Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 02:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11-10-27 21:37 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Hej,

Kör min Skoda 1.8T konverterad med vagcom. Tyvärr går cranking enrichment inte att höja tillräckligt för kallstarter så jag tänkte ge den ett kallstartsmotstånd.

Problemet är att tempgivaren är gemensam för instrument och ECU, 4-polig.

Någon som vet vilken/vilka pinnar/sladdar som går till ecu och har värden för resistansen vid några givna temperaturer?

mvh
Alex


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-28 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I en sån där dubbeltempgivare har NTC-motståndet för motorstyrsystemet ungefär dubbla resistansen jämfört med det för motortempmätaren (vid +20 °C ungefär 2,5 respektive 1 kohm), så enklaste sättet att ta reda på saken är nog att lossa kontakten från givaren och ohmmäta.

Med största sannolikhet är har givaren för motorstyrsystemet Bosch's gamla standardkaraktäristik, se http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf .
Tyvärr står resistanserna vid olika temperaturer inte riktigt i klartext utan man får ta Rt/R25-värden ur tabellen på sida 4 och multiplicera med R25-värdet på sida 2.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-03 22:23 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Tackar!

Blir semester, besök på elfa och lite mekande i morgon.Vilken effekt ska extramotstånden tåla för att man ska vara på den säkra sian?

mvh
Alex


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 09:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Effektutvecklingen är helt försumbar, så vanliga 0,25 eller 0,6 W hålmonterade motstånd duger utmärkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-04 19:05 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Verkar stämma, har 2kOhm och 4kOhm vid ca 10 plusgrader.

/A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 21:02 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Kopplat in ett motstånd som vid ca 5 plusgrader lurar styrsystemet och tro att det är -14 grader, nu startar bilen klockrent iaf net till nollgradigt. Inte heller verkar motorstyrer så intelligent så det sätter felkod av att motortempen hoppar upp ca 20 grader då man släpper knappen. Någon som råkat ut för dylik felkod?

/A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011