Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Konverterad 9000i -88
InläggPostat: tor 09-12-03 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Nu är saaben konverterad med Flexitune X4. Bilen har ett Bosch LH2.4 styrsystem. För att göra inkopplingen enklare så valde jag att skrota en styrbox och montera in flexitunelådan i den skrotade boxen Sedan tog jag en bit av kabelstammen från en annan bil med donet som möter originalstyrboxen. Den kabelstammen går sedan in i den nya lådan genom ett hål. Sedan går alla orörda signaler rätt igenom till boxens don. De andra ansluts på "vanligt sätt" till Flexitune-boxen. Då är det bara att rycka sladden från originalboxen och sätta den i den nya boxen, och montera sladden från den nya boxen till den gamla. På så vis är det lätt att flytta till en annan bil om man vill, och ingen åverkan är gjord på kabelstammen i bilen. Det enda som "hänger vid sidan" är indikeringsdioden (satte den i en larmdosa på vindrutan) och kallstartsknappen ( satte den i Extraljus-knapp i instrumentpanelen).

Hur som helst, det fungerar bra. CE-lampan lös en stund efter att jag tankat E85, men den slockande efter några mil. Vet inte om det är normalt, men larmet var för mager blandning, vilket man kan tänka sig är ok innan Flexitune har reglarat in på rätt bränsleblandning. Bilen går i alla fall kanonbra och jag är nöjd :-) :-)

Hur är det för er andra som kör med X4, klarar ni besiktningens avgasvärden med E85 i tanken?

Hälsningar

Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-03 16:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Omegan jag har som var AutoX4-konverterad då den var i trafik hade inga problem med avgasvärdena på besiktningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 08:35 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Inte lika nöjd längre. Har stött på följande problem:

1: CE-lampan tändes ganska snart igen, och tänds så fort jag kör lite långsammare. På landsväg i jämn hög fart så slocknar den, men i köer, trafikljus mm så tänds den ganska snart igen.

2: Tomgången kommer i självsvängning. Det verkar som om de två seriekopplade styrsystemen försöker reglera ut varandra. Varvtalet svänger mellan 600-1500 med cirka 0,5 Hz. Detta sker dock bara när CE-lampan lyser!

3: Efter cirka 50 körda mil så började den dra väldigt mycket (avläst på styrdonets beräkning). Jag vet att den inte stämmer när Flexitune är installerad, men ändå. Den gick upp emot 2l/mil och bilen rök som bara den.

När jag tog bort installationen och tankade i bensin så försvann problemen. Någon som har några tips? Jag tänker inte ge mig så lätt!

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 08:40 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Kan tillägga också att jag körde med switch istället för tempgivaren för kallstartsfunktionen. Flexitune konfigurerad för att visa lambdavärdet på dioden. På låg belastning/tomgång gick den väldigt magert, och det var också det larmet som tände CE-lampan.

Jag tyckte inte att det gick att se någon skillnad på lambdadioden då kallstartsberikningen kopplades in. Någon som vet vilket förinställt värde den funktionen har?

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-12-14 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Några funderingar :

1. Har du läst av felkoder och sett efter vad det är styrdonet klagar över?

2. Pendlande tomgång är mycket vanligt vid körning på E85 med bilar med tomgångsstabilisering om lambdaregleringen inte klarar av att hålla rätt bränsleblandning utan blandningen blir i magraste laget och motorn svarar långsammare än den borde på en öppning av tomgångsventilen. Typiskt fenomen när man blandtankar en okonverterad bil och har hittat gränsen för hur mycket blandtankning den klarar av.

I ditt fall skulle jag nästan misstänka en halvdålig lambdasond, som antingen reagerar för långsamt på blandningsändringar eller där spänningen inte orkar hela vägen upp till 0,9-1 V då blandningen är fet. Säkraste sättet att undersöka detta är att koppla in ett oscilloskop till lambdasondssignalen och se hur den ser ut - att den slår om distinkt mellan låg och hög spänning utan att tveka någonstans halvvägs och utan att övergångarna blir för "slöa". LH 2.4 är, liksom många andra Bosch-motorstyrsystem av samma generation, ökänt för att inte upptäcka alla slags fel på lambdasonden och sätta en relevant felkod. Det enda slags lambdasondsfel som säkert detekteras är totalt avbrott i lambdasonden eller i kabeln till den.


