Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvo 745 glt
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=5478
Sida 8 av 19

Författare:  lennart e [ tor 17-12-28 14:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Idag fick jag lite tid över så jag kollade på ovan nämnda. 0,562V ska väl vara godkänt. Satte ihop kontaktstyckena, slog på tändningen igen och väntade. Inget hände, efter 10 minuter skulle jag starta och se vad som hände. Inget batteri, dimljusen var också på.... :evil: Satte på laddaren och fixade frukost. Skulle köpa bräder till min pågående renovering av förråd, så jag provade att starta efter en 1/2 timme och den gick igång. Jag vet inte hur många gånger jag kollat på och omkring det främre avgasröret efter läckor utan resultat, nu hördes det. Fästet mellan sprängkåpan och främre röret har lossnat och tagit en bit av röret med sig. Det har säkert varit en liten läcka en längre tid, men nu har jag i alla fall ett fel att reparera. Får se senare varför inte V rörde sig neråt, kan vara att boxen stängdes av när batteriet började ta slut.

Författare:  lennart e [ tor 18-01-18 14:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Äntligen fått ihop grejer till min Volvo, det går inte att köpa "över disk" längre till 16V motorn. Biltema hade ett främre avgasrör i någon butik uppåt landet alla fall, det hämtade jag i söndags. Packning mot grenröret hade dom "på hyllan", likaså stålringen (samma som till turbon) men packningen mellan topplock och grenrör (http://www.mister-auto.se) den kom på posten igår och ska hämtas idag. Pensionär i morgon fredag så jag håller tummarna på att det blir bra väder.
Bilen har gått som en klocka sedan den "strulade" för några veckor sedan, f--n vet vad som for i den. Misstänker fortfarande dåligt bränsle 1,5 l/milen senaste tankningen, ska tanka när (om) jag blir färdig i morgon och köra ett ärende (tur och retur) till Laholm. det bli nog sammanlagt 8 - 10 mil så det borde vara lagom att tanka när jag kommer hem igen. Måste fixa kabeln till diagnostik boxen också...... Och det är dax för besiktning också. Sista gången kanske..... :roll: den får gå i 2 år sedan innan det är dax igen, om det går bra denna gång

Författare:  lennart e [ sön 18-01-21 09:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Nu är det bytt grenrörspackning och främre avgasrör på min Volvo. Det var ingen läcka på grenrörspackningen, men det läckte mellan grenrör och främre avgasrör. Och då vid fästet mot sprängkåpan. Precis runt svetsarna var det 6 st små, små hål. Bytte diagnostikboxen (kabeln var av) och nollade felkoderna startade motorn och kände med händerna vid alla skarvar, körde en dryg mil, kollade felkoder, 1-1-1. Glad styrde jag hemåt igen och halvvägs hem lät det som om avgasröret gått av.... :twisted: Det for många elaka tankar om gammal Volvo genom huvudet innan jag var hemma och kunde konstatera att det var den nippeln som sitter i främre röret som inte varit fastskruvad :evil: :twisted: :twisted: Fram med MIG-svetsen så blev det tätt, så nu får vi hålla tummarna hårt. Har inte kört med den efter detta, ska köra den långa rundan till jobbet i morgon bitti..... :P

Författare:  karlmb [ mån 18-01-22 21:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Bra kämpat! :lol:

Författare:  lennart e [ tis 18-01-23 13:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Har nu kört ett par mil till utan att få några felkoder. Är ganska irriterad på mig själv att jag inte kunde hitta dessa läckor tidigare. Skulle förmoda att att dom varit så "pyttesmå" så det inte gått att se utan att skära bort den plåt som sitter svetsad på undersidan rören innan dom går ihop framför katalysatorn. Och det kanske inte synts utan att knacka på röret. Hade jag haft en elfläkt till kylaren kunde man kanske spraya färg eller något mot misstänkta ställen, nu blåser kylfläkten bort alla försök till detta. Ska köra till fredag sedan ska jag "ställa in" bränsletrycket ordentligt och göra om mätningarna på Lambdasonden. är det något misstänkt så har http://www.mister-auto.se har en Bosch för 800 kr.
http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... 3!034.html
Får kanske bli en sådan om jag inte får ner förbrukningen till typ 1,2 - 1,3 l/mil. Sista tankningen var på 1,5 l/mil så bara det är en förbättring mot tidigare (toppnotering i början på december 1,9 l/mil). Finns dom som kör dessa motorer på ner mot 0,75 - 0,85 l/mil (på bensin, sommar, sommardäck, långkörning) så rent teoretiskt ska den kunna gå på 1,0 - 1,1 l/mil på E85

Författare:  biltema 10w30 [ tis 18-01-23 14:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Appråpå avgasvärden så verkar det som man inte behöver har någon verksam katalysator om man har en bil som är äldre än <1993
enligt detta dokument sid 104 (pdfsida 108) gränsvärde tom. 1992 för co-halt 4,5%
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 017_54.pdf

någon som har en 1989-1992 som kan bekräfta ?

Författare:  lennart e [ tis 18-01-23 15:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

biltema 10w30 skrev:
1992 för co-halt 4,5

?????? jag har 3,5 som max på min -88B?????
Det står ju tydligt att det är så. I så fall har dom höjt gränsen för det tillåtna, verkar otroligt. Då är det ju tillbaka till -75 års max-gräns. Även gränsen för HC är höjd, till det dubbla 200 ppm (eller vad bom nu mäter i för enhet)

Författare:  biltema 10w30 [ tis 18-01-23 16:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Reglerna ska ha trätt i Kraft maj -2017
:)

Författare:  lennart e [ ons 18-01-24 09:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

biltema 10w30 skrev:
Reglerna ska ha trätt i Kraft maj -2017
:)

"Skummade" igenom lite lätt igår kväll (det är många sidor) men just detta du skriver om står skrivet i samband med import, hobby och hemma/ombyggda fordon. Det kan vara dessa som fått dessa lättnader. Före -93 hade ju inte alla länder lag på katalysator, har kanske inte idag heller.

