Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-05-14 21:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-04-09 13:27 
Offline

Blev medlem: lör 12-04-07 14:24
Inlägg: 6
Hej

Ny på forumet, jag kör en Saab 9-5 2,3t biopower på E85 och är kanonnöjd!

Har även en Volvo XC90 2,5T -04. Är det att rekomendera att konvertera denna?

Vad finns det för erfarenheter av denna motor och etanoldrift?

Känner att det finns stora pengar att tjäna här!

Hoppas ni kan hjälpa mig till ett beslut.

Mvh Daniel


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-09 13:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag försökte hitta din bil i den här tabellen, men den fanns inte med. http://www.etanolbil.eu/
Men det fanns några andra 5-cylindriga. Frågan är väl bara hur jämförbara motorerna är?
Det är också fler färska trådar om Volvos 5-cylindriga motorer av senare datum. Häng på där och ta reda på vilket styrsystem etc. etc. du har så kanske det tillför mera erfarenheter till forumet. Här är den tråden jag tänker på i första hand: viewtopic.php?f=10&t=6354&p=63409#p63409


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-09 19:38 
Offline

Blev medlem: lör 12-04-07 14:24
Inlägg: 6
Är det någon här på forumet som konverterat sin 2,5T?

Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-09 23:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
Just nu blandtankar jag min S60 turbo -04 med ca 50-50.

Så småningom blir det nog en Flexitune AutoX4.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 09:36 
Offline

Blev medlem: lör 12-04-07 14:24
Inlägg: 6
Finns det ingen som mappar om dessa?

Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 13:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns det säkert, men en piggyback (elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen) anses som en billigare metod.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 15:38 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
turbofever skrev:
Finns det ingen som mappar om dessa?

Mitt problem är att s60:n är fyrhjulsdriven, vilket begränsar antalet testbänkar ett köra i. Det finns en i Trollhättan, men priset för en mappning inklusive nya spridare och handenhet för att byta program kostar över 15'000kr...

Edit: om jag hade haft en 2,5T så hade jag försökt undersöka hur mycket som skiljer sig mellan den och 2,5FT. Det kanske räcker med att byta spridare och ladda i ett program från en 2,5FT så har man en full flexitune precis som man kan ladda Saab BioPower i en 9-3...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 21:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
turbofever skrev:
Finns det ingen som mappar om dessa?

Mitt problem är att s60:n är fyrhjulsdriven, vilket begränsar antalet testbänkar ett köra i. Det finns en i Trollhättan, men priset för en mappning inklusive nya spridare och handenhet för att byta program kostar över 15'000kr...

Edit: om jag hade haft en 2,5T så hade jag försökt undersöka hur mycket som skiljer sig mellan den och 2,5FT. Det kanske räcker med att byta spridare och ladda i ett program från en 2,5FT så har man en full flexitune precis som man kan ladda Saab BioPower i en 9-3...


Ja, det måste väl vara möjligt att ta samma mapp som säljs för vanliga tvåhjulsdrivna 2.5T (i t.ex S60). Ser inte varför motorn skulle gå dåligt med en sådan.
Detta är ju en så vanlig mappningsbil att du nära nog borde kunna hitta mappen på nätet. Knappast behöva köra på rullar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 03:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
karlmb skrev:
Detta är ju en så vanlig mappningsbil att du nära nog borde kunna hitta mappen på nätet. Knappast behöva köra på rullar.

Nu är det ju inte en 2,5T jag har utan en R. Större turbo och ett gäng hästar till... ca 300hk i motorn. :mrgreen:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 07:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
Detta är ju en så vanlig mappningsbil att du nära nog borde kunna hitta mappen på nätet. Knappast behöva köra på rullar.

Nu är det ju inte en 2,5T jag har utan en R. Större turbo och ett gäng hästar till... ca 300hk i motorn. :mrgreen:


Då finns det ju ännu fler mappar på nätet... 8)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 19:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
karlmb skrev:
Då finns det ju ännu fler mappar på nätet... 8)

Jag har letat, men jag hittar inte något vettigt. Jag måste leta på fel sätt om det finns där ute.

