Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 19-03-23 10:00 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Felkod 2-3-2 blir jag inte av med. Den kan vara borta någon dag för att sedan komma tillbaka. Det verkar som att, om den är nollad när jag startar motorn kall (får använda min "chokeknapp") så är det felkod när motorn är varm. Nollar jag då kommer den inte tillbaka förrän jag kör nästa gång. Kör ju inte varje dag, och kollar inte varje gång jag kör heller. Lite irriterande dock. Ska dock göra ett försök till, har beställt och fått hem, packningar till insugningsrör, avgasgrenrör, främre avgasrör och katalysatorn. Ska även byta kylarvätskan och ordentligt rengöra och spola rent kyl och värmesystemet. Spolade igenom värmeelementet och fick ut en hel del "grums" och fick tillbaka värmen i kupen. Hade dock redan köpt en ny termostat som också ska bytas nu i veckorna som kommer
Nu till lite roligare saker, bränsletrycket är numera mellan 2 och 2,4 kg med vakuum ansluten och bilen är lite svårkörd kall även om det är någon plusgrad, men, bränsleförbrukningen ligger numera på omkring 1,1 l/mil :) :) så den delen är ju riktigt bra. Höjer jag trycket till över 2,5 kg så startar motorn utan choken och går kanon även kall men då hamnar förbrukningen på 1,5 l/mil. Funderar lite på om jag ska byta Lambdasonden, den fungerar som den ska enligt voltmätningen, men den "rör sig" inte mellan 0,1 och 0,9 som den gamla gjorde (bytte för c:a 5 år sedan) utan "bara" mellan 0,3 och 0,7. Kan köpa en kinatillverkad Bosch på nätet för omkring 600 sek. Ska även ta bort och mäta på tempgivaren när insug och kylarvätska är borta, den är inte heller mer än c:a 4 -5 år gammal

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-04-09 17:40 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Ha nu äntligen fått "drag under galoscherna" som någon politiker en gång sade. Hur små läckor kan störa insprutningen? Bytte ju det främre avgasröret i höstas och för någon månad sedan lossnade skruvarna till kopplingen framför katen så de började läcka. Spände fast det igen och kände noga så inget läckage fanns. Kollade sedan några gånger att det inte lossnat igen. En gång så startade jag motorn, kröp under och kollade och kände inget. Men, när röret började bli varmt så trycker det ut vattenånga. Det syntes jättetydligt tills vattnet i röret ångat bort. Då försvann "röken" och ingenting mer syntes och jag kunde inte känna någonting fast jag nu vistelse exakt var det läckte. Nu har jag plockat ner röret och synat noga både röret där pluggen och stålringen i skarven. I svetsen till muttern så är där en "pytteliten" "por". Dessutom kunde man se små, små "sotstreck" på stålringen i kopplingen. Så därför, hur stor läcka behövs för att få felkod 2-3-2??? Har nu svetsat muttern ordentligt, monterat en ny stålring, har även bytt grenrörspackning och ny packning mellan grenrör och främre avgasrör.....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 19-05-03 07:05 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu gjort en ordentlig service. Som jag skrev ovan har jag bytt grenrörspackning, packningen vid flänsen och ny stålring i kopplingen mot katen. Har även bytt olja, filter, luftfilter och tändstift. Har även tömt ur kylsystemet och kört några dagar med maskindiskmedel i. Hört att det kan fungera bra :shock: det var i alla fall mycket brunt vatten som kom ut när jag spolade genom systemet via nippeln i blocket. Bytte även termostat och kamrem. Där sitter extra styrrullar på "min" motor (B234F dubbla kamaxlar), där har jag borrat ett 2 mm hål som jag kan smörja rullarna med ett special munstycke till en vanlig fettspruta. Dom rullar så tyst och fint nu. Passade även på att "ta" ett kompressionsprov, blev glatt överaskad :D :D kolla här
Bilaga:
IMG_20190423_194421-864x1152.jpg
IMG_20190423_194421-864x1152.jpg [ 239.77 KiB | Visad 10290 gånger ]