En annan möjlighet är något jordpotentialproblem - kanske olämpligt vald jordpunkt för Flexitune - som leder till att den inte "ser" verklig spänning ut från lambdasonden. LH 2.4 har ju separat kraftjord (för drivsteg för spridare, tomgångsventil mm) respektive signaljord (för givare inklusive lambdasond och för strömförsörjning av huvuddelen av styrdonet).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 13:48 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

1) Ja, felkoden är för mager bränsleblandning

2) Lambdasonden är helt ny Bosch original.

Jordpunkterna har jag gått igenom och kollat att de är rena och har bra kontakt. För säkerhets skull så har jag dragit en extra jord från lambdasondens hölje till chassijordpunkten för systemet.

I kopplingsschemat för styrboxen så finns mycket riktigt ett par pinnar som är benämnda signaljord och en för chassijord. Dock går alla dessa till samma jordskruv i chassit, så någon större potentialskillnd internt i styrboxen kan det inte vara frågan om. Jag ska kolla vilken pinne jag tog till flexitunes GND, men jag tror att jag tog chassijorden då lambdasondens jord är just chassijorden.

Kör nu utan flexitune och på bensin. Efter att ha kört cirka 20 mil så tändes CE-lampan igår kväll. Har inte hunnit läsa ut koden ännu, men något verkar vara fel i alla fall. Det enda som jag inte kollat ännu är urluftningsventilen till kolfiltret. Ska försöka hinna kolla den snart, men det är ju snart jul också.....

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-16 20:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Martin H skrev:
I kopplingsschemat för styrboxen så finns mycket riktigt ett par pinnar som är benämnda signaljord och en för chassijord. Dock går alla dessa till samma jordskruv i chassit, så någon större potentialskillnd internt i styrboxen kan det inte vara frågan om.

Poängen med en separat chassi/kraft-jord och signal-jord är att givarna (i detta fall lambdasonden) kan ha olika potentialer i förhållande till kraftjord.
Anslut signaljorden i Flexutune till lambdasondens signaljord för att kunna mäta rätt, inte i kraftjord.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 08:31 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Då Lambdasonden är av tretrådstyp så är lambdasondens jord just chassijord, som jag använt. Kraftjord skulle nog i detta fall vara den direktanslutning som finns mellan -polen och startmotorn, men den har jag inte använt. Signaljorden skapas från chassijorden, för styrdonets skull. D.v.s utanför LH-donet så är chassijord och signaljord den samma.

I donet in till LH-styrboxen finns det tre pinnar som går till jord, varav två benämns chassijord och en signaljord. Bägge går dock direkt till samma jordpunkt i chassit. Intern i boxen hanteras de så klart separat, men då det inte går några jätte stora strömmar så är inte spänningsfallen över den korta ledningen mellan jordpunkten och boxen särskilt stort. Anledningen till att de är separerade är ju just det att i signaljorden går försumbar ström, medans i chassijordstiftet går större strömar. T.ex returen för spridarna. Om det finns någon filtrering av signaljorden så är den intern i styrboxen, och kan inte komma flexitune till godo.

En bra idé kan kanske vara att skapa en "ny" jord för Flexitune direkt ifrån samma chassijordpunkt som LH-boxens samtliga jordanslutningar går till.

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 11:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om lambdan inte verkar vara kompatibel, t.ex. för att det är fel sort (en som inte pendlar mellan 0.2 och 0.9 volt) eller för att värdena ballar ur med kraftjord som flexitune använder, kan du ju alltid köra utan den funktionen och ställa in manuellt när du vill köra på bensin igen. Då förlorar du ju dock det praktiska i att kunna byta till 100 % bensin genom att bara tanka det. Det som jag tycker är riktigt smidigt med autox4 för mig som alltid kör E85, är kallstartsfunktionen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-12-17 14:47 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Gällande kallstartsfunktionen så kunde jag inte märka någon skillnad då jag kopplade in den (tryckknapp). Lambdavärdet förändrades inte och gången påverkades inte. Någon som vet hur den är ställd från fabrik? Jag har inte läst in något nytt värde från potentiometern, men antog att den stod ungefär i mitten av reglerområdet.

