Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-10-14 01:40 
Offline

Blev medlem: ons 09-10-14 01:21
Inlägg: 2
Har funderat på att konvertera min volvo 360 med B200f motor...Kan det räcka med att höja bränsletrycket och ändra tändningen för att få den att gå bra??...Har även funderingar kring kallstarter under vintern..fungerar det bra med ett motstånd på kabeln som går till kallstartsgivaren för att få mer bränsle till motorn när man vill ha igång den?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är bättre att koppla in ett enkelt piggybacksystem (t ex Flexitune) än att höja bränsletrycket, detta för att de justerbara bränsletryckregulatorer som finns på marknaden brukar vara rätt opålitliga.

För att förbättra kallstartegenskaperna kan man då välja på att använda "kallstartmotstånd" och/eller piggybacksystemets inbyggda kallstartsfunktion.

Tändinställningen bör man normalt inte röra. Motorn ska gå bra med samma tändinställning som för bensin. När väl konverteringen är i ordning och man har kört några hundratal mil utan problem så kan man förstås prova att ställa tändningen lite tidigare för att se om det går att spara bränsle på det sättet. Men om man håller på och ändrar på tändningen samtidigt som man gör en massa andra saker så slutar det med att man varken vet ut eller in om motorn uppför sig konstigt på något sätt.

Volvo 360 med B200F har ett insprutningssystem som heter LU-jetronic. Det har ett mätuttag där man kan koppla in en voltmeter för att se hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera, det är mycket användbart när det gäller att justera in piggybacksystemet. Börja med att köra okonverterat på bensin och notera spänningar under olika förhållanden. Kolla att spänningen vid tomgång stämmer med värdet på "avgasskylten" i motorrummet då motorn är väl varmkörd och justera luftmängdmätarens shuntluftskruv om nödvändig.
Gå sedan över till E85 och justera trimpoten i Flexitune så att du får samma spänningsvärden som du hade på bensin.
Om spänningen i mätuttaget ligger stilla på 5-6 V och inte ändrar sig så betyder det att lambdaregleringen är urkopplad av någon anledning (t ex kall motor, fullgas, trasig lambdasond, trasig motortempgivare).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 07:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Då jag hade en 360 med B200F så konverterade jag med Flexitune. Det fungerade mycket bra!
Kallstarter var aldrig något problem, men vill minnas att den hade separat kallstartsspridare, termotidkontakt och även tillsatsluftsslid.
Det är komponenter som man annars brukar finna på motorer med K-Jet (mekanisk insprutning).
Det borde alltså gå att styra kallstartsspridaren manuellt med en tryckknapp för att underlätta start, men skulle tro att det även funkar med ett motstånd på kabeln till tempgivaren eftersom spridarna ändå verkar jobba parallellt.

Mätuttaget som Torbjörn nämnde är mycket användbart vid en konvertering. På min bil fanns det dock ingen färdig kontakt att koppla in sig på, så jag fick montera ett nytt stift i kontaktdonet till LU-boxen och dra en sladd därifrån.
Använde en vanlig multimeter först, men tog sen en gammal VU-mätare från en slaktad bandspelare och kopplade till uttaget med lämpligt motstånd+trimpot i serie.
Med hjälp av detta så kunde jag lätt se hur lamda-regleringen jobbade, samt inom vilket område, när nålen rörde sig på skalan.
Mina passagerare blev även väldigt imponerade av mätaren som försågs med blått bakgrundsljus och monterades i "kontrollpanelen" till Flexitune.. 8)
Men som sagt; en vanlig multimeter (helst analog) duger alldeles utmärkt om man bara vill kunna trimma in systemet.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011