Så nu kan jag nog köra 50000 mil till. Vägmätare stannade på 41500 mil för ett antal år sedan och jag tror jag har kört 6 - 7000 mil sedan dess.
Enda "smolken i bägaren" är att felkod 2-3-2 är kvar.... :twisted: Jag tror att dom fyllt på "sommaretanol" nu så jag har höjt bränsletrycket i etapper och ligger nu på 3,4 kg och sist jag kollade var det ingen felkod 8) :lol: :lol: så jag håller tummarna. Det jag har kvar att göra är att jag ska mäta om förvärmningen på Lambdasonden fungerar, tycker det tar lång tid innan voltmätaren börjar fladdra även om det är +20° varmt

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 19-05-24 20:04 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört några veckor sedan jag gjorde servicen, och då bytte jag det som hör service till (och lite till). Bytte typ av motorolja från Biltemas Semisyntetisk 10W-40 (kört med i 10 år, mycket bra och billig olja) :P till Biltemas (såklart!!) mineralolja Classic 20W-50 för racing eller gamla och/eller slitna motorer (dyrare, men efter snart 50000 mil är det väl lite slitet.... :) ). Det hörs lite från vevlager och/eller ventiltryckarna vid kallstart (svårt att avgöra, det är ju så kort stund). Men, det har inte varit någon felkod sedan jag justerat ner bränsletrycket i etapper från 3,4 kg som jag hade innan servicen i etapper till 2,8 kg (mätt med vacuum anslutet) jag har Saab 9000 turbo spridare ("Saabs röda") som ger ungefär 60 % mer bränsle så det stämmer ju bättre med lägre tryck om det ger 60% mer. Förmodligen har jag trots att jag "jobbat som en slav" med avgasläck ändå hela tiden haft just avgasläck. Inte konstigt att man jobbat med allt annat runt omkring också. Och, motorn spinner som en kat(t) och jag känner (det berömda för B234 motorn) trycket över 4000 varv igen. Så vi f.r se i framtiden hur det blir. Preliminärt ska bilen rulla till nästa mars, sedan får vi se. Den ska besiktigas då och frugan ska gå i pension också. Då är det egentligen meningen att vi ska byta hennes Passat 1,8T Highline till en nyare bil som kan dra minst 1800 kg som Volvon får dra (båt och trailer väger c:a 1800 kg). Då få kanske Volvon också en efter alla år och mil också en välbehövlig pension

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 19-06-07 08:06 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Fungerar fortfarande utan felkoder. .. 8) :D Provade innan i veckan att sänka bränsletrycket ytterligare (till 2,6 kg), men då kom felkoden tillbaka. Höjde till 2,7 kg, den kom tillbaka. Är nu tillbaka på 2,8 kg och är utan felkod. Endast hög bränsleförbrukning som jag skulle vilja sänka. Den ligger ganska stadigt på 1,5 l/mil, och tycker att det borde kunna gå att komma ner till omkring 1,2 l/mil. Har vid något tillfälle kört på 1,1 l/mil, men det var en "långkörming" på runt 10 mil med lugn körning (felkod 2-3-2 när jag kom hem). Knappt över 70 km/tim, körde fram och tillbaka på enbart småvägar till svågerns jaktstuga och hämtade hem ett stationärt elverk (2500W). Så det var lite last på returen. Vi var 2 personer i bilen. 1,5 l/mil är acceptabelt, det är 2 kr/mil billigare än BF98 jag körde på innan

