Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lista piggybacksystem
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6352
Sida 2 av 5

Författare:  ahto [ lör 12-03-24 12:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

EMC=http://ethanol-mix-control.com/=http://www.henschel-ethanol-control.de/

It is the same product of German origin. Should be one of the best available (have not tried it personally but have changed e-mails with Mr. Henchel). Fully programmable, regressive cold start enrichment, wide band and sc elevated narrow band (some OPEL models) lambda support, eco mode, low impedance injectors and direct fuel injection support, ect.
Would be nice to hear feedback from someone who has installed this FFV kit.

Författare:  Obormot [ sön 12-03-25 13:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

http://www.ethanol-tanken.com/index.php ... topic_id=1

Författare:  aryan [ ons 12-03-28 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Utmärkt ! Jag la till dessa. Nu har jag lagt märke till att en del boxar har en funktion för mager körning vid dellast i jämn hastighet för att spara bränsle. Det borde bara kunna fungera om även lambdasignalen manipuleras antar jag?

Jag undrar om inte NOx utsläppen ökar då katalysatorn får ständig luftöverskott, å andra sidan är NOx utsläppen inte så stor bekymmer vid dellast och de relativ låga förbränningstemperaturer vid mager körning.

Men vi få diskutera detta i en annan tråd, t ex här viewtopic.php?f=29&t=5633

Författare:  ahto [ tis 12-05-01 11:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Another kit from France - http://powersystem.fr/FR/fiche_produit_e85.php

Different then anything I have seen before. Connections to air temperature, coolant temperature and lambda sensor. Unfortunately I could not find detailed manual so it is difficult to say how it works, which signals are just read and which altered. I think it changes coolant sensor signal and forces ECU to enrich mixture this way.

Författare:  karlmb [ tis 12-05-01 19:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

aryan skrev:
Utmärkt ! Jag la till dessa. Nu har jag lagt märke till att en del boxar har en funktion för mager körning vid dellast i jämn hastighet för att spara bränsle. Det borde bara kunna fungera om även lambdasignalen manipuleras antar jag?

Jag undrar om inte NOx utsläppen ökar då katalysatorn får ständig luftöverskott, å andra sidan är NOx utsläppen inte så stor bekymmer vid dellast och de relativ låga förbränningstemperaturer vid mager körning.

Men vi få diskutera detta i en annan tråd, t ex här viewtopic.php?f=29&t=5633


Och NOx är ändå lägre än från en snåldiesel!!!
Men tråden du hänvisar till är bara en vision, har du sett ngn box till salu med magerfunktion?

Författare:  Prof. Dr. Holzauge [ fre 12-05-04 15:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

karlmb skrev:
Men tråden du hänvisar till är bara en vision, har du sett ngn box till salu med magerfunktion?

The Hungarian e85power seems to do just that. See http://www.e85power.hu/de

Författare:  aryan [ fre 12-05-04 16:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Ja och denna http://www.henschel-ethanol-control.de/ har också en sån funktion som de kallar "Sprit-Spar-Sensor" tror det finns flera i listan.

Författare:  karlmb [ lör 12-05-05 13:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

aryan skrev:
Ja och denna http://www.henschel-ethanol-control.de/ har också en sån funktion som de kallar "Sprit-Spar-Sensor" tror det finns flera i listan.


Ja faktiskt verkar det så!:
Citat:
Das HEC Ethanol-Control-Steuergerät mit dem einzigartigen Sprit-Spar-Sensor, hat mittels Kabel (grün), einen direkten Anschluss zur Lambdasonde. Hier wird durch den Restsauerstoffgehalt der Abgase ermittelt, welchen Energiebedarf der Motor hat. Die ermittelten Werte werden von der Steuerelektronik ausgewertet und die Öffnungszeiten der Einspritzdüsen entsprechend geregelt.

Zur optimalen Kraftstoffdosierung wurde in der neuesten Entwicklung unseres HEC-Steuergerätes, ein weiteres Steuerelement, der Sprit-Spar- Sensor implantiert.

