Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 22:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
max skrev:
Ex.. på kommentarer...

Luftmassemätare kan inte gå i botten
Bränslepump på 940 räcker till 300hk !
Lambda vid överladdning och fulllast säger ni att 1 är OK på E85..
Sluta upp med detta det är folks ägodelar ni leker med...
max


Det där med att det skulle behövas fet bränsleblandning vid fullgas är en egenhet som ENDAST gäller för bensin och liknande bränslen - alltså INTE för t ex E85. Tänk på, vilket är grundligt utrett i andra trådar här på forumet, att en blandning av E85 och luft som är så mager att den nätt och jämnt brinner ändå har bättre kylande egenskaper än en bensin/luft-blandning som är så fet att man knappt kan få motorn att gå på den.
Och egenheter som bara har med bensin att göra behöver man knappast ta någon hänsyn till i det här fallet.
När man arbetar med gasformiga bränslen får man ingen extra kylning alls ens vid överfet blandning, men det är en helt annan historia.

Beträffande bränslepump, så föreslår jag att du läser min beräkning av flödesbehov igen, och jämför detta med de specar för flöde hos bränslepumpen som står i Volvos specifikationshäften. Ta då också med i övervägandet att Volvos siffror ska gälla som förslitningsgräns för en gammal pump, de flesta exemplar ger alltså vid en given matningsspänning åtskilligt större flöde. Den som vill vara på den säkra sidan håller lämpligen koll på bränsletrycket (eller, vilket går lika bra, bränslepumpens strömförbrukning) under körning.

Ska folk hålla på och leka med en gammal billig bil så är det ju ingen mening att kosta på sig bränslepumpar, spridare och andra prylar för många gånger mer än bilens värde. En bil som man har infört sådana här ändringar på är ju ändå i praktiken omöjlig att besiktiga och använda till något vettigt, om den är av årsmodell 1976 eller senare. Alltså bättre att utnyttja befintlig materiel och sådant som ändå finns i varje skrotlåda så långt det går, och om något går sönder så får man göra en grundlig haveriutredning och lära sig så mycket som möjligt av den.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 18:35 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
Dr. Mabuse skrev:
max skrev:
Förvånad över alla besserwissersvar...

Vad är det för fel med att ha koll på läget?

Haha
Jag har inte koll på läget anser jag, men vissa har ännu mindre koll...

Citat:

Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...

Läste du inte mitt innlägg? På min bilmodell blir det full duty-cycle på bensin precis innan rödmarkeringen börjar. Ett par årsmodeller efter min bil så fick samma motor 15HK högre effekt, men fortfarande med samma spridare och samma bränsletryck.
Ehhh
Man kan ta ur mer effekt på en motor på annat vis än genom spridare !
Men öka du dutycycle och mosa på högre bränsletryck det låter som du fatter precis vad du gör. Inte konstigt att du åker transporter ist. för trimmad kärra och plågar den mil efter mil....
Brukar du överhetta bromsar någon gång, ehhhmmm
Du anser väl att bromsar original håller hur länge som helst....
Ehhhrrmmm

Citat:

En trimmad bil leverar mer hk/lit än en transporter..
Det gör detsamma hur man plågar en transporter..

Min "transporter" har 195 hk och efterföljande modeller har 210.

Ehhhh har den en motor på 1 liter...

Citat:

Ni kan vissa saker javisst

Vi kan räkna. Och vi kan mäta.
"Att mäta är att veta" läste jag i någons signatur.

Men inse begränsningarna och sluta komma med toksvar !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 23:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
max skrev:
Dr. Mabuse skrev:
max skrev:
Förvånad över alla besserwissersvar...

Vad är det för fel med att ha koll på läget?


Haha
Jag har inte koll på läget anser jag, men vissa har ännu mindre koll...

Jag är inte sen att erkänna att jag har en högst rudimentär kunskap om turbomotorer. Men jag är hyffsat bra på elektronik och el, och jag kan räkna.


Citat:
Citat:
Citat:

Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...

