Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-12 09:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 11-09-11 14:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Forumet packade ihop för att någon hacker ej kunde hålla fingarna istyr
men som sagt jag har införskaffat mig i ämnet följande:
Bild
spisen är en pigg centralinsprutad 1,1 litare med överliggande kam och modernt fördelarlöst tändsystem och Magneti-marreli motorstyrning
fungerar hygglig med 50% E85 inblandat

jag har införskaffat mig en Uniscan interface 1.83, jag har ännu ej fått ihop en bärbar som fungerar med denna
programmet måste köras i rent dos vilket innebär windows 9x,

jag har provat men en PCMCIA-komport samt en USB -variant
men icke eftersom ingen av dessa interface har drivare för Dos, dock hade jag en bärbar 386:a med dubbla komportar som gav tecken på att fungera med denna eftersom k-linen blinkade, men DC-jorden och com-portarna jord hade potentialskillnader , så startade den datorn alldrig mera när jag anslöt den till en dc-omvandlare för att ta batteriström till att driva datorn från bilens batteri, eftersom uniscan-interfacet tog sin drivning från samma strömkälla, :cry:

så nu gäller det att få tag på en dator där man kan får en extra com-port tex. genom en dockningstation eller ett PCMCIA-kort med drivare för dos

men idag har jag varit ute och och titta på spridarpulserna med mitt hongkongimporterade UNi-T UT81B Oscilloskop med USB interface och tagit följande bilder:

Bild
här är den kopplad så att den röda kabeln går till går till B+ och den svarta till spridarventilen

Bild
här är den kopplad så att den svarta kabeln går till går till Jord- och den röda till spridarventilen

spidareventilen är lågohmig ca 2ohm och inget förkopplingsmotstånd finns överhuvudtaget
ocsilloskopet är ställt på 20V/ruta och timen på 500uS men på bilderna ska detta delas med 2 eftersom skopet har hälften så många rutor som bilderna

jag har även öppnat upp ECU:n men det har ej gett mig något vettigt

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-27 13:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Sådär nu har jag börjat förberreda för installation för en beställd bioadapt

Bild

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-02-27 13:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Spännande undrar om min Citroen BX med Magneti Marelli G6.10 också har lågohmig injektor.

Jag har än så länge bara höjd bränsletrycket från 0,8 till 1,5 bar och det funkar också ganska bra, systemet verkar automatiskt öka anrikningen om en (kall)starten inte funkar, det kan då bli lite för mkt sedan när motorn går om man fick göra flera startförsök men jag använder ändå nästan alltid motorvärmare.

Har du koll på alla anslutningar annars finns de här https://doc-08-94-docsviewer.googleuser ... vnnivttt55

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-05 21:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har nu en bioadapt på G som ska kunna driva lågohmig insprutningsventil direkt utan motstånd

och jag fundera på dessa kontakter den 2 poliga varianten för snabb in och urkopplig vid evt. felökning
och såfall använda stift 1 till ECU och stift 2 till + tändning 15
har för mig att den finns någon monopointversion med sådana kontakter Opel Corsa ?

http://www.tme.eu/en/katalog/?idp=1#md5 ... rch%3Dtyco

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-23 20:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag har nu under en tid fjottlat med detta, jag har fått hem den nämda bioadapter som jag först kopplade in med en sockerbit motorn spottade och fräste troligen dålig jord alt. samma jordpunkt som ECU:n, har köpt hem nämda kontakter och monterat för snabb in och urkoppling (2 till inj och 1 till +) + har jag tagit via ecu:s kontakthylsa nr:35, och skarvat in ledare i kontaktdonet till ECU:n för insprutningsventilen samt lagt i ett motstånd på 3.3 ohm i bioadapterns kabelhärva mellan ventilen och ECU:n, återigen pga. av dålig jord så dog adaptern vid startförsök men med en bättre jordpunkt har jag varit ute och provkört och bioadaptern lägger full spänning (>10 volt)över insprutningsventilen obserberat med hjälp av oscilloskop under hela öppningsfasen även med byglat motstånd vilket innebär att motståndet måste finnsa på plats för att inte insprutningsventilen ska brännas sönder,
nästa ste är att lägga en elektrolyt övet motståndet för att få en viss "peak and hold" funktion utprovat genom körning, oscilloskop och prova olika värden