Der Sprit-Spar-Sensor ermittelt den “Lastzustand” des Motors. Wenn z.Bsp. bei einer gemütlichen Überlandfahrt, gerader Straßenverlauf, keine Steigung, mit 100 km/Std. gefahren wird, läuft der Motor unter Teillast. In dieser Situation reduziert der Sprit-Spar-Sensor die Kraftstoffzufuhr. Ändert sich dieser Zustand beim “Gasgeben”, zum Bsp. bei einem Überholvorgang oder Steigung, benötigt der Motor mehr Energie. Der Sprit-Spar-Sensor signalisiert den Mehrbedarf an die Elektronik, die für diesen Vorgang dann mehr Kraftstoff zur Verfügung stellt. Damit wird sichergestellt, dass immer das richtige Kraftstoffgemisch in der relevanten Menge zur Verbrennung steht. Nicht zu wenig, aber, was noch viel wichtiger ist, auch nicht zu viel.

Durch permanentes Nachregulieren des Sprit-Spar-Sensors werden die Einspritzzeiten des aktuell gefahrenen Kraftstoffgemisches genauestens bemessen. Das garantiert einen sparsamen Kraftstoffverbrauch.


Men de skriver inget om att de sänder en fejk-signal till bilens origianalECU för att simulera lambda1, annars skulle man få lamptändning eller annan felfunktion.
Eller så är det hela fejk...

Författare:  karlmb [ lör 12-05-05 13:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Prof. Dr. Holzauge skrev:
karlmb skrev:
Men tråden du hänvisar till är bara en vision, har du sett ngn box till salu med magerfunktion?

The Hungarian e85power seems to do just that. See http://www.e85power.hu/de


Ser bra ut här med:
Citat:
Das E85Power-Kit ist eine der wenigen E85-Zusatzsteuersteuergeräten auf dem Markt, das über automatischen Zusatzfunktionen, z.B. ECO- und SPORT-Modus, verfügt.

Dank des automatischen ECO-Modus von E85Power kann das Mehrverbrauch von 25% mit entsprechender Fahrweise erheblich gesenkt werden. Das Kit versucht in diesem Betriebsmodus bei Teillast (z.B. Konstantfahrt) den optimalen Motorbetrieb mit möglicht wenig Kraftstoff zu erreichen. Dazu analysiert das Kit kontinuierlich die Motorparameter. In Verbindung mit der ECO-Anzeige kann durchschnittlich 5-10% eingespart werden.


Fast inget om de faktiskt kör magert..

Författare:  aryan [ lör 12-05-05 14:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

karlmb skrev:
aryan skrev:
Ja och denna http://www.henschel-ethanol-control.de/ har också en sån funktion som de kallar "Sprit-Spar-Sensor" tror det finns flera i listan.


Ja faktiskt verkar det så!:
Citat:
Das HEC Ethanol-Control-Steuergerät mit dem einzigartigen Sprit-Spar-Sensor, hat mittels Kabel (grün), einen direkten Anschluss zur Lambdasonde. Hier wird durch den Restsauerstoffgehalt der Abgase ermittelt, welchen Energiebedarf der Motor hat. Die ermittelten Werte werden von der Steuerelektronik ausgewertet und die Öffnungszeiten der Einspritzdüsen entsprechend geregelt.

Zur optimalen Kraftstoffdosierung wurde in der neuesten Entwicklung unseres HEC-Steuergerätes, ein weiteres Steuerelement, der Sprit-Spar- Sensor implantiert.

Der Sprit-Spar-Sensor ermittelt den “Lastzustand” des Motors. Wenn z.Bsp. bei einer gemütlichen Überlandfahrt, gerader Straßenverlauf, keine Steigung, mit 100 km/Std. gefahren wird, läuft der Motor unter Teillast. In dieser Situation reduziert der Sprit-Spar-Sensor die Kraftstoffzufuhr. Ändert sich dieser Zustand beim “Gasgeben”, zum Bsp. bei einem Überholvorgang oder Steigung, benötigt der Motor mehr Energie. Der Sprit-Spar-Sensor signalisiert den Mehrbedarf an die Elektronik, die für diesen Vorgang dann mehr Kraftstoff zur Verfügung stellt. Damit wird sichergestellt, dass immer das richtige Kraftstoffgemisch in der relevanten Menge zur Verbrennung steht. Nicht zu wenig, aber, was noch viel wichtiger ist, auch nicht zu viel.

Durch permanentes Nachregulieren des Sprit-Spar-Sensors werden die Einspritzzeiten des aktuell gefahrenen Kraftstoffgemisches genauestens bemessen. Das garantiert einen sparsamen Kraftstoffverbrauch.