Läste du inte mitt innlägg? På min bilmodell blir det full duty-cycle på bensin precis innan rödmarkeringen börjar. Ett par årsmodeller efter min bil så fick samma motor 15HK högre effekt, men fortfarande med samma spridare och samma bränsletryck.

Ehhh
Man kan ta ur mer effekt på en motor på annat vis än genom spridare !

Du har verkligen noll koll, precis som du nyss erkände.

Du sa att 100% duty-cycle bränner spridarna.
Jag refererar till mina egna mätningar där jag konstaterar att 100% inte bränner spridarna. Dessutom har etanol.nu-medlemmar rapporterat 100% duty-cycle på sina spridare, och de har inte bränt dem.

Angående effektökningen av senare modeller av min motor:
De justerar kam-tiderna, och tar ut mer effekt genom att öka fyllningsgraden i motorn. Då får man mer syre i cylindern, vilket bränner mer bränsle. Om man bestämmer att man måste ha samma fullgasanrikning måste spridaren leverera mer bränsle. Men det går ju inte om spridaren redan ligger på 100% duty-cycle.
Det lämnar oss med bara två alternativ:
1) Samma fullgasanrikning, vilket gör att spridarna når 100% duty-cycle tidigare i varvtalsregistret.
2) Tillverkaren tycker att det inte behövs lika mycket fullgasanrikning och mappar motorn att ha 100% duty-cycle vid rödmarkeringen.

Har du något ytterligare förslag än dessa två är jag nyfiken på vad det kan vara.

Citat:
Men öka du dutycycle och mosa på högre bränsletryck det låter som du fatter precis vad du gör. Inte konstigt att du åker transporter ist. för trimmad kärra och plågar den mil efter mil....
Brukar du överhetta bromsar någon gång, ehhhmmm
Du anser väl att bromsar original håller hur länge som helst....
Ehhhrrmmm

Har du avreagerat dig nu?


Citat:

Citat:

En trimmad bil leverar mer hk/lit än en transporter..
Det gör detsamma hur man plågar en transporter..

Min "transporter" har 195 hk och efterföljande modeller har 210.

Ehhhh har den en motor på 1 liter...

Jag måste erkänna att jag gjorde en miss här: missade att det stod hk/lit.
Motoreffekten är en funktion av vrid och varvtal. Vridet är en funktion av cylindervolym och fyllnadsgrad.
På en sug-motor kan man göra marginella ändringar av fyllnadsgraden, så för min del (eftersom jag kör med en motor som suger (hehe, fattade du den? suger...) ) får jag kanske ut 20-30hk till utan att övervarva om jag planar toppen och portar den och byter kam.
Har man turbo är det bara att ladda in i helvete mycket för att öka fyllnadsgraden. Det var inte för inte som gamla Formula1-reglerna tillät 3liters sugmotorer eller 1.5liters turbo.

Men allt detta är fluff för min del.
Jag protesterade mot påståendet att 100% duty-cycle bränner insprutarna, och det står jag fast vid. Flera etanol.nu-medlemmar har mätt och konstaterat att det är en myt.

Citat:
Citat:
Citat:

Ni kan vissa saker javisst

Vi kan räkna. Och vi kan mäta.
"Att mäta är att veta" läste jag i någons signatur

Men inse begränsningarna och sluta komma med toksvar !.

:lol:

Jag är medveten om mina begränsningar, är du?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-21 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Dubbelpost raderad!
Jag har även ett extra öga på den här tråden nu, så håll diskussionen på en sansad nivå. Mvh /Linus.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-22 10:32 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 19:30
Inlägg: 15
Ort: Från
Dr. Mabuse skrev:
max skrev:
Dr. Mabuse skrev:
max skrev:
Förvånad över alla besserwissersvar...

Vad är det för fel med att ha koll på läget?


Haha
Jag har inte koll på läget anser jag, men vissa har ännu mindre koll...

Jag är inte sen att erkänna att jag har en högst rudimentär kunskap om turbomotorer. Men jag är hyffsat bra på elektronik och el, och jag kan räkna.


