Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-12-14 11:39 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Det måste var bränsle och skillnader i bränslekvalitet som gör att min bil strular. Jag har kört på ett bränsletryck på (omkring) 3,5 kg (med vakuum) sedan i våras med vissa justeringar då och då. Sista tiden har jag minskat på trycket tills felkoden slutade komma. Har vari så lågt så jag kört på 2,4 kg tryck. Som jag skrev ovan så gick inte motorn kall utan motorvärmare (men det var inga felkoder), så jag fick justera upp den. Tankade i torsdags (1,5 l/mil, acceptabelt) och sedan har jag varit iväg hela helgen och körde till jobbet först i tisdags. Glömt motorvärmaren (-2°) men den startade lätt (med choke), dock totalt omöjlig att köra fick ha ett finger på chokeknappen. Tog mig till jobbet och kollade felkoder innan jag körde hem 2-3-2 och 2-2-1. Fick choka för att starta höjde i omgångar trycket till 3,7 kg och bilen går som vanligt igen. Till saken hör att det har dom sista veckorna varit servicebilar på macken (kör förbi 2 ggr om dagen). En fråga dyker då upp, kommer E85 "färdigt" till macken eller blandas det vid pumpen (som förr när vi hade 94-96-98). Jag tänker att annars kan det vara svårt med övergången mellan sommar och vinterbränsle. Om det är det senare, kan det varit fel på blandningen (för mycket bensin??) på pumpen därav mina problem??? Tankbilen var där också för c:a 14 dagar sedan.Eller vad kan det annars vara. Är pensionär i morgon (varje fredag :D ) och frugan ska jobba hela helgen så nu ska jag göra en ordentlig inställning med voltmätare så får vi se vad det "landar"....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-12-14 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sevicebilar kanske indikerar vatteninläckage i cisternerna.
Det är färdigblandad E85 eller E75 som ligger i separata tankar på mackarna i Sverige.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-12-14 13:21 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tack för snabbt svar. Om det är som du säger så ska Volvon säkert gå ordentligt efter helgen då... :lol:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 17-12-15 11:30 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Vari ute och kollade på den nu när det är ljust ute (pensionär på fredagar). Den startar lätt utan motorvärmaren, ett liter tryck på choken bara. Sedan går den en stund på tomgång och sedan dör den. Startade den igen och den startar med en gång men går väldigt dåligt på tomgång. Skruvade upp trycket till 5 kg och då gick den någotsånär. Körde en runda så den blev varm men den går bara sämre och sämre. Stannade på en busshållplats, motorn stannade på tomgång. Tog bort kontaktstycket till LMM-en, startade motorn, och den gick på tomgång . Körde hem, den gick lite bättre än innan men inte bra. Stannade 500 m hemifrån a och satte tillbaka kontaktstycket och motorn dog. Okej, LMM trasig, kostar mer än vad bilen är värd om det går att få fatt i , (3" LMM). Körde hem, nollade felkoder, lossade kabeln till Lambdasonden för att mäta om den fungerar, startar motorn och motorn går på tomgång. Skruvade ner bränsletrycket till 2 kg och motorn går fortfarande, voltmätaren visar 0,1 -0,2V skruvade upp trycket till 3,5 kg och voltmätaren börjar vandra lite mellan 0,3 - 0,7V. Körde en runda och bilen gick riktigt bra, inte 100, men Ok. Kopplade ihop lambdan och boxen och voltmätaren fladdrar som den ska mellan 0,1 - och 0,8V. Kollade felkoder och fick fel på Lambdan (2-1-1), men inte 2-3-2 denna gång. Nollade felkoder och körde en runda igen, går inte 100% men Ok, kollade felkoder när jag kom hem (2 mil) inga felkoder. Några ideer? Själv misstänker jag Lambdasonden, volten ska väl inte vandra när du mäter på kabeln till lambdan utan att det är kopplat mot boxen. Ska köra ett tag nu och se hur det funkar, skulle det krångla igen (vilket jag förmodar att det gör) så får jag "frikoppla" lambdan och se vad som händer

