Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 11-09-09 18:56 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Hej,
Jag har en Volvo 940 -94 med B230FB motor, med 531topp, VX3 kam 11.5 i komp (planad 2.3mm) och Halo tändstift
Har mätt upp hur motorn gick med min bredbands lamdasond, LM-1.
Det visade sig att motorn gick (så fort lamdasonden blivit varm) på lamda 1.0 även på fullgas! Jag blev helt paff trodde den skulle gå oreglerat vid full gas och på ~12:1 men den gick reglerat hela tiden trots jag körde som tusan. Vid plötslig fullgas såg man att den fettade på (acceleration sprut) men bara i en bråkdel av en sekund.
Detta kan inte vara bra för motorn då den borde gå varm vid full gas.

Jag har provat olika bränsleboxar, samma resultat, även ett trimchip till bränsleboxen. Samma resultat. Fullgaskontakten fungerar, både mätt på kontakten vid bränsleboxen och testat provprogrammet blinkar 3-3-3.
Den gick även så med orginaltopp (530) och M-kam.

Någon som har erfarenhet från detta? Skall det vara så här?
Är lite inne på att det kan vara LMM som är fel eller defekt.

När allt fungerar tänkte jag köra på 100% etanol.
mvh
Anders


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-09 19:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om den går lambdareglerat även på fullgas trots att fullgaskontakten fungerar och styrdonet bevisligen får signal från den, så är enda rimliga förklaringen att programvaran i styrdonet inte vill fullgasanrika. Det kanske finns något ytterligare villkor, t ex att varvtal eller motortemperatur måste vara över ett visst gränsvärde eller att knacksignal måste komma från tändsystemet, för att fullgasanrikningen ska gripa in.

Om det hade varit fel på LMM så skulle lambdaregleringen ha fått svårt att hänga med vid delgas eller tomgång, och så småningom skulle det bli tänd motorelektronikvarningslampa och en flock felkoder.

Vid körning på E85 är det ingen nackdel att vara utan fullgasanrikning, åtminstone inte på sugmotorer. Fords FFV-bilar går t ex lambdareglerat även vid fullgas på E85, men vid körning på bensin fullgasanrikar de utom vid segdragning på mycket låga varvtal. Det finns en del fall där man har varit tvungen att koppla bort fullgasanrikningen i samband med etanolkonvertering, för att motorn har surat ner sig på fullgas.

Förresten, kom ihåg att den absolut vanligaste orsaken till mystiska felsymptom på Volvo med LH-jetronic är interna kortslutningar, överledningar och glapp i kabelstammen på vänster sida av motorblocket. Isoleringen på ledningarna tål inte kombinationen av värme, olja och bränsleångor hur länge som helst, om man skär upp plastslangen utanpå kabelstammen hittar man ofta spröd och avflagnad isolering, och många möjligheter till kortslutningar mellan helt ovidkommande signaler som ger mycket märkliga symptom. Man bör alltid vara misstänksam mot den där kabelstammen, speciellt om det rör sig om bilar som har gått mycket långt eller någon gång i historien har varit oljiga i motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-09 19:43 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Hej!
Tack för det snabba svaret.
Jag har också varit inne på att det är chipet som bestämmer att den inte skall gå oreglerat. Det som talar mot det är att jag köpte ett trimchip och det var exakt samma som orginalchip. Jag har också läst att den skall gå oreglerat från 2950rpm (och fullgas) hur sant nu detta är.
Det du säger om LMM stämmer nog bra, den skulle gå konstigt framför när man startat motorn. Dvs då går den ej på lambdasonden utan på chipet och LMM.
Då kan det inte vara mycket mer än temperaturgivaren som sitter i toppen?
Hur inverkar lufttemperatur sensorn?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-10 17:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Normalt finns ingen lufttempgivare på LH 2.4 - i och med att LMM är av varmtrådstyp så mäter den korrekt massflöde oavsett lufttemperaturen. Lufttempgivare hittar man på insprutningssystem med mekanisk LMM (t ex L-jetronic och äldre Motronic) samt sådana som styrs av undertryck (MAP-sensor) eller gasspjälläge.
LH 2.4 -styrdonen har dock en ytterligare ingång för tempgivare, men den används normalt inte på svensksålda bilar. På Volvo för USA-marknaden utnyttjas den för att mäta temperatur på EGR-röret och på det sättet övervaka att EGR fungerar, vilket tydligen var ett lagkrav där redan i slutet av 80-talet.

Tänk på att Volvo med LH 2.4 har en dubbel motortempgivare, i givaren sitter två NTC-motstånd, kopplade från var sitt stift till jord. Det ena används för insprutningen och det andra för tändsystemet. Om du vill kunna utesluta fel på tempgivaren och simulera varm motor, så lossa kontakten från givaren och anslut motstånd på t ex 270 ohm från vardera flatstiftshylsan till jord (lämpligen jordpunkt på toppen eller insugningsröret). Båda NTC-motstånden är likadana, men mätkretsen ser olika ut i respektive styrdon så man får inte samma spänning över dem. Jag vill minna att spänningen över givaren för tändsystemet normalt är högre än spänningen över givaren för insprutningssystemet.

Men det kan ju också vara ett problem med någon av de signaler som går mellan de båda styrdonen, som gör att det inte blir någon fullgasanrikning då du väntar dig det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 09:01 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-05 20:33
Inlägg: 19
Ort: Från Kävlinge, Skåne
Tack för tipset Torbjörn!
Jag skall mäta upp tempgivaren i toppen. Jag visste inte att det satt två givare i den!
Har funderat lite på kablarna mellan tänd/bränsleboxarna men låter lite osannolikt men man vet aldrig.
Återkommer med resultat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011