Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 08-06-22 23:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 23:53
Inlägg: 2
Ort: Från
tjena grabbar o tjejer

tänkte göra om min bil 2,5se motor b5252s till ren etanoldrift med byte av spridare , dom jag har i nu heter siemens deka med nummer 1389563 och är blå

har fått fram fakta om dom på
14,2 ohm
192cc 3 bar

vilka kan man ersätta dom med om man ska köra på ren etanol ?

har hört lite om oranga turbospridare men blir inte dom för stora ?

mvh pehr


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 08:55 
Offline

Blev medlem: sön 08-06-22 23:53
Inlägg: 2
Ort: Från
men kan man ersätta mina siemens med ett par som kommer från bosch tex?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 14:34 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Sitter just nu med samma problem. Rent omöjligt att hitta info på Siemens Deka spridare, kan inte hitta en under 400 cc/min. Hittar ingen information på siemens deka spridare i andra bilar än volvo 850 annars kunde man ju köpt ett lite mer högflödande på skroten.

Rimligen borde väl en Bosch med lämpligt antal stift, lämpligt flöde kunna funka? Men jag vet inte hur det ligger till med passformen i railsen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 14:40 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Hittade äntligen en lista på Siemens Deka som inte bara var ägnat åt högflödande spridare:

http://injectorrx.com/siemenst.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 21:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Originalspridarna till Ford Focus FFV är också tillverkade av Siemens Deka.
Och den där spridartabellen talar tyvärr inte om vid vilket bränsletryck flödet är angivet/uppmätt för de oika spridartyperna, det gör siffrorna tämligen intetsägande.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-12 23:08 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Jag läser väl åt dig då:

Injector Flow Rate @ 43.5 psi


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 05:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
ojkroken skrev:
14,2 ohm
192cc 3 bar

Sikta på spridare som flödar ca 270cc vid 3 bar.
Ohm-talet på spridaren behöver inte vara exakt, det du har är "högohmiga" så allting över 10 ohm ska funka.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-13 20:09 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Går det att sätta Boschspridare på denna motor eller är det andra kontakter, hur dom arbetar med motstånd, passning i insug och bränsleskena?

Det är ju betydligt lättare att få tag i Bosch-sprut!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 15:58 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Om det är samma kontakt så borde det gå så vitt jag kan förstå av en del surfande. Kontakter och bilder på de olika kontakterna kan du hitta genom att klicka runt på länken jag la in ovan med listan på Siemens Deka spridare. Kan själv behöva prova detta då de begagnade spridare jag fick tag i var väl det lägsta flöde man kunde komma undan med, får se om det funkar.

Enligt denna, så är det samma storlek i anslutningen till fuel rails
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-28 16:08 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Nu har månaderna gått sedan min konvertering. Jag kan meddela att jag inte lyft ett endaste finger, rött klägg? Vadå rött klägg, visst gick den lite knepigt ett tag men det gick över, man skall inte öppna och kika för minsta lilla för då hittar man problem som kanske inte är problem i långa loppet.

Volvo är fan fantastiskt. Igår var det -6 grader ute och jag bestämde mig för att se hur svårstartad min bil är vid den temperaturen. Efter 5 försök vrålade den igång. Så jag har köpt massa grejer för kallstart i onödan, vad jag behöver är en motorvärmare som är på väg med posten, annars går den som en klocka på etanol.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-10-30 21:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Vad blev det för spridare (och artikelnummer)?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 13:59 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
rope_pusher skrev:
Nu har månaderna gått sedan min konvertering. Jag kan meddela att jag inte lyft ett endaste finger, rött klägg? Vadå rött klägg, visst gick den lite knepigt ett tag men det gick över, man skall inte öppna och kika för minsta lilla för då hittar man problem som kanske inte är problem i långa loppet.

Volvo är fan fantastiskt. Igår var det -6 grader ute och jag bestämde mig för att se hur svårstartad min bil är vid den temperaturen. Efter 5 försök vrålade den igång. Så jag har köpt massa grejer för kallstart i onödan, vad jag behöver är en motorvärmare som är på väg med posten, annars går den som en klocka på etanol.



går den inte d-jligt lynnigt kall på etanol?
min stannde stup i kvarten de första 3 minuterna, däremot så startade den vid -15 utan motorvärmare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-11-03 16:14 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Köpte ett par gamla spridare från en Grand Cherokee V6:a, de var på 240 cc tror jag så jag tryckte ihop bränsletrycksregulatorn för att kompensera de små spridarna, en halv millimeter gjorde susen.

Visst är den oerhört motorsvag med kall motor, den dör gärna vid växlingen mellan tomgångsmotor och spjäll. Men om man inte tvekar på gasen och man slirar på kopplingen så går det bra. När motorn sedan är varm är det lugnt. Men man sliter lite lameller när man inte orkar vänta på att den skall bli varm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011