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 17-12-16 10:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det som kan få ett LH 2.4 -system att sätta felkod för lambdasonden är om spänningen ligger nära 0,5 V alltför lång tid, eller om det är avbrott i sonden. Om spänningen pendlar regelbundet så är nog lambdasonden i ordning. Det kan dock vara lämpligt att titta på spänningen med oscilloskop, inte bara digitalmultimeter, för att se att den rör sig någotsånär snabbt och distinkt mellan 0,1 och 0,9 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 17-12-17 10:27 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Som jag skrev, den börjar pendla lite när kabeln inte är kopplad till boxen, det har den inte gjort förr. Då har den sakta stigit till c:a 0,6 - 0,7V för att sedan ändra sig lite efter belastning oçh bränsletryck, men den "fladdrade" inte. Sedan när den är kopplad så pendlar den normalt. Voltmätaren jag har "hänger med" i svängningarna, har provat en del andra bl.a Fluke (svindyra runt 4000 kr) som vi använder på jobbet men dom "hänger inte med". Den jag har var inte billig heller (c:a 800 kr) men den "uppdaterar" så fort så ögat hinner inte riktigt med, så jag tror det ska fukar med den. Vi har ett ocsilloskåp någonstans på jobbet, har sett det för många år sedan då det var nytt . Det är batteridrivet och stort som en mindre resväska. Det är ett uppladdningsbart batteri, så är det inte använt så är säkert batteriet kass...... Denna multimeter har jag (har flera, men använder denna till detta) och jag tycker den funkar. Uppdaterar displayen 5 ggr/se. Räcker inte det? Det ser ut ungefär som hjulen på en enarmad bandit. Ska ut och skotta fram den och testa med voltmätaren och se hur den beter sig vid kallstart och med Lambdan kopplad till boxen.
Bilaga:
amprobe-pm55a.jpg
amprobe-pm55a.jpg [ 72.8 KiB | Visad 7722 gånger ]

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 17-12-17 14:21 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu varit ute och kollat, provkört, justerat och "håll på" startade motorn kall, lite problem men det gick med hjälp av choken. Motorn "baktände" alltså "stoppade upp" när den "tände". Den gör så ibland om man chokar för mycket (tändningen är höjd 4°). När den startat gick den Ok på tomgång med en gång, bränsletryck 2,2 kg. Den fick gå tills den blev varm, voltmätaren började på 0,58V men den steg inte utan den sjönk istället till c:a 0,45V innan den började pendla. Den pendlade inte som den brukade göra sist jag kollade detta (i våras tror jag). Kopplade loss kabeln till lambdan och började köra. Har en kabel in i bilen som jag kan koppla på Lambdan och ha voltmätaren inne i bilen den låg mest på 0,0 något volt höjde trycket och körde, kollade höjde trycket o.s..v. höjde c:a 1 -2 hg var gång tills voltmätaren blev kvar på omkring 0,7V vid fullgas på 3-ans växel. Allt enligt instruktioner från detta forum. Då gick motorn som "en potta sk--t" på tomgång så jag sänkte trycket lite men då sjönk voltmätaren ner till hundradels volt vi fullgas på 3-an så jag höjde ett hg så funkade det igen. Nollade felkoder, kopplade Lambdasonden och körde igen. Nu hade alla andra vaknat också så jag kunde inte köra riktigt som jag ville längre, men motorn går bra nu och tomgången blev "stabil som en klippa" igen. Körde en runda på en mil eller så och det blev inga felkoder, "peppar, peppar ta i trä" ....så nu funkar den igen, bränsletrycket ligger nu på 3,3 kg (allt mätt med vakuumslangen till BTR-en kopplad). Vad fanken kan det varit för fel, har inte gjort något annat än att justera trycket. Misstänker fortfarande Lambdasonden, voltmätaren visar inte 0,1 - 0,9V som den gjorde förra gången jag kollade detta utan nu visar den "bara" 0,3 - 0,7V. Kan det bero på vädret? Det är klart, soligt och -1°. Huvudsaken är att jag kommer till jobbet 4 dagar i veckan 6 månader till, sedan är det semester "in till tidens ände".....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-12-18 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man ställer om bränsletrycket under körning på ett LH 2.4 -system så kan ju adapteringen bli helt uppåt väggarna. Det är nog säkrare om man stänger av motorn och raderar felkoder och adapteringsdata efter varje justering av BTR.
De här rekommendationerna om att ändra bränsletrycket under körning gäller för motorstyrsystem utan adaptiv lambdareglering (t ex LU-jetronic, LH 2.2, mycket tidiga Motronic, en del äldre japanska system)