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 19-06-10 12:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På tal om hög bränsleförbrukning: Har du kollat att det inte finns några felkoder för tändsystemet? T ex kan ett fel på knacksensorn leda till att den ställer tändningen sent för säkerhets skull, och då får man dras med hög bränsleförbrukning men märker inga tydliga felsymptom.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-06-11 06:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kollar inte felkoder på tändningen varje gång jag kollar på bränslesidan, men har aldrig haft felkod i hål 6 (visar 1-1-1) . Kan tyvärr inte kolla tändläget manuellt då svängningsdämparen har separerat igen :cry: :twisted: :evil: Vet inte om det är lönt att skaffa en "ny" begagnad då man inte vet hur dom "hanterat" den. Den byttes (mot en begagnad) för några år sedan då den "separerat". Upptäkte det när skulle nolla motorn inför kamremsbytet i våras. Har ju höjt tändpunkten via polvändning av vevaxelgivaren så sist jag kollade var det 19° FÖD. Har "hört" att man kan kolla knacksensorn via lågnivå ingången i stereon, har inte "läst in mig" närmare på det. Man kanske skulle prova att koppla bort den och se om det blir felkod bara för att se så det fungerar.
Däremot tycker jag att motorn "känns" starkare, snabbare direkt efter kallstart innan lambdasonden börja fungera. Men det kanske är normalt. Man kan ju tycka kanske att motorn ska gå som bäst varm. Återställs kanske tändningssänkningen vid omstart även om felkoden för knacksensorn skulle vara kvar som det görs med "enklare" felkoder i bränsleboxen. Om nu det är något som gör att det inte visar felkoder i diagnostikboxen i hål 6. Det har vid något tillfälle varit felkod för vevaxelgivaren (aldrig bytt) i hål 2, men efter "nollning" har det inte kommit tillbaka

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-08-21 10:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Lite återkoppling på min gamla Volvo, den går precis som den ska och det har inte varit någon felkod på länge nu. Bränsleförbrukningen ligger ganska stadigt på 1,5 -1,6 l/mil (bränsletrycket är numera 2,8 kg med vakuum anslutet) men det är aldrig några egentliga långsträckor. En sak som är lite lustig, denna sommar har jag inte kunnat starta motorn kall (på morronen) utan choke (tryckknapp med motstånd till tempmätaren för motorstyrningen), men resten av dagen funkar det. Det har ju trots allt varit över 15° ända sedan mars, ofta över 20° när jag ska starta. Får se nu framöver när temperaturen sjunker om det bli problem. Har idag "jobbat" med annan sprit, gjort årets "besk". Har en egen malört buske så det blir malört snaps till kräftskivan på lördag.... :)

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 19-09-17 07:13 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har inte haft felkoder på länge och en förbrukning på omkring 1,5 l/mil. Spänningen från Lambdasonden pendlade mellan c:a 0,3 - 0,7V.
Hade lite tid över förra helgen och kopplade loss signalkabeln från lambdan och mätte direkt från lambdan. Motorn var varm och motorn gick på tomgång. Voltmätaren sjönk till under 0,1V (mätområde 1000-dels volt), körde en runda och vid jämn fart (70 - 80 km/tim) visade mätaren under 0,1V. Den visade omkring 0,7V vid gaspådrag (inte fullgas utan bara fartökning på hög växel) och i övrigt omkring 0,1V. Ökade bränsletrycket i omgångar tills det började "vandra" på voltmätaren. Nu ligger mätaren på c:a 0,7V på tomgång, lite över 0,8V vid fullgas på 3-ans växel, c:a 0,3V vid motorbroms och i övrigt pendlade den (sakta) mellan c:a 0,3V till över 0,7V. Kopplade signalkabeln, nollade felkoder och kopplade loss batteriet för att nolla boxarna ordentligt. Startade motorn och lät den gå på tomgång en stund, körde sedan lungt och fint och hämtade båttrailern i (stått i hamnen i sommar) c:a 2 mil. Inga felkoder, körde en runda till (lite mer gaspådrag), inga felkoder. Nu kör jag med 3,5 kg bränsletryck och hittils inga felkoder. Mätaren pendlar som den ska, omkring 0,2 - 0,8V. Strax över 0,7V vid fullgasacceleration. Tankade igår (1,53 l/mil) och motorn går bra. Får se vad förbrukningen är framöver. Motorn kan ju dra mer bränsle snålställd än optimalt inställd.
Torbjörn, vad tror du om detta? Om motorn gått för snålt borde det ju blivit felkod. Kört på 2,8 kg tryck och om jag sänkte aldrig så lite blev det felkod, även när jag ökade trycket. Nu kör jag på 3,5 kg och ingen felkoder (ännu, peppar peppar). Med lite tur kan kanske förbrukningen minska lite :D :D