Men de skriver inget om att de sänder en fejk-signal till bilens origianalECU för att simulera lambda1, annars skulle man få lamptändning eller annan felfunktion.
Eller så är det hela fejk...


Boxen kopplas iaf in på lambdasonden, den skulle vid låg belastning t ex kunna förlänga tiden då spänningen är över 450mV och förkorta tiden den är under 450mV och så få bilens ECU att köra mera magert än annars. Så länge lambdasignalen är omväxlande över och under 450mV lär styrsystemet inte klaga.

Författare:  aryan [ fre 12-05-18 13:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Björns gör det själv projekt http://web.comhem.se/esstronic/eproject ... /index.htm bör kanske också ingå i listan?

Författare:  karlmb [ fre 12-05-18 16:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Om signalen fortsätter att växla ifrån lambdasonden så lär inte motorn gå magert.
Om man däremot fejkar en annan växlande signal till ECU så kan det funka.
Kör så fn i AMGn, jag ger den helt enkelt en stabil spänning på 0.45V..
Ingen lampa som kan tändas finns det, och systemet verkar inte fatta att något är "fel".

Författare:  bjornqvist [ lör 12-05-19 14:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Visst, IPE är för hemmapularen - och man måste vara stadig på handen.

Intressant karlmb, har du kommit på det själv? Minskar man enbart pulsförlängningen börjar ju bränsledatorn protestera men genom att simulera god lambdafeedback så borde det inte orsaka mer än en svagare bil och högre motortemperatur... Det är värt att testa. Det enda som krävs är väl ett relä, en spänningsreferens och en knapp (relät skulle kunna utgå) - sedan kan man börja dra ner pulsförlängningen (enkelt på min IPE ju).

Författare:  karlmb [ lör 12-05-19 19:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

bjornqvist skrev:
Visst, IPE är för hemmapularen - och man måste vara stadig på handen.

Intressant karlmb, har du kommit på det själv? Minskar man enbart pulsförlängningen börjar ju bränsledatorn protestera men genom att simulera god lambdafeedback så borde det inte orsaka mer än en svagare bil och högre motortemperatur... Det är värt att testa. Det enda som krävs är väl ett relä, en spänningsreferens och en knapp (relät skulle kunna utgå) - sedan kan man börja dra ner pulsförlängningen (enkelt på min IPE ju).


Tja, jag vet faktiskt inte om ngn annan gör så, bredbandslambdan kan t.ex emulera en vanlig lambdasond, men bara med verkliga värden, upptäckte jag besviket när jag ville börja labba med magerkörning.
Piggybacken jag har i AMG kan ge en valfri spänning ut på en utgång, eller t.ex dra ifrån eller lägga till en spänning till en befintilig signal.
Jag har ingen smalbandare i bilen just nu så därför är det enda jag kommit på att ge en konstant spänning.
Dock skullle man inte kunna ha en smalbandare o typ höja signalen 0.2V, om man vill köra magert, för då slutar ju sonden att pendla. Man skulle alltså behöva en oscillator som fejkade en sond i typ 5 Hz plus/minus runt 0.45V om man har en känsligare, modernare ECU som anar oråd och ger felkod som stoppar en i besiktningen.

Gällnade högre temperaurer kan man vara helt lugn, en magerkörd etanolmotor går svalare magert än stök., Definitivt om man kör på lambda 1,3 vilket är fulllt möjligt.

Författare:  aryan [ lör 12-05-19 23:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

karlmb skrev:
Tja, jag vet faktiskt inte om ngn annan gör så, bredbandslambdan kan t.ex emulera en vanlig lambdasond, men bara med verkliga värden, upptäckte jag besviket när jag ville börja labba med magerkörning.


Är du säker på det? Mit bredbandslamda kit kan simulera smalbandsignal rund vilket värde som helst, den har flera konfigurerbara utgånger så jag skulle kunna mappa en som en vanlig lambda sensor och en annan med en map som ger mager körning. Men för att det ska bli praktisk så skulle man isf villja ha lite automatik; att styrsystem/piggiback systemet känner av att motorn är varm, går i jämnhastihet och dellast och då byter till mager körning helst i kombination med mera tändförställning iom att mager blandning brinner långsammare.

/Aryan

Sida 2 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/