Mycket möjligt att lambdasonden börjar bli trött, och/eller att dess förvärmning av någon anledning inte fungerar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-12-18 14:29 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag ställer om trycket under körning med lambdasonden bortkopplad från bränsleboxen och voltmätaren kopplad till signalkabeln på lambdasonden. Då visar ju voltmätaren proportionerligt mot syrehalten i avgaserna utan inblandning från bränsleboxen, eller hur?? Då justerar jag trycket till voltmätaren stannar kvar på omkring 0,7V. I och med lambdan är bort kopplad från boxen så går motorn i "nödläget" och det borde i så fall bli ungefär detsamma som om du inte hade lambdastyrning, rätt eller fel?? Jag läste detta på detta forum, men det är ju flera år sedan när jag började med att köra på E85 på denna bil (runt 2011 - 2012).I vart fall så blev det inga felkoder i lördags när jag körde och den stod hela söndagen och i morse startade den som vanligt (utan choke, med motorvärmare), går som en klocka helt utan anmärkning, men felkod 2-3-2 när jag kollade :evil: Ska kolla närmaste dagarna nu att stanna och kolla felkoder så fort den blir varm. nolla om det finns någon och köra vidare och se om den kommer tillbaka med varm motor. Lambdasonden är c:a 4 år gammal Biltemas "modellanpassade" med icke skarvade kablar. Har hört en del negativt om just dessa. Ska koppla in voltmätaren igen och se när den börjar "vandra". Jag vet ungefär hur långt jag kört innan när den börjar vandra, Ska även ohmmäta förvärmningskablarna för att kolla om dom är Ok. Det dröjer nog innan jag hinner göra detta, det lär komma annat emellan nu framöver
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-12-20 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är till 90% säkerhet sonden som inte fungerar. Biltemas sonder är/har varit rena skräpet.
Skaffa en universal Bosch istället kan finnas på ebay för några hundra.
Du kan inte ställa mot 0.7V på sondsignalen för det är en (en fungerande sond) switchover-givare som blixtsnabbt slår över från säg 0.3 V till 1 V när det blir fett och tillbaka igen när det blir magert.
Medelvärdet när den pendlar fram och tillbaka ska vara ca 0,7V men det är som sagt ett medelvärde.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 17-12-20 10:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det tre eller fyra kablar till lambdasonden?
Om det är tre kablar så är det ju ingen tvekan om att själva sonden är chassijordad i gängan, men på sonder med fyra kablar förekommer det dels sådana som är helt isolerade från jord och dels sådana där sondens minuspol både är ansluten till en kabel och till gängan. Det kan inträffa en del märkliga saker om man byter ut en 4-polig lambdasond mot en där jordningen inte är gjord på samma sätt som originalet.
Ett fall jag noterade för många år sedan var en Citroën BX där originalsonden var isolerad medan de som Biltema sålde det året var chassijordade.

