Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lista piggybacksystem
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6352
Sida 5 av 5

Författare:  aryan [ tor 13-08-22 09:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Ja det jag framförallt hoppas med detta att vi/ni utökar och kompletterar infon kalkylbladet, http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system

Så ser vi vilka rubriker/kolomner som saknas osv och jag sedan kan bygga en databas av det.

Så småningom kan man då skapa något kopplat till olika bilar / motorer. Så att frågor som: "Jag har en Volvo 855 1992, vilka konverterings lösningar finns det till denna bil? Vad kostar de, vad är skillnader mellan dessa?" osv. enkelare kan besvaras .

/Aryan

Författare:  aryan [ tor 15-02-12 23:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Hittade en till Fransk box Biomotors http://biomotors.net/

De verkar ambitiösa med konverteringskits inte bara för bilar utan även för MC, båtar och vattenskoters.

Dessutom har de piggybacksystem för direktinsprutade bensinmotorer på gång.

Författare:  puffin [ tor 19-06-06 09:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Det har varit svårt att hitta några länkar som fortfarande är aktiva. Har dock slutligen lyckats:

Har konverterat min Opel Corsa till E85 med en piggy-back box från [url]http://www.kyltjanst-nassjo.se/etanolkonvertering-25983198[url]

Efter mycket letande har jag även hittat aryans länk som numera är: [url]biomotors.fr[/url]

De säljer nu också en piggy-back box för direkt insprutning (koster dock 1090€). De verkar som ett seriöst företag vars produkter är godkända för omregistrering i Frankrike. Det går dock ej att beställa via formuläret på hemsidan som enbart går att använda för fransk registrerade bilar. Beställ i stället via epost.

mvh
puffin

Författare:  aryan [ fre 19-10-11 09:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Uppdaterade listan, tog bort gamla länkar och la till en den nya
Greenspirits Österrike - http://www.greenspirits.at
PowerSystem Frankrike - http://powersystem.fr/FR/index.php

och dessa tillverkar i Frankrike godkända konverteringskit:
Biomotors Frankrike - https://www.biomotors.fr
FlexFuel Frankrike - https://www.flexfuel-company.com/en/bioethanol
ARMengineering Frankrike - https://armengineering.wordpress.com
Borel Frankrike - https://www.borel.fr/e85/le-systeme-bore85/

Författare:  puffin [ tis 19-10-15 16:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Tack aryan.

Det känns bara konstigt att det stort set är omöjligt att köpa en konverteringsbox till en motor med direkt insprutning här i Sverige. I Frankrike går det till och med nu sedan 1:a oktober att få en Ford konverterat på deras egna verkstäder: https://www.capital.fr/votre-argent/e85 ... rd-1350950

mvh
puffin

PS: Kyltjänst i Näsjö säljer också en konverteringsbox: http://www.kyltjanst-nassjo.se/etanolko ... g-25983198
Jag använder den i min Opel Corsa från 2002 sedan 1 år. Fungerar fint - enda problemet finns med lite svårare start i låga minus när jag har motorvärmare på (går bra utan motorvärmare)

Författare:  puffin [ ons 19-10-16 09:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Nu verkar det som det rör på sig lite gran.
Jag kontaktade Carstedts bil i Umeå
och fick följande svar från servicemarknadschefen:

"Vad roligt att du vill konvertera din Galaxy till etanol.

Vi har genomfört etanolkonvertering på ett antal Fordbilar. Vi håller idag på att utvärdera om konverteringssatserna är programmerade för nordiska förhållanden med kallstartenfunktione. Eftersom vi är i försöksstadiet och inte klar med utvärderingen har vi inte gjort klart för försäljning av etanolkonvertering.

Vill du vara delaktig i försöks och testverksamheten kan du ringa mig så kan vi diskutera mera. I annat fall kan jag kontakta dig när vi börjar erbjuda kunder denna produkt."


Med vänlig hälsning
puffin

Författare:  aryan [ fre 19-10-25 14:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Kul att du fick positiv svar från Carstedt! De testar två franska konverteringssatser på nya och nyare beg. bilar och de har fungerat bra men kallstartsanrikningen är/var inte tillräcklig stor för att få bilararna att startade på första försöket när det blir kallare (utan motorvärmare), så det är nått de försöker förbättra i samråd med tillverkaren.
Om du har möjlighet, kan jag bara rekommendera att vara vare med i försöket!

Författare:  puffin [ lör 20-01-18 10:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

I en annan tråd fick vi et svar med en länk från en fransk producent - Biothanol.

