Jaha, lite mer "blandad" körning och "E65" så är jag uppe på 10,5L/100km... Kallstarter och kortkörning verkar påverka förbrukningen mycket mera med etanol än motsvarande bensin... 9 mil ToR via essingeleden är nog ganska etanolvänliga så länge det inte är för mycket köer... Men helgkörning (kort / stadstrafik etc) är sämre...
Bilen går iallafall bra på etanol (om den "mår" bra är svårt att veta än) och jag fick tipset att kolla på Amul-värdet i färddatorn, om pumpen börjar tveka eller filtret sätter igen kommer systemet vilja feta på blandingen och höja Amul (multiplikativ berikning tror jag det är) och just nu ligger jag mellan -200 och +200 vilket betyder +/-2%.
Det jag nu funderar på är utspädningen av olja som sägs kunna ske vid kallstarter och om T7 motorns komplexa och bristfälliga vevhusventilationskonstruktion kan må sämre av etanoldrift. Borde vara värt att kolla status på alla backventiler (det oavsett om man bara kör på bensin). Har iallafall en uppgraderad vevhusvent på min bil. Den bästa infon om detta har jag hittat här,
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml - rätt skött håller nog en saabmotor "tillräckligt länge", men att hålla koll på oljenivån och oljebytesintervallet är vitalt.
Påverkar etanol oilsludge?
Sotet borde minska? Positivt isåfall... Sätter inte igen kolvringarna?
Utspädningen av oljan borde öka? Negativt? Eller spelar det ingen roll, förångas etanolen?
Sen är det nog att göra det lätt för sig att analysera såhär pass enkelt. Om inte SAAB (och andra tillverkare med liknande problem) själva hittade problemet med oilsludge i sina tester så vore det otroligt om man direkt kunde se att det påverkas av etanol (om inte något är helt galet).
På ett annat forum rekommenderades att ta ned oljesumpen och kolla att det ser ok ut "nerifrån" och att oljesilen är ren och fin. Frågan är om etanolen löser upp ev slude och det i sin tur leder till problem?