Jag instämmer i att lambdasonder av välkända märken (Bosch, Delphi, Denso m fl) är så billiga idag om man köper dem på rätt ställe, att det knappast är någon mening att köpa skumma piratdelar. Se t ex [url]http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data[id_make]=23&data[id_model]=553&data[id_model_detail]=2786&data[id_part]=10148&data[sort]=&data[name_group]=[/url]

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 17-12-21 19:36 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
På min 745-a är det 3 kablar, 2 vita och en svart (signalkabeln). Den sonden som satt i när jag fick bilen var en skarvad. Köpte en ny (skarvad) på Biltema. På den tiden hade hade jag väldiga problem med med insprutningen, det var nog fel på allt som kunde vara fel på. Hade det inte varit årsmodell -88B (gamla avgasreglerna) hade nog bilen gått till skrot. Dom kollar bara CO-halten på den och den låg under dessa år mellan 1 och 3, maxvärde 3,5. När jag fått ordning på det mesta och började med "finjusteringar" kopplade jag bort lambdasonden och körde en runda, då gick den ännu bättre. Köpte då denna "märkesanpassade" på Biltema och bilen har gått som bara en 16V rödblock kan göra i något år. Sedan i våras Eller början på sommaren började felkoden 2-3-2 komma och har hållit på sedan dess. Eftersom jag inte hittar någonting annat fel så har jag provat att justera bränsletrycket upp och ner några hg i taget utan att det löst problemet. Sedan då för någon vecka sedan blev den helt "tokig" och knappt körbar. Fick höja trycket till omkring 5 kg för att kunna köra hem. Sedan har jag gjort som står skrivit ovan. Sista veckan går bilen som den ska (nästan, inte helt 100), och därför misstänker jag lambdan igen. Jag kollade felkoder i början på veckan och då nollade jag, körde jag 3-400 meter och kollade, felkod. Nollade och körde kanske 500 m till och kollade, felkod. Nollade och körde ungefär lika mycket till, felkod. Körde sedan till jobbet (5 km till) ingen felkod. Samma sak på vägen hem, kollade 3 ggr lnom 2 km, felkod. Körde sedan c:a 1 km till, ingen felkod. Körde en annan väg hem (c:a en mil längre), ingen felkod när jag kom hem. Det var samma sak dagen efter. När jag kom hem och skulle kolla felkoder fick jag kabeln i handen, så nu blir det inte kollat mer på ett tag.
Där ska väl inte kunna bli felkoder så fort? Även om jag har motorvärmare så blir väl inte lambdan var så fort och varför är där ingen felkod när motorn är riktigt varm? Ska börja köra på bensin vid nästa tankning, måste då byta spridare så får vi se hur det går. Har inte tankat bensin på flera år nu

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 17-12-23 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En sak du kan kolla är att spänningen på lambdasondskabeln (den som kommer ut ur bilens kabelstam) ligger på ungefär 0,55 V med lambdasonden bortkopplad. I så fall kan man åtminstone räkna med att det inte är kabel- eller styrdonsfel som ställer till det. Med kall lambdasond (alltså den tvåpoliga kontakten för lambdasondsförvärmning bortkopplad, tändningen påslagen och motorn ännu inte startad för dagen) ska spänningen inte ändras då man kopplar in lambdasonden. Kopplar man sedan in förvärmningen av lambdasonden, fortfarande utan att starta motorn, så bör spänningen sjunka till ca 0,1 V inom ett par minuter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-12-25 12:48 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tackar, hur många sidor man än har läst om dessa lambdasonden så dyker det alltid upp något nytt sätt att kolla den på. Ska kolla under morgondagen

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 17-12-25 23:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kanske ska tillägga - för eventuella främmande följare av tråden - att siffran 0,55 V ENDAST gäller för bilar med Bosch motorstyrsystem av 80- och tidig 90-talstyp. LH 2.2 , LH 2.4 , äldre generationer av Motronic, Mono-Jetronic, KE3, eventuellt också det analoga LU-jetronic, K-lambda och analoga varianter av KE.

Många motorstyrsystem av andra fabrikat och samma ålder (t ex Siemens/Bendix, Marelli, Ford) ger 0 V med bortkopplad lambdasond, äldre GM-system ger 1,2 V osv osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011