Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 10:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-04-16 20:49 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå hallå,

Jag har mappat en del 2,5T på bensin , dock inte på E85 ännu. Där emot har jag mappat många andra bilar på E85 och eftersom jag kan programmet i volvon så vore det intressant att göra ett försök såklart.

Var håller du hus rent geografiskt? Om inte annat så funderar jag över vad du har tillgång till för utrustning om jag skulle göra ett program. Tex bredbandslambda är ju ett måste och även möjligheter att läsa av eventuella felkoder.

Kan du få tag i spridare som är i "rimlig" storlek så har man ju redan där kommit en bit på vägen. Sedan behöver jag sätta mig in i programmet och se om jag kan hitta kallstarten också. Har hittat den på audi's med samma styrsystem.

Du kan ju höra av dig om intresse finns så kan man säkert styra ihop någon rimlig deal.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-16 20:51 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Dr. Mabuse skrev:
turbofever skrev:
Finns det ingen som mappar om dessa?

Mitt problem är att s60:n är fyrhjulsdriven, vilket begränsar antalet testbänkar ett köra i. Det finns en i Trollhättan, men priset för en mappning inklusive nya spridare och handenhet för att byta program kostar över 15'000kr...

Edit: om jag hade haft en 2,5T så hade jag försökt undersöka hur mycket som skiljer sig mellan den och 2,5FT. Det kanske räcker med att byta spridare och ladda i ett program från en 2,5FT så har man en full flexitune precis som man kan ladda Saab BioPower i en 9-3...


Bosch har tyska ingenjörer som satt ihop deras styrsystem inte som saabs svensktillverkade Trionic så går inte att bara byta mjukvara rätt upp och ner. Det är enormt mycker fler kontroller på kontroller i Bosch ME7 än i tex Saabs T7.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-17 15:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Fekzen skrev:
Bosch har tyska ingenjörer som satt ihop deras styrsystem inte som saabs svensktillverkade Trionic så går inte att bara byta mjukvara rätt upp och ner. Det är enormt mycker fler kontroller på kontroller i Bosch ME7 än i tex Saabs T7.

Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att man ska flytta ett SAAB-program till en Volvo.
Det har gjorts lyckade försök att flytta ett SAAB 9-5 BioPower program till en SAAB 9-3.
Jag funderade över möjligheten att flytta ett Volvo 2.5FT-program till en Volvo 2.5T.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-24 12:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Dr. Mabuse skrev:
Fekzen skrev:
Bosch har tyska ingenjörer som satt ihop deras styrsystem inte som saabs svensktillverkade Trionic så går inte att bara byta mjukvara rätt upp och ner. Det är enormt mycker fler kontroller på kontroller i Bosch ME7 än i tex Saabs T7.

Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att man ska flytta ett SAAB-program till en Volvo.
Det har gjorts lyckade försök att flytta ett SAAB 9-5 BioPower program till en SAAB 9-3.
Jag funderade över möjligheten att flytta ett Volvo 2.5FT-program till en Volvo 2.5T.


hehe nja jag tänkte på just att läsa ur ett tex V70 T5 program och sätta direkt i boxen på en 2.5T. Det skulle kanske fungera på tidigare modeller, men jag är tveksam till att det går på ME7 för det är så mycket som skiljer i dessa styrsystem. Iof har jag aldrig provat så ska inte säkert säga att det inte går. Skulle dock tro att den inte startar alls. Immo koden sitter iof inte i programmet utan i ett seriellt eprom på dessa, så man borde klara sig utan immo problem iaf.

Mvh//
A.Fekzen

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011