Håller på att försöka konvertera min Volvo till E85 drift.
Info:
Volvo 360GL 87:a,
B200F motor,
LU-jetronic system
http://www.volvoforumsrepairs.org.uk/300Repairs/300renix.htm,
530topp planad, portad o dubbla ventilfjädrar,
H-kam med ställbart kamdrev,
Öppet sportluftfilter,
Ställbar BTR
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/-bransletrycksregulator-f1z-.html,
Bredbandslambda
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php,
Nya spridare 0 280 150 431, 346cc vid 3bar, Använder dom med original btr på 2.5bar,
Luftmängdmätaren ändrad 13kugg,
Tändstift BPR6E med 0,85mm gap,
Vakuum: tomgång 900-1000rpm 9inHg = 30,5kPa, 3000rpm 18inHg = 61kPa, 5000rpm 20inHg = 67,5kPa,
Komp 1:an 14bar, 2:an 13,8bar, 3:an 14,3bar, 4:an 14,6bar,
Vänt på kablarna till givaren på svänghjulet (vet ej om detta gör någon skillnad på tändningen med LU-jetronic),
Nu har jag lite frågor och funderingar.
Tändning:
För att ställa tändningen på detta system verkar det bara gå att jorda stift 7 i denna länk
http://www.volvoforumsrepairs.org.uk/300Repairs/300renix.htm.
Har ju vänt kablarna till givaren till svänghjulet, vet dock ej om detta gav resultat.
Ska jag i stället byta till ett annat system på något smidigt sätt så det räcker att vrida fördelaren för att ställa tändningen?
Lambda och AFR värde:
Har läst att det ska finnas ett testutag på dessa bilar som man kan kolla lite hur det är med bränsleblandningen vet att det är pinne 22 i insprutningsstyrdonets kontakt, men vet inte var den framdragna kabeln sitter.
"B200F i Volvo 360 har insprutningssystemet LU-jetronic. Med det systemet är det mycket lätt att hålla koll på bränsleblandningen - mät spänningen i det testuttag som egentligen är till för att kontrollera tomgångsblandningen. Den ska normalt ligga runt 6 V och röra sig litegrann, "leva" då systemet fungerar normalt och lambdareglerar. När det går i open loop, t ex vid kall motor, fullgas eller motorbromsning (även vid vissa slags fel på lambdasonden), så lägger sig spänningen på ett fast värde, vanligtvis 5-5,5 V. Gränsvärdena ligger vid ungefär 1 V och 11 V."
Luftmängdmätaren:
Nu har jag ju ändrat 13 kugg för att den skulle gå hyffsat med de stora spridarna, funderar dock på om jag behöver ändra mer för så fort bredbandslambdan är uppvärmd så börjar den visa AFR 10 sen vandrar den upp till 14.7 allt eftersom boxen justerar, om jag ändrar mer i luftmängdmätaren kommer den börja på ett högre AFR värde då så inte boxen måste justera så mycket för att komma upp i 14.7? Bilen bludrar ju en hel del innan förvärmningen är klar och innan den justerat till 14.7.
BTR:
Just nu har jag sänkt den ställbara så den ligger på 2.5bar som original för lägre kan jag inte sänka då original BTR:en sitter kvar. Men om jag kunde sänka under 2.5bar skulle jag då slippa bludret i början och få ett högre AFR värde vid start?