Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: mån 11-09-19 19:02 
Offline

Blev medlem: mån 11-09-19 18:57
Inlägg: 3
Jag har en VW Tiguan TSI150 som jag skulle vilja konvertera till E85 drift (Multifuel). Är det någon som vet om det går och vart jag ska vända mig i sådant fall? Jag har varit i kontakt med de flesta firmor som har länk på etanol.nu men det är ingen som vill ta sig ann uppdraget.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: mån 11-09-19 20:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Denna motor klarar en hel del upp till 100% innan den protesterar, enda symtomen är tänd motorindikator vid ca E50 och kallstartsvårighet vid ca 80% E85 eller mera, kallstaten fixar man med oljetrågsmonterad motorvärmare inkopplad minst 2 timmar

så kör ned tanken till rött och fyll på e85 för några 100:dringar och provkör

ukrainska bioadapt verkar evt. ha en version för Fsi på gång:
http://bioadapter.com/product_info.php? ... ucts_id=45

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: mån 11-09-19 21:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag som först inte visste vad för bil det handlade om, sökte den på Google. Där såg jag att den fanns i lite olika motoralternativ. Och någon motor satt även i Golf GTI. Utan att veta, tycker jag att om det är en välkänd motor med välkänd teknik, så finns det väl inget som hindrar att du konverterar den till E85.

Naturligtvis kan man låta någon annan göra det, men många av dom metoder som presenteras på den här sidan är ju "Gör Det Själv".

Vi kan ju börja med att fråga om du har prövat med blandtankning? Alltså om du har blandat i en lägre procentsats E85 i bensinen? Det kan man enkelt börja med för att utröna hur mycket E85 motorn vill ha. (I blandprocent). Man börjar t.ex med 15 liter E85 och resten bensin i en (nästan) tom tank. Nästa gång man tankar ökar man till 20 liter E85, och fortsätter så uppåt med 5 liter extra vid varje tankning. Samtidigt sparar man kvittona eller skriver körjournal så man vet vilken blandningsprocent man har. Skulle bilen börja gå lite dåligt, t.ex inte svara som vanligt på gaspådrag etc. etc. (ofarligt) så vet du var gränsen för inblandning går. Fyll på med 5 liter bensin igen, så går den bra på nytt. Det kan tänkas att den klarar rätt mycket E85, men det är bara spekulation från min sida. Du får pröva själv. Jag har prövat med blandtankning och kört så i mer än 5 år i en Volvo 240. Det finns inget som helst bäring i påståendena om köldstartproblem eller ökad bränsleförbrukning, i alla fall inte i den måttliga blandprocenten jag hade (30% etanol).

Vill du konvertera bilen för att köra på enbart E85, så gäller väl i stort sett dom fyra metoder som beskrivs här på forumsidan.
* Bränsletryckökning ("omodernt").
* Piggyback, en "elektronisk dosa" som påverkar insprutningen. Lätt att göra för den normalhändige. Och lika lätt att återställa om det behovet skulle uppstå.
* Byte till större spridare. Kan bli knepigt om man tvingas köra på bensin igen vid något tillfälle.
* Omprogrammering av styrdatorn. Dyrt, men inte omöjligt. Dock inget för den oinformerade på området. Vanligtvis överlåter man det på någon kunnig (firma).
Sedan finns det väl möjligen kombinationer av några metoder, t.ex ökat bränsletryck och större spridare.

Så du får ta ställning till vad du väljer att göra. Många som har sökt den enklaste metoden har valt Piggyback. Men återkom så får du mer information om vad som är lämpligt i det ena eller andra fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: mån 11-09-19 22:32 
Offline

Blev medlem: mån 11-09-19 18:57
Inlägg: 3
Tack för bra svar.

@ biltema 10w30: Har du egna erfarenheter av TSI150-motorn eller var har du fått dina erfarenheter ifrån?

Vad finns det för risker med att prova blandtankning eller att köra på 100% E85 utan att göra några andra åtgärder med motorn först?