PS.
Bäsken blev utmärkt..... :oops:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-09-18 05:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eftersom LH 2.4 är adaptivt, så kommer det med tiden att korrigera för "snålställningen". Men det är ju svårt att veta exakt vad systemet har för sig. Styrenheten har ju faktiskt stöd för att sända och ta emot seriedata (något liknande ISO 9141) på ledningen som hos Volvo är kopplad till "blinkdosan", men det verkar inte som om någon någonsin har lagt ner arbete på att ta reda på hur kommunikationen ska gå till.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-09-18 17:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tack för svar. Har kört lite mer än vanligt några dagar, varit i båthamnen (det har ju blåst här) ett par gånger extra + lite annat. Så det blev 10 mil sen söndags när jag tankade idag. Fick i 14,5 l på 10,5 mil, 1,38 l/mil vilket är det lägsta på länge. Får köra ett par tankningar till innan vi drar slutsater. Men, vid kallstarter sedan i söndags har den startat "bättre" och inga "ryckningar" dom första hundratal meterna som vid "dålig choke". Så den får mer bränsle än den fått innan, och utslaget på voltmätaren är närmare "rätt värde" än den varit på länge . Angående "kommunikationen", har du någon aning om hur det skulle gå till? Man blir ju lite nyfiken...... Kan man köra med voltmätare där (diagnostikboxen) istället????

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-09-18 19:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, kommunikationen går till på hårdvarumässigt samma sätt som en av de varianter som förekommer i de standardiserade OBD-kontakterna på moderna bilar. Dvs en ledare för dubbelriktad datakommunikation med ungefär 10 kbit/s , 0 och 12 V som logiknivåer.
Men protokollet verkar inte vara kompatibelt med det som senare blev standarden ISO 9141, eftersom moderna felkodsläsare inte klarar av att kommunicera med en gammal Volvo även om hårdvaran är gjord på rätt sätt.

Vad som skulle behövas här är en hacker som gillar att disassemblera och begripa funktionen hos programkod för den typ av microcontroller som sitter i LH 2.4 och EZ 116K -styrdonen, en variant av Intels MCS51-serie (även känd som 8051). Jag kan leverera ett urval av utlästa binärfiler till den som är intresserad. Mer specifikt har nästan alla LH 2.4 en microcontroller som heter Siemens 80C535 och körs på 12 MHz. Enda undantaget jag vet av är några mycket tidiga LH 2.4-styrdon hos Saab, som har en 80535 (utan C) på 6 MHz.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 19-09-18 19:56 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Det är högt över min kunskapsnivå inom datakommunikation, men intressant att det skulle kunna gå att få ut mer data. Tack så länge, nu kör jag ett tag igen så får vi se hur det funkar :D :D

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 19-11-28 21:22 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 18
Ort: Linköping
Hej, skulle det vara möjligt att du samman ställde en lista på åtgärder som har gjorts för att konvertera bilen? Jag har en 245a -92 som Vardags brukis med B230F motorn och LH 2.4 system.

Mvh Björn :)

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 19-12-01 10:05 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har en justerbar BTR så jag i början körde med förhöjt bränsletryck. Funkade hyfsat, men jag hade en massa andra problem i början så jag rekommenderar verkligen att motorn av i bra skick utan några "små problem" med typ tjyvluft eller avgasläck före Lambdasonden innan du börjar köra på E85
Denna BTR https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... k=&id=1010 har ingen anslutning för mätare för bränsletrycket men jag löste det med en "T"-koppling, har även en större bränslepump för det högre trycket
Sedan köpte jag större spridare. Så det skulle nog ha räckt med dom, om jag köp dom först.
Saabs "röda" spridare som sitter på Saab 9000 turbo ger c:a 40% mer så det borde räcka utan att att höja trycket. När du byter spridare så är en sak viktig, det finns (i princip) 2 typer av dessa spridare som är aktuella. Det finns "högohmiga" och "lågohmiga" . Det är själva spolen i spridarna som skiljer och tar man fel pajar slutsteget i bränsleboxen. Det finns högohmiga turbo spridare på vissa "nyare" Volvo t.ex 850 och V70 man kan använd förutom då Saabs. Det finns en lista på spridare på nätet
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Men den är lååång så jag gjorde en liten sammanfattning på dom jag letade efter, men hittade den inte just nu

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011