Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-04 19:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-24 11:06
Inlägg: 6
Ort: Skinnskatteberg
Hej
Jag har en Picanto som har 1.2l Kappa 4 cyl motor. Och jag vill börja tanka etanol för att spara på både pengar och miljö. Problemet är att jag är feg, köpte den ny för att slippa problem och jag gillar garantin.
(jag vet att Kia's 3 cyl motor går på både gas och etanol) Min bil ska klara 10% etanol inblandning i bensinen, undra om den klarar mer?

Kan någon snäll själ som har mer motorkunskap ge mig råd? är det någon här på forumet som tankat etanol i en kappa motor? (jag har sökt men ej funnit)

/Andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-04 19:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Lurigt att mixtra med en motor som har garanti. Jag skulle personligen inte göra det, och speciellt inte på en Kia då min erfarenhet av dom är att garantin verkligen behövs.

Om du vill chansa så tanka mer och mer etanol tills Check engine tänds, antingen släcker du den själv, eller tankar bensin så den slocknar. Loggar du tankningarna har du hittat var gränsen går för att köra utan ingrepp.

Nästa service kollar verkstaden felkoder och ser antingen att a: koden har slocknat och funderar på varför har den kommit eller b: någon har nollställt koden mellan service vilket också kan väcka misstankar eller c; de märker ingenting


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-04 19:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har ingen erfarenhet av din motor och jag är långt ifrån den kunnigaste här på forumet. Men jag skall kommentera dom här siffrorna med 10% etanol. Från början när man började med låginblandning sa ju många fabrikanter att det skulle inte gå alls. Till och med *Svensk Bilprovning sa att det var farligt, bilen kunde börja brinna och gå till väders!
Så småningom kom en lag på 5% inblandning av etanol i all blyfri 95 oktan. Okey sa bilindustrin, 5%! Nu har bl.a EU varit pådrivande och Sverige har aktivt deltagit för att det skall bli motsvarande lag om 10% etanol (Men i Sverige drar man ut på det, men det kommer. Någon gång?) Då säger bilindustrin: 10% etanol, det går bra! Och det är alltså läget nu. Skulle det komma en lag om 15% så fortsätter kanske bilindustrin på det tidigare spåret och säger OK då också. Men då börjar det krisa sig för gamla förgasarbilar. Dom klarar knappast mer om man inte konverterar dom. Men då skulle ju bilindustrin egentligen bli glada för då får dom sälja fler bilar som ersättare till alla gamla förgasarbilar. :wink:
Bilindustrin godkänner alltså inte mer än vad dom är lagvägen tvingade till. På det här forumet vet vi genom erfarenheter sedan många år att det går med mycket mer. 100% E85 om det är så. Det gäller bara att ställa om bränslesystemet, så kallad konvertering för den nya bränsleblandningen.
Din bil kanske inte är bland dom vanligaste, men jag är övertygad om att du kommer att få goda och hållbara råd här. "Häng kvar!" som man säger i telefon.

*Den här uppgiften stog på baksidan av den infobroschyr som man fick från Svensk Bilprovning i samband med att man blev kallad och samtidigt fick ett tidsförslag. Det upphörde så sent som 2006 eller 2007. Jag minns det inte exakt, men det gav reaktioner på det här forumet. Det kanske går att söka fram?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-04 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har hört att KIA har gått ut med erbjudande om etanolkonvertering av dessa bilar..!
Kanske något att kolla upp.
Iaf tyder det på att dessa motorer tål etanol, troligen bara ngn mjukvarauppdatering för att medge större adaptering + en hyffsad kallstart.
Ingen annan KIA-ägare som fått sådant erbjudande?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-04 22:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kolla den här länken, en bit ner på sidan: http://newpicanto.wordpress.com/all-new ... /features/
Bilen finns tydligen i en "Brasiliansk version" för E85 får man anta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: lör 12-03-10 18:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-05-24 11:06
Inlägg: 6
Ort: Skinnskatteberg
Hej igen

Jag funderar starkt på att köpa någon sorts piggyback som man kan koppla in utan åverkan på bilen.
Vet att det finns med styrning från lambda, men då måste jag tjyva på lambda kabel och då ryker garantin om verkstan upptäcker strömtjyven. Men om jag kopplar in box bara på spridarna så borde den hindra att motorlampan tänds eller annan felkod registreras. Om någon kod registreras så borde jag ju kunna släcka/radera den koden ur boxen innan bilen ska in på service.

Då återstår problemet med att motoroljan kommer lukta sprit vid service, som jag ser det är det enda sättet att komma runt det att själv byta ut oljan innan service ca 200 mil innan och endast tanka bensin fram till servicen. Och jag får absolut inte glömma att ta bort piggy-boxen innan service.

Sänkt milkostnad med uppskattat ca 1 kr milen. blir 1500kr innan nästa service - 4 liter feltema olja a 40kr litern =120 kr

1500 -120 = 1380kr vilket gör att jag tjänar in en box på ett år om boxen kostar under 3000kr

Någon som har ett förslag på en bra billig box med sjysst kallstart?

Det var så mycket enklare att GL-konvertera min gamla opel, den kostade ju gratis jämförelsevis.

Har jag tänkt helt fel någonstans så kom gärna med tips.

/Andreas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-18 14:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Strunta i garantin!...Ska du ändå byta oljan själv så sparar du ju massor av pengar på det om du eller någon du verkligen kan lita på dessutom gör övrig service själv istället..
Då vet du dessutom att allt blir gjort..
Dessutom kan de alltid se om du kopplat in en piggyback ändå, hur ska du dölja kabelkopplingarna?

Men fråga först om ÅF kan erbjuda konvertering, har som sagt hört att de gick med ngn form av erbjudande för en tid sedan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-18 18:55 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Bioadapter.com kan väl kopplas in och kopplas ur utan att det syns efteråt?

Vad jag fattar så behöver den bara kopplas in på spridarna med snabbkopplingar. Samt Jord, konstantplusmatning och över tändningslåset.
Som jag förstod det så kunde man ta tändningslås strömmen från spridarmatningen. Så då kan man ju skarva in den strömmen på adapterns egna sladdar. = minimalt med ingrepp. Den boxen behövde inte kopplas in på lambdan.

ps. Jag har svårt att tro att de på verkstaden luktar på oljan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-18 20:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På många "reklamfilmer" om piggyboxar ser man att dom fäster boxen i motorrummet. Det kanske går bra i Californien där det regnar en (1) dag om året ungefär. Och även liknande ställen. Men här i Norden med det klimat vi har här bör man nog klämma in sin box bakom någon panel i cupén där den sitter väderskyddad och samtidigt "osynlig". Blir det en iögonenfallande kabelstam, så kan man försöka mantla in den i en svart plastslang som ser ut som en krympslang, men inte är det. Exempel ELFA 55-054-56. Eller en så kallad Flexslang. Exempel: Clas Ohlson 36-1907. Då kan det se ut som en slang med kabelstam bland många andra.
Och använd flatstift och kabelskor där det finns sådant sedan tidigare. Använd absolut inte så kallade strömtjuvar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: KIA Picanto 1.2
InläggPostat: sön 12-03-18 21:53 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Min box har bott under huven i snart 1 år och den lever än :).
Låt garantin leva! min kia har använt den frekvent de två första åren. År tre har jag klarat mig,
än så länge...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011