I deras sortiment ingår nu även en piggyback box för bilar med direkt insprutning för 420€: https://www.biothanol.com/product-page/x-fuel-pro-4-cylindres-f2

Man brukar säga att om något låter för bra till att vara sant så brukar det också vara så.
Är där någon som känner till detta och om en sådan konverteringssats skulle fungera på våra breddgrader?

Mvh
puffin

Författare:  puffin [ fre 20-01-24 18:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Jag får svara på min egen fråga om det var för bra till att vara sant: Det är det. Jag ställde en fråga till producenten dock utan att få svar. När jag laddar ner manualen rekommenderas vid temperaturer på mellan 0 och -10 att tanka 50% BF 95 och mindre än -10 tankas 100% BF 95.

Knappast något för svenska förhållande :-(

mvh
puffin

Författare:  torbjorn [ sön 20-01-26 18:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Å andra sidan har de väl inte räknat med att vi brukar använda motorvärmare på våra breddgrader.

Helt okonverterade direktinsprutade bensinare brukar åtminstone klara -15 utan kallstartsproblem om man kör med 50 % E85 i bränslet. Att motorvarningslampan lyser är förstås en annan sak.

Författare:  puffin [ mån 20-01-27 02:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

torbjorn skrev:
Å andra sidan har de väl inte räknat med att vi brukar använda motorvärmare på våra breddgrader.

Helt okonverterade direktinsprutade bensinare brukar åtminstone klara -15 utan kallstartsproblem om man kör med 50 % E85 i bränslet. Att motorvarningslampan lyser är förstås en annan sak.



Min Ford Galaxy klarar faktiskt 2/3 E85 utan motorvärmare utan att motorvarningslampan lyser. Nu har vi jo inte haft någon vinter att prata om i år men förra året var minus 20 inga problem. Vi får se hur Carstedts utprovning går. Jag skulle föredra att använda en godkänd box men kanske den andra skulle vara värt ett försök ändå

Mvh
puffin

Författare:  nyfiken [ mån 20-01-27 18:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Ett litet sidohopp i den här tråden: Hur vanligt är det med motorvärmare i importerade bilar? Och kanske i synnerhet dom FFV som säljs (såldes) här i Nordiska länderna?
I min förra bil, en Volvo V70 2.0 F fanns det en fabriksmonterad insticksvärmare i motorblocket. Jag har ett utdrag från Volvo (VIDA/Dice) här och där finns värmaren med som "Grundutrustning" vid leverans. Fabrikat Calix, som är detsamma som Volvo.(Notera att det var en Fordmotor)
I min nya, Ford Kuga Ecoboost E85 monterades en hel värmaranläggning först när bilen hade kommit till Sverige. Med "Hel" i detta fallet innebär det: Motorvärmare, Batteriladdare, Kupévärmefläkt och Bluetooth-hub för att fjärrstyra anläggningen. Dock endast med antingen en I-Phone eller en mobiltelefon med Android. Motorvärmaren är dock "bara" en anliggningsvärmare på oljetråget, 300 Watt. Detta innebär ju att ingen form av motorvärmare har monterats på fabriken. Hela anläggningen är fabrikat DEFA. Det är möjligt att detta ingick i introduktionspriset, det var lite annan utrustning där också.
Jag har också "tillfällig vård" om en Renault Megane Eco2 -08 (tror jag FFV-modellen heter?) Den har en eftermonterad motorvärmare som jag inte har prövat ännu så jag vet i nuläget inte vilket fabrikat det är eller vilken typ av värmare det är.
Hur var det med "alla dom andra" E85-bilarna som importerades för 10 år sedan. Hade dom motorvärmare vid leverans?

Författare:  torbjorn [ mån 20-01-27 22:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lista piggybacksystem

Ford Focus generation 1 (fram till 2004) FFV har en Calix insticksvärmare som är monterad på fabrik - det syns tydligt att intagskabeln är monterad samtidigt med övriga originalkabelstammar, klamrad och buntad med samma slags materiel osv. Men bara motorvärmare, inget kupéuttag. Värmen kommer dock igång så snabbt i en Ford med Zetec-SE-motor att man knappt har någon nytta av kupévärmare. I synnerhet inte om bilen har eluppvärmd vindruta.

De Ford Taurus som importerades av Carstedts för nu över 20 år sedan, fick Defa-värmare monterade i Sverige. Även där en insticksvärmare i motorns kylmantel.

Sida 5 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/