Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ecoflex konvertering
InläggPostat: sön 12-04-15 15:58 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
Hej! Jag har bytt o fixat lite på min 940 för att den ska vara tiptop vid etanolkonvertering. Har en ecoflex box som jag beställde för ett par månader sen. Nu är det så att batteriet är på bilens högra sida och boxen sitter bäst på den vänstra så vart ska man koppla in boxens jordkabel så att den blir jordad rätt? Jag undrar eftsom jag igår kopplade in boxen och satte jordbablen på plåtbiten med en mutter där diagnostikboxen sitter på. Bilen vägrade starta. Men när jag tog bort jordkablen därifrån så startade den (utan jordning). Vart ska man koppla jordkabeln? Funkar det inte att sätta jordkabeln på vilken plåtbit som helst, utan måste det vara batteriets minus pol? Eller är boxen defekt eller fel typ till min bil? Jag angav bilmodel och allt vid beställning.

940 SE -92


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: sön 12-04-15 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En bra regel är att allt som har med en bils insprutningssystem att göra, bör jordas i samma punkt som resten av det systemet. Och på Volvo 940 brukar den jordpunkten vara en av insugningsrörets fästmuttrar.

Är Ecoflex ett system där det följer med färdigt kablage som ska kopplas in mellan bilens kabelstam och spridarna? I så fall är en vanlig felorsak på Volvo (framför allt på 700 och 900-serierna) att polariteten i bilens spridarkontakter är helt slumpmässig, det kan till och med variera mellan olika kontakter på samma bil. Eftersom äldre Bosch-spridare inte bryr sig om polariteten så var det fullt acceptabelt för biltillverkare att göra på det sättet i början av 90-talet.
Man får lösa det problemet genom att mäta upp polariteten i alla spridarkontakter och koppla om dem som är felaktiga (pilla ut hylsorna ur kontaktdonen och byta plats på dem).
Man slipper allt detta besvär med sådana piggybacksystem som saknar eget kablage och som man kopplar in direkt i bilens kabelstam (lämpligen vid styrdonets kontakt).

Vilket motorstyrsystem sitter i din 940? LH 2.4 eller Regina?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: sön 12-04-15 19:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
torbjorn skrev:
En bra regel är att allt som har med en bils insprutningssystem att göra, bör jordas i samma punkt som resten av det systemet. Och på Volvo 940 brukar den jordpunkten vara en av insugningsrörets fästmuttrar.

Är Ecoflex ett system där det följer med färdigt kablage som ska kopplas in mellan bilens kabelstam och spridarna? I så fall är en vanlig felorsak på Volvo (framför allt på 700 och 900-serierna) att polariteten i bilens spridarkontakter är helt slumpmässig, det kan till och med variera mellan olika kontakter på samma bil. Eftersom äldre Bosch-spridare inte bryr sig om polariteten så var det fullt acceptabelt för biltillverkare att göra på det sättet i början av 90-talet.
Man får lösa det problemet genom att mäta upp polariteten i alla spridarkontakter och koppla om dem som är felaktiga (pilla ut hylsorna ur kontaktdonen och byta plats på dem).
Man slipper allt detta besvär med sådana piggybacksystem som saknar eget kablage och som man kopplar in direkt i bilens kabelstam (lämpligen vid styrdonets kontakt).

Vilket motorstyrsystem sitter i din 940? LH 2.4 eller Regina?


Ja det är ett färdigt kablage. "Plug and play" princip. Jag har inget mätinstrument. Är nybörjare på sådant här. Biltema har öppnat här så vilket mätinstrument ska jag köpa? (ej för dyrt)
Det är LH 2.4 jag har. Ska prova o jorda den på batteriet först o se om den rackarn startar. Otur om det är random polaritet på spridarkontakterna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: tis 12-04-17 14:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Satsa på en vanlig multimeter.
Den här är av lite enklare modell duger gott: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ter-15133/

