivå du vill köra på.
(Brinner långsammare ju magrare du kör, eller ju mer EGR du blandar in)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 09-09-09 11:16 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
LarC skrev:
Nu till det roliga. Var och tankade första tanken igår. Bilen hade alltså gått 34mil på 31.54 liter e85.
Den är absolut inte trött på nått sätt utan drar fint.

Åker för under 10kr/milen idag
Jag börjar iaf gilla detta bränsle :lol:


1975 244 med 1985 B230A (42000 mil) og AW71 automat.
Slipt forgassernål. Tenning +4 grader.
Kjører på "E64" (75% E85 og 25% BF95) = 1,2 pr. mil.

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 12:56 
Offline

Blev medlem: ons 09-09-09 09:59
Inlägg: 3
Ort: Nyköping
Karlmb:
Ja detta med att mappa för låg förbrukning är helt nytt för mig. Riktigt kul det med faktiskt.
Nu kör jag den riktigt snålt på dellast för att få ner förbrukningen men jag ska labba lite med tändningen också, om det är som du säger karlmb så ska jag ju kunna köra lite högre tändning där.
Ska lägga ut en bild på min ve och tändmapp när ja kommer hem från jobbet.

Sen får man ju vänja sig med sånt att köra utan acc tillskott och dyl. Motorn är ändå piggare än vad den va med enkel su och bensin.

kakraemer:
Ja tänk då vad ett sprut skulle kunna göra för dig :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
8)
Med MS eller VEMS kan man ju även ha acctillskott som regleras från förarplatsen... :twisted:
Finns ingen anledning att kompromissa...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 22:10 
Offline

Blev medlem: fre 09-08-28 20:43
Inlägg: 12
Ort: Ås - Norge
Bil: Volvo 940, 1998 årsmodell, med Klimaanlegg/AC
Motor: B230FK - 135hK LTT 0.3 bar overladetrykk
Drivstoff: Ren E85

Langkjøring varm motor >30km: 1.1l/mil
Småkjøring, kald start ~3-4km: 1.3l/mil

Dette er omtrent eksakt 30% mer enn med B95

Espen

_________________
98 Volvo 945 B230FK konvertert med Flexitune II


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-28 13:34 
Offline

Blev medlem: ons 09-10-28 13:27
Inlägg: 1
Volvo 745 GLE 86

B230E
MS1V3
Original tändstyrning
Table switch(eko/sport)

Insug och spridare(300cc) från 740 TIC

I eko-läget så drar bilen 0.95l/mil på 100% E85, dock lite slö :)
I andra läget vet jag inte, men då är det bra mycket mer tryck i kärran.

Rätt ok för en spis som rullat 52kmil med svetsad diff.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011