Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvo 745 glt
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=5478
Sida 14 av 14

Författare:  lennart e [ tis 19-12-03 10:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Letat överallt på mina datorer utan resultat. Kom på att jag skrev ut en del saker som jag kunde kanske få användning av från jobbdatorn innan jag gick hem därifrån för sista gången. Och se, i en pärm med diverse papper om min Volvo där fanns den....
Bilaga:
20191203_094950-1305x734.jpg
20191203_094950-1305x734.jpg [ 201.09 KiB | Visad 388 gånger ]

Kollumn 1, 3, 11, 12 är viktiga. Längst till vänster står vilka bilar och motorer dom sitter på EV 1 är den elkoppling som sitter på alla B200/230F motorerna (gula fält) impedance är ohm och du ska ha högohmiga, dom flesta turbomotorer har lågohmiga (extra motstånd vid sidan om). Så gula fält och kolumn 3 så ser du hur "stora" dom är i cc/min. Sedan får du leta upp dina spridare i den lååånga listan i förra inlägget Bosch numret står på spridarna, mina original spridare heter 749 (3 sista siffrorna) men det är inte säkert att dina spridare har det. Jag bar B234F motorn (159 hk) så jag borde ha större spridare än dina (116? Hk)
Jag har 0 280 155 759 spridare i nu och ett bränsletryck på 3,6kg (bar). Mätt med vakuumslangen till BTR-en kopplad

Författare:  Bearca [ ons 19-12-11 22:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Tack för svar! Jag har kollat runt och ingreppet hur man än vrider och vänder på det blir runt en 1000 lapp minst för att få till det när man inte känner någon Volvo samlare eller har andra kontakter. Jag funderar på ett ”piggy back” system. Vad tror ni om det? Hiss eller diss?

Författare:  nyfiken [ tor 19-12-12 00:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Piggyback är väl lite mer i tiden. En elektronisk dosa som förlänger pulstiden. Det har funnits ett 40-tal olika att köpa på den svenska marknaden. Det har nog blivit färre i dag? Men samtidigt har det kommit flera modeller från Sydostasien i stället. Om du tittar på någon tänkbar, så se till att det finns köldstartfunktion på den. I den delen av världen är det ingen självklarhet med vinter och kyla.
Sedan är det väl lite svårt att jämföra den ena med den andra, om du hittar två intressanta. Vad det gäller priser så är det kanske så att du får vad du betalar för. Men för samtliga torde funktionen vara att dom förlänger pulstiden så ur den synvinkeln är nog dom flesta lika. Sedan kanske det finns olika tekniker för hur det är löst rent praktiskt. Och kanske i några fall att du själv kan påverka styrningen.
Det har funnits satser för självbyggare men jag tror dom är borta numera.

Läs gärna igenom den här sidan också: http://www.etanol.nu/link-konvertering.php

Författare:  Bearca [ lör 19-12-14 21:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 745 glt

Hej, startade en ny tråd om just piggyback system. Tänkte att det var bättre så. :D

Mvh björm

Sida 14 av 14 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/