Författare:  lennart e [ lör 18-01-27 07:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

torbjorn skrev:
En sak du kan kolla är att spänningen på lambdasondskabeln (den som kommer ut ur bilens kabelstam) ligger på ungefär 0,55 V med lambdasonden bortkopplad. I så fall kan man åtminstone räkna med att det inte är kabel- eller styrdonsfel som ställer till det. Med kall lambdasond (alltså den tvåpoliga kontakten för lambdasondsförvärmning bortkopplad, tändningen påslagen och motorn ännu inte startad för dagen) ska spänningen inte ändras då man kopplar in lambdasonden. Kopplar man sedan in förvärmningen av lambdasonden, fortfarande utan att starta motorn, så bör spänningen sjunka till ca 0,1 V inom ett par minuter.

Kollade detta igår igen. Förvärmningen funkar inte på tändningen utan den är kopplad till säkring 11 (ström från bränslereläet) så motorn måste vara igång. Men Lambdasonden fungerar, den "jobbar" mellan 0,2 och 0,7 bara dock, men jag ser bara tiondelarna (mätaren visar tusendelar av V) resten är som en enarmad bandit. Körde utan sonden kopplad mot boxen och då kom den upp till 0,9V om jag höjde bränsletrycket. Kör jag nu "normal" körning, så ligger V ganska stilla på 0,4 - 0,6V men kopplar jag in den så "snurrar" den på igen. Frågan är då, behöver jag byta lambdasonden ändå??

Författare:  torbjorn [ lör 18-01-27 19:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Det verkar ju finnas liv i lambdasonden i alla fall, men frågan är ju om den reglerar lika snabbt och distinkt som när den var ny.
Visserligen belastar LH 2.4 lambdasonden ganska lågohmigt, men jag tycker ändå den borde orka styra ut spänningen lite närmare 0 och 0,9 V även då den är inkopplad.
Det säkraste vore nog om man kunde ta en titt på lambdasondssignalen med oscilloskop.
Annars är ju lambdasonder - även märkes-dito - så pass billiga idag att man inte behöver dra sig särskilt länge för att köpa en ny på prov.

Författare:  lennart e [ sön 18-01-28 11:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Jämfört med resten av bilen är lambdasonden ny, c:a 4 år, Biltemas "märkesanpassade" (oskarvad). Länkade till en Bosch lambdasond ovan för 800 kr, så det får kanske bli en sådan. Ska till Bilprovningen på fredag, då får jag reda på värdena. Dom kollar det inte, men jag brukar få tid att fotografera mätaren så jag kommer ihåg det. Ska byta olja och filter så den är "fräsch" invändigt också. Ska se om elektrikerna oscolloskop finns kvar och är i funktion, och om jag får låna det igen. Lånade det när jag fick bilen för typ 10 år sedan, men det är betydligt hårdare regler på att låna hem verktyg numera. I princip stopp. Kanske skulle satsa lite pengar på en sådan här,
https://www.google.se/search?q=New+Styl ... r2smgr_48M:
C:a 650 kr

Författare:  biltema 10w30 [ mån 18-01-29 06:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Om du ska köpa Ocilloskop borde ni kanske passa på nu innan Postnord börjar ta ut tull på försändelser

Själv har jag ett UIT UT81B som jag har köpr hos 409shop.com men dom har den inte längre
https://www.ebay.com/itm/231382820186

:D

Författare:  lennart e [ mån 18-01-29 07:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Tack för svar, det var "specifikt" detta jag var intresserad av (visades visst en hel massa)
https://www.amazon.com/Signstek-Portabl ... B00HEZKY28
Detta har dom på https://www.aliexpress.com/ för drygt 600 sek. Vad tror du om det. Specifikationerna säger inte mig så mycket, så mycket har jag inte använd oscilloskop. Här är vad dom skriver om det. För att mäta Lambdasond duger det säkert, men jag vill gärna ha ett omdöme av er som använder det oftare än vad jag gör.
Specification
- Analog bandwidth: 1MHz
- Max sample rate: 10MHz
- Sample memory depth: 8K
- Analog Input impedance: 1MΩ
- Max input voltage:±40v (×1 probe)
- Coupling: AC/DC
- Analog input sensitivity: 10mV/Div~10V/Div (1-2-5 Step)
- Vertical position: Adjustable with indicator
- Horizontal sensitivity: 1uS/Div~10S/Div (1-2-5 Step)
- Horizontal position: adjustable with indicator
- Independent Channel Display:-A,-B, A+B, A-B, RecA, RecB
- Trig modes: Auto, Norma, Single, None and Scan
- Rising/falling edge trigger ,Maximize/Minimize level trigger
- Automatic measurement: frequency, cycle, duty, peak/effective/Maximum/Min/average NO.of Voltage
- Test signal: Built-in 10Hz~1MHz or 10~20kHz Analog sine wave/ Triangle wave/ Sawtooth Wave
- Waveform storage: 8MB Memory
- Built-in: 600mAh Chargeable Lithium battery / USB
- Color TFT LCD display Resolution: 320×240
- Input: Capacitive touch and slide gesture
- Dimension: 100mm X 56mm X 10mm

Författare:  biltema 10w30 [ mån 18-01-29 09:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Ska man mäta lambdaspänningen så räcker en digital multimeter långt ställd på 1-2 Volt, du behöver bara se att spänningen vandrar mellan 50-950mV

Sida 8 av 19 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/