Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 06:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-03-27 16:13 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 10:47
Inlägg: 10
Håller på att försöka konvertera min Volvo till E85 drift.

Info:
Volvo 360GL 87:a,
B200F motor,
LU-jetronic system http://www.volvoforumsrepairs.org.uk/300Repairs/300renix.htm,
530topp planad, portad o dubbla ventilfjädrar,
H-kam med ställbart kamdrev,
Öppet sportluftfilter,
Ställbar BTR http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-bransletrycksregulator-f1z-.html,
Bredbandslambda http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php,
Nya spridare 0 280 150 431, 346cc vid 3bar, Använder dom med original btr på 2.5bar,
Luftmängdmätaren ändrad 13kugg,
Tändstift BPR6E med 0,85mm gap,
Vakuum: tomgång 900-1000rpm 9inHg = 30,5kPa, 3000rpm 18inHg = 61kPa, 5000rpm 20inHg = 67,5kPa,
Komp 1:an 14bar, 2:an 13,8bar, 3:an 14,3bar, 4:an 14,6bar,
Vänt på kablarna till givaren på svänghjulet (vet ej om detta gör någon skillnad på tändningen med LU-jetronic),

Nu har jag lite frågor och funderingar.

Tändning:
För att ställa tändningen på detta system verkar det bara gå att jorda stift 7 i denna länk http://www.volvoforumsrepairs.org.uk/300Repairs/300renix.htm.
Har ju vänt kablarna till givaren till svänghjulet, vet dock ej om detta gav resultat.
Ska jag i stället byta till ett annat system på något smidigt sätt så det räcker att vrida fördelaren för att ställa tändningen?

Lambda och AFR värde:
Har läst att det ska finnas ett testutag på dessa bilar som man kan kolla lite hur det är med bränsleblandningen vet att det är pinne 22 i insprutningsstyrdonets kontakt, men vet inte var den framdragna kabeln sitter.
"B200F i Volvo 360 har insprutningssystemet LU-jetronic. Med det systemet är det mycket lätt att hålla koll på bränsleblandningen - mät spänningen i det testuttag som egentligen är till för att kontrollera tomgångsblandningen. Den ska normalt ligga runt 6 V och röra sig litegrann, "leva" då systemet fungerar normalt och lambdareglerar. När det går i open loop, t ex vid kall motor, fullgas eller motorbromsning (även vid vissa slags fel på lambdasonden), så lägger sig spänningen på ett fast värde, vanligtvis 5-5,5 V. Gränsvärdena ligger vid ungefär 1 V och 11 V."

Luftmängdmätaren: Bild
Nu har jag ju ändrat 13 kugg för att den skulle gå hyffsat med de stora spridarna, funderar dock på om jag behöver ändra mer för så fort bredbandslambdan är uppvärmd så börjar den visa AFR 10 sen vandrar den upp till 14.7 allt eftersom boxen justerar, om jag ändrar mer i luftmängdmätaren kommer den börja på ett högre AFR värde då så inte boxen måste justera så mycket för att komma upp i 14.7? Bilen bludrar ju en hel del innan förvärmningen är klar och innan den justerat till 14.7.

BTR:
Just nu har jag sänkt den ställbara så den ligger på 2.5bar som original för lägre kan jag inte sänka då original BTR:en sitter kvar. Men om jag kunde sänka under 2.5bar skulle jag då slippa bludret i början och få ett högre AFR värde vid start?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-03-27 18:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett tips om hur testuttaget möjligen kan se ut:
Bild

Bilden har jag lånat från nätet, men hylsorna och kontakthuset är av fabrikat AMP. Jag har inget bilexemplar att kolla upp detta på, men har en stark känsla av att jag har sett det här testuttaget i en Volvo tidigare. Jag kan dock inte svära på vilken modell eller årgång det var.
Du skall alltså leta efter en sådan kontakt på en dubbelkabel. Vanligtvis är dom av vit nylon, men brun bakelit finns också. Kontakthuset är ungefär 10 x 15 x 25 mm.
Kontakthylsorna på bilden skall du inte fästa dig vid i det här fallet. Dom sitter så på långa band om man har maskinell montering. Så remsan med hålen i får du tänka bort. Hylsorna är gissningsvis 2,54 mm, eller 1/10 tum i diameter. Testpinnarna från en "normal" multimeter passar alltså bra där i.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011