Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot 406, 2.2-16V -03
InläggPostat: lör 12-03-24 12:53 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
Hej,

Har försökt sökt runt lite efter mer information om hur man konverterar en Peugeot 406.
Mer detaljerad information: PEUGEOT 406 SPORT, 2.2-16V Break 158 hk, Motorkod: 3FZ (EW12J4)

Vad jag förstått finns det en hel del alternativ för att konvertera en insprutare.
Mina krav på en konvertering är att det bör vara relativt simpelt, inte kosta skjortan och vara relativt enkelt att återställa (eller att kunna switcha till bensin vid behov).

Det intressantaste jag hittat hittills är Flexitune Auto4X som kostar 1295kr vilket man bör kunna "tjäna in" på ett år. Skulle det fungera tillsammans med min motor?
Finns det några fördelar/nackdelar med detta? Någon som har erfarenhet?

Har ni andra alternativa förslag eller tips?

/ Christoffer


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-24 14:07 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
During my experiments with different FFV kits I have come to conclusion that French cars are most difficult to conevert. Have been installed different kits on more than 10 cars (Audi, VW, SAAB, Mazda, OPEL ect.). My own car is Peugeot 406 brake from 2001 (2l, 16v, automatic, EW10J4, MagnetiMarelli).
For some strange and still mystical for me reason non of kits with automatic fuel blend recognition through lambda sensor signal has been working on this car. If I remember correctly have installed at least 3 different kits. The same problem was with frends Citroen C2 when I installe/uninstalled kit with automatic fuel blend recognition.
Once I uninstalled non workin kit from my Peugeot and put it on AUDI A4 1,8l and automatic fuel blend recognition was working as should after fine tuning.
Because of this few latest piggy packs I tried had 2D or 3D maping possibility. Last Summer I drove with Thunder NewFlex 2D (rpm vs enrichment) kit and now 3D (TPS/rpm vs enrichment) E85Power kit.
So prepare for surprises and if possible buy piggy pack with 3D maping ability.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-24 14:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag använde FlexiTune Sequential till min Peugeot och det fungerade alldeles utmärkt. En del piggy-back (som exempelvis Auto X4) har möjlighet till automatisk blandningskontroll, men om du inte tänker växla hejvilt mellan E85 och bensin så är det inte nödvändigt med detta.

Det räcker med att ha en switch under huven för att välja mellan etanol och bensin. Några liter eller tio av fel sort i tanken har ganska liten betydelse och bilen anpassar sig snabbt till det. Med Auto X4 får du det viktigaste: spridarpulsförlängning och kallstartsanrikning efter temperatur. Lambda-sensor och 3D-mappar är överkurs, speciellt om man inte är motorintresserad.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-25 10:04 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 12:49
Inlägg: 7
Ort: Örbyhus
Har du siemens insprutningssystem så har jag sett att citroenerna med samma motor kunde köras utan konvertering på 100% E85. Altså 2,2 liters motorn.
Själv så har jag 2,0:an så jag var tvungen att konvertera min.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 10:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
kajplats9 skrev:
Har du siemens insprutningssystem så har jag sett att citroenerna med samma motor kunde köras utan konvertering på 100% E85. Altså 2,2 liters motorn.
Själv så har jag 2,0:an så jag var tvungen att konvertera min.


Det borde man kunna se genom att kika under huven eller?

Såhär står det på denna sajt iallall:
http://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%8 ... -t0gk8.htm

fabrikat MAGNETI MARELLI
typ 4MP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
kajplats9 skrev:
Har du siemens insprutningssystem så har jag sett att citroenerna med samma motor kunde köras utan konvertering på 100% E85. Altså 2,2 liters motorn.
Själv så har jag 2,0:an så jag var tvungen att konvertera min.


Skriv gärna mer info om dessa cittror här!: viewtopic.php?f=15&t=6253&start=15

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 09:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
Har nu provat att tanka 100% E85 utan modifiering och allt verkar fungera som det ska.
Körde en sträcka på 20 mil som tidigare dragit 0,75l / mil, nu indikerade den 1,05l/mil i snitt vilket borde vara en korrekt ökning?

Det enda som har märkts är att den blir lite mer svårstartad, vid -2 grader så får man försöka 3-4 gånger sen så hoppar den igång.

Dock när man kört en stund och den blivit varm så märks det ingen försämring alls, snarare så verkar den gå renare och bättre.

Är det något jag borde testa eller försöka mäta? Ska jag köra vidare såhär?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 07:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du har möjlighet att läsa av felkoder via OBD, så kolla att det inte finns några felkoder som ligger som "pending" och alltså ännu inte har fått motorelektronikvarningslampan att tändas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 15:19 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
Har beställt en felkodsläsare, har dock inte fått den ännu :-(

Men jag har provkört lite igår som hastigast, provade då ge den fullgas från 0 och det fanns en viss tvekan i någon millisekund. Dock var den kall. Ska prova köra en längre sträcka och se hur den beter sig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 22:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Låter bra!
Rapportera gärna här sedan som sagt:
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... 3&start=15

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 13:57 
Offline

Blev medlem: tis 07-07-17 19:16
Inlägg: 25
Ort: Huddinge
Efter ca 5 månader med 100% E85 så får jag ut dessa felkoder:

https://dl.dropbox.com/u/1396294/felkoder.png

Detaljerad felkod:
https://dl.dropbox.com/u/1396294/felkod2.png

Vad ska man dra för slutsatser av detta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 22:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du körde för fort helt enkelt!! :lol:

Skämtåsido så tror jag du vid ett tillfälle kanske kom över 40% shor term fuel trim vilket kanske enligt Peugot ska leda till en DTC. Vid bästa möjliga "FFV"-funktion så ska long term fuel trim stå för merparten av adaptering men vid det tillfället så var dt short term som fick ökas upp tillfälligt.
Detta var tillfälligt och vid senaste körningen blev det inga fel alls.
Bilen är bra kondition verkar det. Prova att nollställa alla fel, och se efter några dagars varierad körning om något fel återkommer. Du borde även kunna läsa ut vad long resp short term fuel trim är just nu, troligen är det den relationen mellan long- o short term som jag beskrev.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011