Under tiden... en 2,5T borde fungera bra att konvertera. Är man skraj för skador på bränslesystemet kan man ju ta en sväng förbi skroten och plocka upp en fuel-rail och en bränslepump till 2,5FT. Fuel-rail är i rostfritt stål till skillnad mot aluminiumet i original FR. Hur mycket det skiljer i tryck och flöde från pumpen har jag ingen aning om, men den är ju dimensionerad för högre effektuttag så det ska inte vara något problem.

Om inte FUEL-RAIL är inbyggd under kåpor och slangar som den är på min bil, så är det busenkelt att byta fuel-rail & spridare.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 20:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett tillägg till Dr. Mabuses "tips" om en fuelrail och pump från skroten. Jag vet inte hur relevant det är, men kanske bra att känna till?
Jag har en V70 2.0F -08. I en beskrivning för den mindre motorn i V50 och V40, alltså 1,8-motorn framgår det att dom har en nivågivare som drivs med växelspänning.

Fuel tank unit and fuel pump
Several of the fuel pump's internal components have
been adapted to cope with the special stresses that
operating with E85 entails:
· changed winding of the pump's electric armature
· carbon commutator instead of copper commutator
· improved quality in plastic and rubber
· certain cable terminals and connections have been
encapsulated
· special resistor card for the level sensor to work
with the inverter (DC/AC converter)
Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel so that the correct lambda value is achieved.

Det behövs då en DC/AC converter också, om man skall "gå hela vägen" med etanolanpassningen med delar från en 2,5 FT.
Jag vet dock inte hur det är i bensinbilarna. Kanske det framgår om man "letar på djupet" här:
http://www.volvopartswebstore.com/
Texten har jag fått från Volvo. Samtidigt har jag hört rykten om att Haynes kommer i mitten av maj med en verkstadshandbok om V70 av senare årsmodeller. Det har inte funnits tidigare. Där borde man kunna läsa sig till mer "fördolda" tekniska data som kan vara bra att känna till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 22:02 
Offline

Blev medlem: lör 12-04-07 14:24
Inlägg: 6
Ja, Saabar går det att ladda ner biopowerprogram i utan att ändra något annat, de bara går och går...

Så det hade varit intressant om någon provat FT programmet i en vanlig 2,5T.

Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 06:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
Då finns det ju ännu fler mappar på nätet... 8)

Jag har letat, men jag hittar inte något vettigt. Jag måste leta på fel sätt om det finns där ute.

Under tiden... en 2,5T borde fungera bra att konvertera. Är man skraj för skador på bränslesystemet kan man ju ta en sväng förbi skroten och plocka upp en fuel-rail och en bränslepump till 2,5FT. Fuel-rail är i rostfritt stål till skillnad mot aluminiumet i original FR. Hur mycket det skiljer i tryck och flöde från pumpen har jag ingen aning om, men den är ju dimensionerad för högre effektuttag så det ska inte vara något problem.

Om inte FUEL-RAIL är inbyggd under kåpor och slangar som den är på min bil, så är det busenkelt att byta fuel-rail & spridare.


OK, kanske inte dirket på nätet, men det finns väldigt många firmor och privatperosner som har mappat dessa motorer.

Är man skraj för korrosion kan man å andra sidan lösa det via skroten om det skulle hända..
Med tanke på det obefintliga rapporter vi har fått på det problemet kan vi nog betrakta den risken som mer eller mindre noll. En något kortare livslängd på pumpen kan möjligen bli fallet, men det tar man ju lämpligen tag i när det händer också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 13:50 
Offline

Blev medlem: lör 12-04-07 14:24
Inlägg: 6
Hej

Kan en AutoFFV frpn Abcesso vara något att satsa på annars?

Mvh Daniel


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011