Om du köpte den som visas i länken, så har du till vänster ett Omegatecken. Där väljer du det område som du tror är rätt. Ett exempel: Spolar i reläer och annat som vanligvis förekommer i bilar, brukar ligga på i runda tal 300 ohm. Även lampor och annat kan ligga i det området. Här är en bild som du kan ha nytta av:
U står för spänning = Volt. I står för ström = Amperé. R står för motstånd = Ohm. P står för effekt = Watt.
Dom här 4 har ett matematiskt samband med varandra. Som du ser så kan du räkna fram ett värde.
Skulle du ha valt fel område så brukar dom flesta instrument visa det på något sätt och då får man gå upp eller ner ett eller ett par steg.
Skriv ut bilden och häng upp den i garaget eller där du brukar meka med bilen.
Polariteten får du i displayen. Om du mäter en t.ex en minusspänning så står det -12 (volt). Är det en plusspänning så står det aldrig något tecken före. Prova på batteriet. Mät först med rött mätstift på pluspolen. Då står det troligen 12,6. Vänd sedan på testpinnarna, röd på minuspolen och svart på pluspolen och kolla. Då står det -12,6. Hade du haft ett visarinstrument, ett analogt, så hade instrumentet försökt peka "neråt" vänster. Digitala instrument är mer anpassade för detta.
När vi ändå är igång så får du en bild till som är användbar. Den behövs om man vill kolla batteriet och generatorn:
Ett tillägg när jag läser din fråga en gång till. När man mäter motstånd får man
aldrig ha spänning på mätobjeket. Man mäter alltså helt avstängt och spänningslöst. Därför bland annat, finns det ingen polaritet på Ohmmätningen.