När jag ringer till en VW-verkstad säger de att man absolut inte får köra på E85 utan att först programmera om styrdatorn, byta spridare, diverse packningar m.m. Att låta VW göra detta är omotiverat dyrt.

När jag ringer till försäkringsbolaget får jag till svar att motorförsäkringen inte täcker skador om jag tankar E85 eller om jag gör några förändringar i motorn och något skulle gå sönder eller skadas till följd av det.
Försäkringen skulle dock gälla om modifieringen av motorn är gjord hos en certifierad verkstad. BSR och Autotech motor skulle eventuellt vara godkända för detta men det är lite oklart och när jag kontaktar dessa firmor har de ingen erfarenhet av TSI150 och kan inte göra jobbet.

Bilen är ju relativt ny (2008) så jag vill inte ta några onödiga risker.

Vad kan hända med motorn om man kör på E85?
Är det några delar som kan slitas mer?
Bör en annan typ av service göras?
Hur förbränns E85 jämfört med bensin? Högre eller lägre temperatur?
Blir smörjningen sämre av E85 så att motorn slits snabbare av den anledningen?
Finns det någon grund i det som VW-verkstaden påstår?

Jag kan för lite om motorer för att göra ingreppet själv och vill hitta ett sätt att göra det på som accepteras av försäkringsbolagen och ett sätt där jag inte riskerar att förstöra hela bilens värde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: tis 11-09-20 05:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Att du får det svaret av en VW-verkstad är ett standardsvar

någon känd metod för att konvertera denna motor finns ej
du kan inte använda tryckregulator inte heller piggyback,någon känd metod för konvertering finns ej

Normalt kör man inte sönder en bilmotor på E85 så länge man inte låter den misstända,

jag har ingen erfarehet av Tsi150 men väl Tsi140 som jag har
vilket den klarar galant

när det gäller Service/oljebyte så kör 1500mil som vanligt

det som däremot tar kol på dessa motorer är förlängt oljebytesintervall 3000mil vilket garanterat såfall kommer att ske innan 15.000mil, det är sånt som verkstäderna tjänar flis på


:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: tis 11-09-20 06:46 
Offline

Blev medlem: mån 11-09-19 18:57
Inlägg: 3
Tack då vet jag lite mer.
Jag upptäckte att svaren på många av mina frågor finns i andra trådar men om det är någon mer som har specifik kunskap eller erfarenhet av VW Tiguan eller TSI150-motorn är jag tacksam för fler svar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: tis 11-09-20 14:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Till att börja med:
Vad är det för årsmodell på VWn?
Vad är det för motorkod?
Det underlättar när det gäller att ge förslag. Jag har till exempel en fuelrail till Golf GTI mk2 hemma som ligger och inte gör någon nytta. Det skulle kunna gå att använda den. Köpte den för att konvertera min Peugeot, men det blev aldrig av innan jag sålde den.


nyfiken skrev:

* Omprogrammering av styrdatorn. Dyrt, men inte omöjligt. Dock inget för den oinformerade på området. Vanligtvis överlåter man det på någon kunnig (firma).

Jag vet att vissa årsmodeller kan man göra detta själv med en VAG-COM kabel och en laptop. Man kommer bland annat åt att ändra styrgränserna som gör att ECU:n larmar för Long-Term-Fuel-Trim.
Med en justering där samt feta på kallstartsanrikningen har man i princip gjort en Flexi-fuel bil. (Dock visserligen utan fördelarna med att ställa tändkurvorna för etanol, men det gör man ju inte mer piggy-back heller).

Jag ska hålla utkik efter de sidorna. Det var nog 3år sedan jag läste dessa.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Tiguan TSI150
InläggPostat: tis 11-09-20 17:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Dr. Mabuse skrev:
Till att börja med:
Vad är det för årsmodell på VWn?
Vad är det för motorkod?


årsmodellen är 2008 enligt tidigare inlägg
och spisens motorkod troligen CAVA

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011