Dr. Mabuse skrev:
max skrev:
Dr. Mabuse skrev:
max skrev:
Förvånad över alla besserwissersvar...
Vad är det för fel med att ha koll på läget?
Haha
Jag har inte koll på läget anser jag, men vissa har ännu mindre koll...
Jag är inte sen att erkänna att jag har en högst rudimentär kunskap om turbomotorer. Men jag är hyffsat bra på elektronik och el, och jag kan räkna.
Citat:
Citat:
Citat:
Varför använder sig inte biltillverkarna av full dutycyle ?
De maxar absolut inte sina spridare...
Läste du inte mitt innlägg? På min bilmodell blir det full duty-cycle på bensin precis innan rödmarkeringen börjar. Ett par årsmodeller efter min bil så fick samma motor 15HK högre effekt, men fortfarande med samma spridare och samma bränsletryck.
Ehhh
Man kan ta ur mer effekt på en motor på annat vis än genom spridare !
Du har verkligen noll koll, precis som du nyss erkände.
Du sa att 100% duty-cycle bränner spridarna.
Jag refererar till mina egna mätningar där jag konstaterar att 100%
inte bränner spridarna. Dessutom har etanol.nu-medlemmar rapporterat 100% duty-cycle på sina spridare, och de har inte bränt dem.
Angående effektökningen av senare modeller av min motor:
De justerar kam-tiderna, och tar ut mer effekt genom att öka fyllningsgraden i motorn. Då får man mer syre i cylindern, vilket bränner mer bränsle. Om man bestämmer att man måste ha samma fullgasanrikning
måste spridaren leverera mer bränsle. Men det går ju inte om spridaren redan ligger på 100% duty-cycle.
Det lämnar oss med bara två alternativ:
1) Samma fullgasanrikning, vilket gör att spridarna når 100% duty-cycle tidigare i varvtalsregistret.
2) Tillverkaren tycker att det inte behövs lika mycket fullgasanrikning och mappar motorn att ha 100% duty-cycle vid rödmarkeringen.
Har du något ytterligare förslag än dessa två är jag nyfiken på vad det kan vara.
Citat:
Men öka du dutycycle och mosa på högre bränsletryck det låter som du fatter precis vad du gör. Inte konstigt att du åker transporter ist. för trimmad kärra och plågar den mil efter mil....
Brukar du överhetta bromsar någon gång, ehhhmmm
Du anser väl att bromsar original håller hur länge som helst....
Ehhhrrmmm
Har du avreagerat dig nu?
Citat:
Citat:
En trimmad bil leverar mer hk/lit än en transporter..
Det gör detsamma hur man plågar en transporter..
Min "transporter" har 195 hk och efterföljande modeller har 210.
Ehhhh har den en motor på 1 liter...
Jag måste erkänna att jag gjorde en miss här: missade att det stod hk/lit.
Motoreffekten är en funktion av vrid och varvtal. Vridet är en funktion av cylindervolym och fyllnadsgrad.
På en sug-motor kan man göra marginella ändringar av fyllnadsgraden, så för min del (eftersom jag kör med en motor som suger (hehe, fattade du den?
suger...) ) får jag kanske ut 20-30hk till utan att övervarva om jag planar toppen och portar den och byter kam.
Har man turbo är det bara att ladda in i helvete mycket för att öka fyllnadsgraden. Det var inte för inte som gamla Formula1-reglerna tillät 3liters sugmotorer
eller 1.5liters turbo.
Men allt detta är fluff för min del.
Jag protesterade mot påståendet att 100% duty-cycle bränner insprutarna, och det står jag fast vid. Flera etanol.nu-medlemmar har mätt och konstaterat att det är en myt.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ni kan vissa saker javisst
Vi kan räkna. Och vi kan mäta.
"Att mäta är att veta" läste jag i någons signatur
Men inse begränsningarna och sluta komma med toksvar !.
Jag är medveten om mina begränsningar, är du?
Nu generaliserar jag...
etanol.nu medlemmar plågar inte sina bilar under långa perioder.
Jag åker bland annat heldagar på isbana under vintern och det är verkligen fullgas och fullbroms pga av att det är så säkert att åka av
(här ser du sällan rallybilar,subbar/evos utan mest gamla volvos ????????????) . Här slits motorer o drivlinor mkt hårt och kan inte gå max utan måste ha marginaler.
Vad passar då bäst !
Etanol.nu medlemmar får oftast inte dessa problem och har aldrig belastat sin utrustning till den grad då det behövs reserv uppbackning...överdimensionering.
Vidare att överbelasta en sugmotor är mindre skadligt än vad som sker vid överbel. av en turbomotor. Felaktig bränsletillförsel eller tändkurva får snabbt katastrofala följder med motorrenoveringar som följd.
En turbomoter från tidiga F1 var på 1,5lit och 1300+hk under korta perioder och var beräknad en livsstid kortare än ett lopp(Lemans beräknades livslängd 17timmar på 80-talet då en bekant körde kval.(kom inte längre).
Allt för att spara på vikt o effektivitet.
Där fanns och finns än idag en massa pengar men detta kapital har inte svenne med en trimmad 940turbo som han vill köra miljövänligt/pålitligt samtidigt som han har ett motorintresse.
Jag har en mkt modifierad volvo som i grund och botten är en rallycross/gruppH-bil.
Jag måste modifiera om tävlingsattiraljerna för att de ska hålla på landsväg vid aktiv körning !
Jag har år av erfarenhet utav detta och vet vad jag pratar om...
Att jämföra körbarhet pålitlighet och användbarhet när det gäller detta område så tror jag inte du föstår vad jag gått igenom. När jag började med detta för 10 år sedan, blåögd och trodde att allt inom tävlingsvärlden producerat av de stora firmorna höll en hög kvalite och var ordentligt genmtänkt.
Så är ej fallet !
Biltillverkarna är kunniga och det är "NÅGRA" av deras lösningar man får se på om man har mitt intresse...
Det jag vill säga är att kom inte med kommentarer till de som är osäkra på sin sak, där ni kommenterar med era egna slutsatser ang. hållbarhet o funktion. Slutsatser baserade på o från sugmotorer vid vardagskörning.
Att föra över dessa erfarenheter på nätet är kanske kul för era egna mail o forumskompisar. Men glöm inte att det finns folk med andra erfarenheter och sätt att nyttja sina motorer. Det som är lätt att skriva bakom ett tangentbord kan innebära katastrofala följder för en kille som följer vad som skrivs på forumen.
Tänk innan ni skiriver !
Nu får det vara slut på pajkastningen !
Jag har undvikit detta forum pga av just detta.
Fick ett personligt mail i min brevlåda och öppnade det.
Det ledde till vad jag redan har irriterat mig på !
Men jag vill bara inte att Fredda R ska skrota sin motor...
Utan ha mer kul för pengarna....
Det handlar om så mkt pengar som han kan använda till annat...
max