Citat:
Citat:
Citat:

Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...

Läste du inte mitt innlägg? På min bilmodell blir det full duty-cycle på bensin precis innan rödmarkeringen börjar. Ett par årsmodeller efter min bil så fick samma motor 15HK högre effekt, men fortfarande med samma spridare och samma bränsletryck.

Ehhh
Man kan ta ur mer effekt på en motor på annat vis än genom spridare !

Du har verkligen noll koll, precis som du nyss erkände.

Du sa att 100% duty-cycle bränner spridarna.
Jag refererar till mina egna mätningar där jag konstaterar att 100% inte bränner spridarna. Dessutom har etanol.nu-medlemmar rapporterat 100% duty-cycle på sina spridare, och de har inte bränt dem.

Angående effektökningen av senare modeller av min motor:
De justerar kam-tiderna, och tar ut mer effekt genom att öka fyllningsgraden i motorn. Då får man mer syre i cylindern, vilket bränner mer bränsle. Om man bestämmer att man måste ha samma fullgasanrikning måste spridaren leverera mer bränsle. Men det går ju inte om spridaren redan ligger på 100% duty-cycle.
Det lämnar oss med bara två alternativ:
1) Samma fullgasanrikning, vilket gör att spridarna når 100% duty-cycle tidigare i varvtalsregistret.
2) Tillverkaren tycker att det inte behövs lika mycket fullgasanrikning och mappar motorn att ha 100% duty-cycle vid rödmarkeringen.

Har du något ytterligare förslag än dessa två är jag nyfiken på vad det kan vara.

Citat:
Men öka du dutycycle och mosa på högre bränsletryck det låter som du fatter precis vad du gör. Inte konstigt att du åker transporter ist. för trimmad kärra och plågar den mil efter mil....
Brukar du överhetta bromsar någon gång, ehhhmmm
Du anser väl att bromsar original håller hur länge som helst....
Ehhhrrmmm

Har du avreagerat dig nu?


Citat:

Citat:

En trimmad bil leverar mer hk/lit än en transporter..
Det gör detsamma hur man plågar en transporter..

Min "transporter" har 195 hk och efterföljande modeller har 210.

Ehhhh har den en motor på 1 liter...

Jag måste erkänna att jag gjorde en miss här: missade att det stod hk/lit.
Motoreffekten är en funktion av vrid och varvtal. Vridet är en funktion av cylindervolym och fyllnadsgrad.
På en sug-motor kan man göra marginella ändringar av fyllnadsgraden, så för min del (eftersom jag kör med en motor som suger (hehe, fattade du den? suger...) ) får jag kanske ut 20-30hk till utan att övervarva om jag planar toppen och portar den och byter kam.
Har man turbo är det bara att ladda in i helvete mycket för att öka fyllnadsgraden. Det var inte för inte som gamla Formula1-reglerna tillät 3liters sugmotorer eller 1.5liters turbo.

Men allt detta är fluff för min del.
Jag protesterade mot påståendet att 100% duty-cycle bränner insprutarna, och det står jag fast vid. Flera etanol.nu-medlemmar har mätt och konstaterat att det är en myt.
Citat:
Citat:
Citat:




Citat:
Citat:
Citat:

Ni kan vissa saker javisst

Vi kan räkna. Och vi kan mäta.
"Att mäta är att veta" läste jag i någons signatur

Men inse begränsningarna och sluta komma med toksvar !.

:lol:

Jag är medveten om mina begränsningar, är du?

Nu generaliserar jag...
etanol.nu medlemmar plågar inte sina bilar under långa perioder.
Jag åker bland annat heldagar på isbana under vintern och det är verkligen fullgas och fullbroms pga av att det är så säkert att åka av
(här ser du sällan rallybilar,subbar/evos utan mest gamla volvos ????????????) . Här slits motorer o drivlinor mkt hårt och kan inte gå max utan måste ha marginaler.
Vad passar då bäst !