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: tis 12-04-17 15:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du tycker att du vill ha lite mer information om ellära i allmänhet, så kan man rekommendera Hur funkar det, som är utgiven av Kjell & Co. Boken ser ut som en bok för ett par, tre hundra kr, men den kostar under 50-lappen.
Det är inte enbart bilelektronik utan ellära i största allmänhet. Och det fungerar ju på samma grunder oavsett var det används. Den tar även upp andra ämnen som teve och video och datorer mm. mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: ons 12-04-18 08:24 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
Volvo245GLT skrev:
Satsa på en vanlig multimeter.
Den här är av lite enklare modell duger gott: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ter-15133/


Ok, tack för tipset. Köpte en igår på Biltema. Men en fråga....vart ska vredet stå på när man mäter Ohm-talet och polariteten. Står nämnligen inte i bruksanvisningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: ons 12-04-18 09:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om du köpte den som visas i länken, så har du till vänster ett Omegatecken. Där väljer du det område som du tror är rätt. Ett exempel: Spolar i reläer och annat som vanligvis förekommer i bilar, brukar ligga på i runda tal 300 ohm. Även lampor och annat kan ligga i det området. Här är en bild som du kan ha nytta av:
Bild
U står för spänning = Volt. I står för ström = Amperé. R står för motstånd = Ohm. P står för effekt = Watt.
Dom här 4 har ett matematiskt samband med varandra. Som du ser så kan du räkna fram ett värde.
Skulle du ha valt fel område så brukar dom flesta instrument visa det på något sätt och då får man gå upp eller ner ett eller ett par steg.
Skriv ut bilden och häng upp den i garaget eller där du brukar meka med bilen.
Polariteten får du i displayen. Om du mäter en t.ex en minusspänning så står det -12 (volt). Är det en plusspänning så står det aldrig något tecken före. Prova på batteriet. Mät först med rött mätstift på pluspolen. Då står det troligen 12,6. Vänd sedan på testpinnarna, röd på minuspolen och svart på pluspolen och kolla. Då står det -12,6. Hade du haft ett visarinstrument, ett analogt, så hade instrumentet försökt peka "neråt" vänster. Digitala instrument är mer anpassade för detta.
När vi ändå är igång så får du en bild till som är användbar. Den behövs om man vill kolla batteriet och generatorn:
Bild

Ett tillägg när jag läser din fråga en gång till. När man mäter motstånd får man aldrig ha spänning på mätobjeket. Man mäter alltså helt avstängt och spänningslöst. Därför bland annat, finns det ingen polaritet på Ohmmätningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: ons 12-04-18 20:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-11 12:06
Inlägg: 27
Ort: Karlskrona
nyfiken skrev:
Om du köpte den som visas i länken, så har du till vänster ett Omegatecken.


Tack för tipsen. Nej jag köpte inte just den för den var slut eller ej inkommen. Utan köpte den lite dyrare http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... bil-15292/

Ska testa på min bil imon om det dyker upp något värde. Så lätt var det inte att bara plugga i en "plug and play" enhet. :) Man måste tydligen göra lite saker själv först såsom mäta o grejja. Kan ju vara omvänd polariet och/eller fel ohm. Börjar bli trött på att försöka konverta bilen :cry: I dagsläget går den på 50/50 blanding. Konstigt att inte försäljaren verkade intresserad av att veta ohmvärdet i alla fall då det kan vara olika sägs det? Utan bara skickade en enhet o chansar? Måste ju finnas enklare sätt o konvertera bilen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: tor 12-04-19 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande resistans hos spridarna så är de högohmiga på Volvo 940 utan turbo, men lågohmiga på exemplar med turbo. I det senare fallet sitter ett förkopplingsmotstånd någonstans långt fram på vänster hjulhus i motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ecoflex konvertering
InläggPostat: tor 12-04-19 12:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Beträffande resistans hos spridarna så är de högohmiga på Volvo 940 utan turbo, men lågohmiga på exemplar med turbo. I det senare fallet sitter ett förkopplingsmotstånd någonstans långt fram på vänster hjulhus i motorrummet.


På en 960 med B230FK lågtrycksturbo som jag hjälpte konvertera sitter förkopplingsmotståndet längst till vänster på torpedväggen, jag tror att tändspolan annars brukar sitta på samma ställe, den satt nu på motsvarande plat på högersidan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011