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 08:51 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Har lagt lite tid på detta i mellandagarna. Jag gkorde om hela installationen, och tagit bort den "extra" LH boxen. Nu är den installerad löst enligt instruktion. Det märkliga är att CE tänds då jag kopplar in lambdasignalen till X4:an. Detta även om jag inte har kopplat in spridarsignalen, utan kör den rakt förbi (bensin i tanken såklart). Det verkar som om det inte går att ha två styrboxar hängande parallelt på samma lambda. Har någon av er andra som använder X4 upplevt liknande problem?

Funderar på att sätta dit en egen lambda för X4:an.

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Martin H skrev:
Hej!

Har lagt lite tid på detta i mellandagarna. Jag gkorde om hela installationen, och tagit bort den "extra" LH boxen. Nu är den installerad löst enligt instruktion. Det märkliga är att CE tänds då jag kopplar in lambdasignalen till X4:an. Detta även om jag inte har kopplat in spridarsignalen, utan kör den rakt förbi (bensin i tanken såklart). Det verkar som om det inte går att ha två styrboxar hängande parallelt på samma lambda. Har någon av er andra som använder X4 upplevt liknande problem?

Funderar på att sätta dit en egen lambda för X4:an.

/Martin


Prova att, med kall motor, bortkopplad lambdasondsförvärmning och påslagen tändning, mäta spänningen på lambdasondssignalen med bortkopplad respektive inkopplad X4.

Lambdasondsingången på LH 2.4 och liknande Bosch-motorstyrsystem ser ut så att signalen är kopplad via ett motstånd på ca 50 kohm (jag har sett mellan 33 och 56 kohm) till en referensspänning på ungefär 0,5 V. Två komparatorer med omslagspunkt ca 0,05 V under respektive över referensspänningen känner av signalen. Om den ena komparatorn är aktiv men inte den andra, så tolkar programvaran detta som att lambdasonden är kall eller ej ansluten. Om båda ger "låg" så innebär det mager blandning, om båda ger "hög" så innebär det fet blandning.

Med avstängd motor och kall lambdasond borde spänningen alltså ligga på ungefär 0,5 V och inte ändras för att man kopplar in X4. När motorn är igång och lambdaregleringen fungerar så bör spänningen växla mellan 0 och ca 0,9 V, aldrig ligga stilla någonstans däremellan och aldrig gå under 0 eller över 1 V.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-04 12:51 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Tack för tipsen! Du verkar vara riktigt insatt i LH-systemet! Kul att veta hur det är kopplat innuti styrdonet.

Det du föreslår är ju ganska enkelt att testa då jag har valt att förgrena lambdasignalen vid skarvdonet för sonden. Signalens kabel är ju skärmad till styrdonet, så jag ville inte skära upp skärmen.

Återkommer när jag testat. Man kanske skulle plocka hem ett oscilloskope från jobbet och titta på signalen när motorn är igång också.

Man lär så länge man lever.

Hälsningar Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-05 08:29 
Offline

Blev medlem: ons 09-11-11 08:13
Inlägg: 12
Ort: Sollentuna
Hej!

Har nu mätt upp spänningen. Med X4 inkopplad så var spänningen 0,44V och med bara LH-boxen inkopplad så steg den till 0,55V. Det verkar som referensspänningen ligger något över 0,5V och att X4 lastar ner den cirka 0,1V. Om komparatorerna ligger 50mV från refspänningen så blir det ju inte riktigt bra.

När jag körde med CE-lampan tänd och X4 inkopplad så blev tomgången väldigt ojämn och bilen rykte och luktade illa. Det verkar som det blir värre efte någon mils körning. Tydligen så fungerar inte adaptionen i LH-boxen som den ska när lambdasignalen är felaktig.

Nu provar jag att sätta lambdaingången hårt till +12V. Verkade fungera nu i morse i alla fall.

/Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-05 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det någon som vet hur X4:s lambdaingång ser ut? Om det sitter ett belastningsmotstånd från den till jord av någon anledning, så kanske man helt enkelt kan ta bort det och lösa problemet på så sätt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011