Etanol.nu medlemmar får oftast inte dessa problem och har aldrig belastat sin utrustning till den grad då det behövs reserv uppbackning...överdimensionering.
Vidare att överbelasta en sugmotor är mindre skadligt än vad som sker vid överbel. av en turbomotor. Felaktig bränsletillförsel eller tändkurva får snabbt katastrofala följder med motorrenoveringar som följd.
En turbomoter från tidiga F1 var på 1,5lit och 1300+hk under korta perioder och var beräknad en livsstid kortare än ett lopp(Lemans beräknades livslängd 17timmar på 80-talet då en bekant körde kval.(kom inte längre).
Allt för att spara på vikt o effektivitet.

Där fanns och finns än idag en massa pengar men detta kapital har inte svenne med en trimmad 940turbo som han vill köra miljövänligt/pålitligt samtidigt som han har ett motorintresse.

Jag har en mkt modifierad volvo som i grund och botten är en rallycross/gruppH-bil.
Jag måste modifiera om tävlingsattiraljerna för att de ska hålla på landsväg vid aktiv körning !
Jag har år av erfarenhet utav detta och vet vad jag pratar om...
Att jämföra körbarhet pålitlighet och användbarhet när det gäller detta område så tror jag inte du föstår vad jag gått igenom. När jag började med detta för 10 år sedan, blåögd och trodde att allt inom tävlingsvärlden producerat av de stora firmorna höll en hög kvalite och var ordentligt genmtänkt.
Så är ej fallet !

Biltillverkarna är kunniga och det är "NÅGRA" av deras lösningar man får se på om man har mitt intresse...

Det jag vill säga är att kom inte med kommentarer till de som är osäkra på sin sak, där ni kommenterar med era egna slutsatser ang. hållbarhet o funktion. Slutsatser baserade på o från sugmotorer vid vardagskörning.
Att föra över dessa erfarenheter på nätet är kanske kul för era egna mail o forumskompisar. Men glöm inte att det finns folk med andra erfarenheter och sätt att nyttja sina motorer. Det som är lätt att skriva bakom ett tangentbord kan innebära katastrofala följder för en kille som följer vad som skrivs på forumen.
Tänk innan ni skiriver !
Nu får det vara slut på pajkastningen !
Jag har undvikit detta forum pga av just detta.
Fick ett personligt mail i min brevlåda och öppnade det.
Det ledde till vad jag redan har irriterat mig på !
Men jag vill bara inte att Fredda R ska skrota sin motor...
Utan ha mer kul för pengarna....
Det handlar om så mkt pengar som han kan använda till annat...

max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-22 21:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
max skrev:
Jag har år av erfarenhet utav detta och vet vad jag pratar om...

Under alla dessa år med mekande, hur många spridare har du bränt på grund av att du har kört dem på 100% duty-cycle?
Handen på hjärtat...?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 945 LTT -95
InläggPostat: fre 09-10-23 21:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
max skrev:
Dina 599 spridare i formeln...
4*0,8*599/5,1=375hk på bensin
Vid fullast på etanol krävs 35-40% mer.
Inget man snålar på om man inte tycker om och renovera motorer.
780cc räcker till +300hk på E85

Jag skulle inte vilja gå så långt att jag sade att man behöver 35-40% mer E85 sås på fullast än när du går på bensin. Håll ett öga på EGT så ser du att du ibland har svårt att nå upp till bensintemperaturerna med E85. Mappa hellre mot lambda och EGT istället för den ädla bakdelen och en bit krita.

Kan du ställa i bänk och köra tändning mot moment och EGT så är du i hamn på ett enkelt sätt.

Tänk på att du kan köra för rikt och med E85 är det just så. Du riskerar att rika bort en eventuell effektvinst när du inte behöver kyla.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-23 21:50 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
max skrev:
Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...

Saab säljer trimprogram till tidiga 9-5 som utlovar 190 - 192 hk. Din lilla formel för spridarberäkning säger att spridarna räcker till 194 hk på en DC på 0.9.

Jag skulle vilja säga att man maxat spridarna med tanke på att det då finns små marginaler kvar.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011