återkommer med mera info och bilder

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-08-11 14:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Nu ge jag upp detta och lägger det på is åtminstånde närmaste tiden

här är en bild på inkopplingen:
Bild

ett motstånd på 3.3 ohm är kopplat mellan insprutningsventilen och boxen, detta ger ändå en viss "peak and hold" funktion
då insprutningsventilen har en ganska hög resistans vid tillslagsögonblicket, boxen gen en ren likspänningspuls ut, bilens motor styrning har antagligen en för smal adaptionsområde för att det ska fungera, när man sätter den i E70 eller E85 läget så får motorn alledes för mycket bränsle och den håller då på att kvävas

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 12:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
jag har i dagarna besiktigat bilen

jag var inne den 1 okt och fick följande värden:
CO 5,0
HC 500
CO 2500
Lambda 0,73
bränsle:95okt med en liten skvätt E85

byte av lamdasond och jag var inne med den nästa dag och den kunde ej godkännas pga av hög HC på 145 någonting

konvertering med flexitune II och förkopplingsmotstånd på 3,3 ohm
och åkte in med den igen idag 30 okt och fick godkänt
CO 0,0
HC 043
CO 2500 0,0
lambda 1,02
bränsle: Koncenterad spolarvätska från gekås :D

min fråga kan missen vara slut ?

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 15:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Den drar kanske i sig lite olja förbi ventiltätningarna?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 16:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
Om katalysatorn börjar vara dålig så brukar det synas på både CO och HC. Om det bara är HC som är högt så tyder det snarare på något motorrelaterat.

En klassisk sak är ju tjuvluft (t ex genom ett läckande bromsservo) som gör att någon cylinder får magrare blandning än de andra.
En annan sak som kan medföra höga HC-värden är om någon avgasventil skulle vara lite otät så det pyser ut oförbrända gaser.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 17:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Den tar en del olja ca 1 liter på 300mil, det kommer en rökpuff ibland vid start när den stått ett tag, har 5w-40 olja från motorgold i tråget, en tjock olja enligt datablad
http://www.motorgold.de/mg/component/op ... 5/lang,en/

då kanske en 5w-50 olja ska i vid nästa besiktning, man fyller på ca 2 liter och toppar upp efter besiktningen med 5w-40

denna 5w-50 är tjock som sirap:
http://www.motor-oel-guenstig.de/Motoro ... ::138.html
http://www.pennasol.de/pen/component/op ... 4/lang,en/

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-29 23:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Fantastisk att du kom igenom med ”E100” då, eller var de inte så noga när de kollasde avgasvärden sista gången?

Det är inte svårt att byta ventiltätningarna men du måste lyfta toppen tyvärr, å andra sidan kan du då passa på att plana den till ca 13,5:1 kompression och få en ännu piggare motor och lägre förbrukning med E85 på köpet.

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 08:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Bilen ska säljas, svårt att få den att gå bra med flexituneII (vill tveka vid pådrag) troligen pga. att den orginal saknar motståndet och har "peak and hold" jag tankade fullt med e85 igår så när det är halv tank kvar åker den väck, att lyfta på mössan det blir lite för mycket mekande

det är svårt att få tag på en bra småbil till bra pengar, billiga begagnade småbilar är hårdvaluta

om några år kanske denna rullar vidare i afrika med utbränd katt

en ny polo Tsi för ca 135-140.000 som man finner på blocket hos olika handlare ligger nära tillhands

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 09:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Aha nu ser jag oscilloskop bilderna, men jag tror inte det är peak & hold.

Tvekande vid gaspådrag blir det lätt i monopoint insprutning när luft och eller insuget är kall, eller kommer du kanske upp i 100% duty cykle då?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 20:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Jag satte dit en förvärmeslang där det saknades en, vet ej om jag inbillade mig men den verkade gå lite bättre, det är mycket möjligt att det blir full duty cykel, vilket nästan uppstod vid körning på bensin vid gaspådrag, jag tankade full med bensin nu i kväll och den har då dragit ca 0,9 liter milen inkl. en del kallstarter, och flexitunen är bortplockad eftersom den ska göras klar för försäljning i helgen, den är besiktigad till feb-2014 tänkte begära 10.000:- för den,billiga småbilar är hårdvaluta, har en halvdassig R5:a ståendes som ska tas i trafik igen istället för denna

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011